Einde oefening?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Einde oefening?

Bericht door Eduard »

Nu ik van de buurman walstroom heb, ben ik gaan zoeken naar de scheidingstrafo die destijds bij de aankoop van mijn boot onder het achterdek stond maar die ik nooit eerder bekeken had (ik wist eerst niet eens wat voor geheimen het kastje bevatte, er was geen sleutel bij). Ik begrijp nu waarom de verkoper er misschien geen belangstelling meer voor had, het ding heeft duidelijk nattigheid gevoeld. Aan de andere kant denk ik dat het vooral om koperdraad gaat, dus vraag ik me toch af of hij meteen bij het grofvuil kan of dat ik er nog wat energie in moet steken waarna ik hem weer kan gebruiken. Iemand een idee?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
sambeek

Re: Einde oefening?

Bericht door sambeek »

Ziet er niet echt lekker meer uit. Zou best eens kunnen dat de lak beschermlaag wikkeling niet
meer al te best is.
Persoonlijk zou ik hem vervangen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Wow! :shock:
Vervangen dat ding.
Voor die paar euro. ...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

OK, lijkt me duidelijk, bedankt voor reacties en tip. Groet, Eduard.
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Niet weggooien, maar naar oud ijzer boer brengen,
Is koper en ijzer,
Paar centen levert t altijd wel op

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
JanSr

Bericht door JanSr »

16A zekering in de voedingsleiding en proberen, dan weet je het.
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Ik vind de ruimte er omheen er zorgelijker uit zien. Het wikkelpakket van de trafo lijkt mij nog prima. Even een megger er op en je weet het. Lamellen pakket kun je schoon maken en behandelen. Als hij niet doorslaat met meggeren dan zou ik hem gewoon weer inzetten. Wel juist afzekeren uiteraard!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Eduard

Bericht door Eduard »

Wat is meggeren?
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Eduard schreef:Wat is meggeren?

Wist het ook niet, weet het nog niet, en interesseert me ook niet, maar indien wel: Google! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Een megger is een apparaat/instrument om een hoge spanning te creeren. Min 500 volt maar 1000 is beter. Hiermee kun je bepalen of de isolatieweerstand van je trafo nog in orde is. Als hij deze test haalt is hij na wat verzorging en aandacht weer prima inzetbaar. Of je moet liggende gelden hebben. Dan zou ik gewoon een nieuwe kopen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Eduard

Bericht door Eduard »

Jack, je hebt gelijkt, ik had de vraag al gesteld toen ik bedacht dat ik dat ook zelf wel kon uitzoeken. Maar goed, zo'n megger is een stuk duurder dan een de scheidingstrafo van marktplaats die Arnold tipte en die ik inmiddels heb gereserveerd, en ik ken niemand met zo'n megger. Ik sloop de oude uit z'n kast en kijk wel wat ik er mee doe, en de nieuwe gaat straks in de schoongemaakte kast en klaar.
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Als dat jou bod is onder de advertentie dan zou ik ook vervangen. Lijkt een goede koop!
Eduard

Bericht door Eduard »

Ja, klopt, vond ik ook het ritje Amsterdam-Almere wel waard.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Vraag me af op welke manier je een transformator zou kunnen meggeren. Tussen primair-primair en tussen secundair-secundair meet je sluiting. Tussen primair en secundair meet je ongetwijfeld oneindig. Peter, hoe kun je meggeren of er sluiting is tussen wikkelingen onderling?

Gr.

Erik
Plaats reactie