stootrand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Dirk

stootrand

Bericht door Dirk »

zo'n stootrand met rubber rond je bootje is echt wel handig, maar vergelijkbaar met een berghout op een sleepboot,en dus nogal een plaats die wil roesten als een gek.
Afbeelding
Op onze Wodan zitten er per stootrand twee hoekprofielen tegen de romp geklonken, ik denk wellicht van een vroegere houten stootrand.
Daar is dan een U profiel tegen gelast zodat er een holle ruimte ontstaat. Tegen de vlakke kant van dat U profiel zijn dan twee hoekprofieltjes gelast die de rubberen stootrand vastklemmen.
De onderkant van die holle ruimte en dat onderste hoekprofiel zijn op veel plaatsen ver doorgerot.
Ik ben nu begonnen met het open slijpen van die holle ruimte, daar valt me toch een pak roest uit zeg. Zuiver gemaakt zo goed als t gaat maar veel ruimte is daar niet in om te bikken of schuren, het is dus vooral krabben. Ben er dan van onder stukken van 1m lengte plat ijzer van 40x5mm tegen aan t lassen, dan de boel met tectyl (Valvoline ML)in spuiten en weer een volgende meter lassen ( de tectyl spuit zit n leidingkje aan van 1m...).
Afbeelding
een beetje moeilijk op foto te zetten...
Afbeelding
Maar last dat verrekte moeilijk zeg, nog niet meegemaakt ! Op een meter ben ik toch zowat dik twee uur bezig met lassen alleen al , poehee, nog pakweg 50 m te gaan !!
Ik las het met alle-standen ectrodes van 3.2mm, eerst op lage stroom (80A)om het te laten hechten en dan wat hogere stroom (100A)om af te lassen. Hoger durf ik niet gaan in stroom want dat hoekprofiel tegen de romp dat begint te trekken en dat hoekprofiel waar de rubber in zit dat gaat al helemaal open staan... dat is al serieus geroest en gaat nu nog sneller roesten vrees ik .
Wat een wild smeltbad is me dat zeg . Heb al een beetje spijt dat ik eraan begonnen ben maar kan nu niet anders dan die kant afwerken. En dan heb ik toch eerst alles met de komborstel zuiver gemaakt en dan nog eens met de slijpschijf erover.
Niet alleen roest speelt me parten maar ook vet van rond de klinknagels denk ik en aan de andere kant roet van het smeulende rubber, brr... of zou het gewoon dat oude ijzer zijn wat zo moeilijk last? Boot zou van de jaren 1930 zijn, dat kan toch zo geen zwaar ferritisch ijzer meer zijn zou je denken he .
Misschien kan ik het rotte ijzer beter laten zitten en er van onder tegenaan werken, dan n paar gaatjes boren en de boel vol vet laten lopen (maar wat als ik dan binnen n paar jaar of zo weer s wat eraan moet lassen ??? ik weet t niet goed...
Waar ben ik weer aan begonnen ...
:oops:
groetjes, Dirk
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: stootrand

Bericht door KarelE »

Bij het oud op nieuw lassen kan je eerst een rups leggen op het oude staal/ijzer. Als je daarna het nieuwe stuk erin gaat lassen las je nieuw op nieuw, dat geeft een rustiger smeltbad.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Dirk

Bericht door Dirk »

thanks voor de tip ! morgen eens proberen ...
groetjes, Dirk
DirkR

Bericht door DirkR »

Hallo andere Dirk,

Als ik ondersteboven las zet ik de stroom altijd wat hoger als normaal.
Klinkt niet logisch maar geleerd van een echte lasser en ging bij mij prima.
Een snel stollende rutiel electrode geschikt voor vuil werk gaat het beste.
Ik las dan bij een 3,2 electrode tussen de 120 en 130 ampere.
Zou je aan de onderkant niet wat gaten houden zodat eventueel water weg kan en er wat lucht achter kan zodat het droog blijft?

Succes

Gr Dirk
Dirk

Bericht door Dirk »

dat van die electrodes zal ik eens vragen bij de leverancier...
;-D
Het ging gisteren al beter , het staal was nu ook niet zo erg meer gerot als de eerste meters (laagste punt), maar met die extra rups op t oude metaal laste het wel al beter...
Ik heb nu zo'n 4 lm aangepakt aan stuurboord, de rest aan die kant is vanonder dun maar nog niet doorgerot. Dat kan dus nog wachten ... ;-D
Ik dacht als het nu dicht is van onder om aan de bovenkant op t hoogste punt een gat te maken en er dan n paar liter tectyl of fluidfilm of zo te laten inlopen zoadat eea lekker in het vet komt. Die gaatjes van onder zie ik in theorie wel zitten maar als de volgende zomer dan weer de boel wat heet wordt heb ik schrik dat dat spul er uit gaat lopen en op t water gaat drijven en das niet echt de bedoeling ..
Maar ik snap wel als condens en evt inspijeplend vocht kan weglopen en de boel kan opdrogen dat dat een prima plan is ..
Wat is het wijsstte ?
invetten of droog laten ?
Heb nu in die 4m Valvoline ML gespoten dacht dat dat wel opdroogde ...
Of misschien lijnolie met siccatief gebruiken, dat droogt wel normaal en dan gaatjes maken van onder ?
groetjes, Dirk
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Als je nu meteen je motorolie vervangt heb je een goede bestemming voor het restant.

Gr.

Erik
stevedem

Bericht door stevedem »

of vullen met die liquid film olie, en daarna het vet.
Dat vet stolt en dan zit de holle ruimte vol.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

ik heb bij mij op de bugsier 5 de restanten van het opnieuw aan groeiende houten berghout er tussenuit gesloopt (de romp er achter was nog in een niet verwachte nette niet roestige staat!) (wel yzer), (het onderste stuk strip kon ik er overal zo afbreken dat was wel helemaal weg gerot,) ik heb geen hout meer gebruikt maar het gehele berghout dicht gelast met plaatwerk, strippen en schotjes, en daar het bestaande halfrond weer op gelast, (een gedeelte was bij bugsier zo ook al op geknapt), het is nu rondom staal, en ik gebruik tros fenders voor het afmeren , geen roest paddenstoelen gras en boompjes en ellende meer!, en het ziet er keurig uit! (maar was wel een hoop las werk!) :D
Voor alles is een oplossing!
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik heb toevallig afgelopen week kunststof palen gehaald om het berghout van mijn pakschuit te vervangen. zoiets als dit
Afbeelding
ik ga deze , nadat ik het schip heb behandeld met sigmacover, er met slotbouten en teerkit opzetten. van dat lassen aan een ijzeren schuit wordt het niet beter
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Dirk schreef:dat van die electrodes zal ik eens vragen bij de leverancier...
;-D
Oude boot, oud staal (ijzer) en dan heb je wat meer gevoel en ervaring nodig. Nou dat laatste heb je genoeg als je straks klaar bent....

Ik heb hetzelfde probleem, moet af ten toe een nieuw stuk inlassen op staal van rond de vorige eeuwwisseling.
Maar al doende leert men en zie daar, ik ben een fan geworden van Varios. Voor dat werk wat jij nu aan het doen bent kies ik voor een snelstollende electrode van het type Varios VS 3.25
Als je het niet meer ziet zitten van frustratie, pak dan die electrode. Goede voorbereiding is het halve werk, dus als ik een nieuw stuk plaatswerk moet inzetten dan begin ik om het gebied van de toekomstige lasnaad met de naaldenhamer of slijptol grondig schoon te maken. Er zit namelijk een dikke laag sterk gecorrodeerd staal wat weg moet wil je daar ooit een mooie las op kunnen leggen. Je merkt dat ook bij de eerste laag dat alles wat bruist.

Vervolgens plaats ik de plaat en leg snel een eerste las op het oude ijzer om het materiaal 'in te branden' . Daarna even bikken en dan leg ik in één keer een rups om de beide onderdelen aan elkaar te zetten. Ik zet dus een mooie las op in feite nieuw materiaal wat ik in het oude heb gebakken. En als je dan Varios VS snelstollend gebruikt bak je alles netjes dicht. Werkt goed boven je hoofd. Heeft mij al heel wat vreugde gebracht in donkere tijden..

Ik heb altijd VS bij me in 2,5 en 3,25 en daar kun je meest onwaarschijnlijke gaten mee dichtplakken.

Verder gebruik ik Supra en zo voor het andere werk.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

meester schreef:Ik heb toevallig afgelopen week kunststof palen gehaald om het berghout van mijn pakschuit te vervangen.
Met zoiets materiaal doet Damen het ook.
ik ga deze , nadat ik het schip heb behandeld met sigmacover, er met slotbouten en teerkit opzetten. van dat lassen aan een ijzeren schuit wordt het niet beter
Dan doe je het netter als bij Damen; daar zit het kunststof in een ruime U met bouten verticaal er door heen. Daar net geen detailfoto van gemaakt :roll:

Bij Damen diverse technieken gezien, de 1816 van de KNRM ziet er het netste uit.
Groeten,

Richard

mijn boot
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

moest iemand aan de slag willen met gerecycleerde pvc profielen of balken: http://www.govaplast.com/nl/govaplast

Ik heb bij onze Anna indertijd ook hetzelfde gedaan om het verrotte berghout te vervangen. Was er heel tevreden over! Voordeel is dat die profielen relatief buigzaam zijn en dus het profiel van je schip kunnen volgen. Dat gaat nog beter als ze in de zon gelegen hebben ☺

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
RuudMal

Bericht door RuudMal »

En als je ze nog warmer maskt kan je het uitsmeren :| :mrgreen:
Ancora Imparo
Plaats reactie