Nu ik van de buurman walstroom heb, ben ik gaan zoeken naar de scheidingstrafo die destijds bij de aankoop van mijn boot onder het achterdek stond maar die ik nooit eerder bekeken had (ik wist eerst niet eens wat voor geheimen het kastje bevatte, er was geen sleutel bij). Ik begrijp nu waarom de verkoper er misschien geen belangstelling meer voor had, het ding heeft duidelijk nattigheid gevoeld. Aan de andere kant denk ik dat het vooral om koperdraad gaat, dus vraag ik me toch af of hij meteen bij het grofvuil kan of dat ik er nog wat energie in moet steken waarna ik hem weer kan gebruiken. Iemand een idee?
Ik vind de ruimte er omheen er zorgelijker uit zien. Het wikkelpakket van de trafo lijkt mij nog prima. Even een megger er op en je weet het. Lamellen pakket kun je schoon maken en behandelen. Als hij niet doorslaat met meggeren dan zou ik hem gewoon weer inzetten. Wel juist afzekeren uiteraard!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Een megger is een apparaat/instrument om een hoge spanning te creeren. Min 500 volt maar 1000 is beter. Hiermee kun je bepalen of de isolatieweerstand van je trafo nog in orde is. Als hij deze test haalt is hij na wat verzorging en aandacht weer prima inzetbaar. Of je moet liggende gelden hebben. Dan zou ik gewoon een nieuwe kopen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Jack, je hebt gelijkt, ik had de vraag al gesteld toen ik bedacht dat ik dat ook zelf wel kon uitzoeken. Maar goed, zo'n megger is een stuk duurder dan een de scheidingstrafo van marktplaats die Arnold tipte en die ik inmiddels heb gereserveerd, en ik ken niemand met zo'n megger. Ik sloop de oude uit z'n kast en kijk wel wat ik er mee doe, en de nieuwe gaat straks in de schoongemaakte kast en klaar.
Vraag me af op welke manier je een transformator zou kunnen meggeren. Tussen primair-primair en tussen secundair-secundair meet je sluiting. Tussen primair en secundair meet je ongetwijfeld oneindig. Peter, hoe kun je meggeren of er sluiting is tussen wikkelingen onderling?