Op onze Wodan zitten er per stootrand twee hoekprofielen tegen de romp geklonken, ik denk wellicht van een vroegere houten stootrand.
Daar is dan een U profiel tegen gelast zodat er een holle ruimte ontstaat. Tegen de vlakke kant van dat U profiel zijn dan twee hoekprofieltjes gelast die de rubberen stootrand vastklemmen.
De onderkant van die holle ruimte en dat onderste hoekprofiel zijn op veel plaatsen ver doorgerot.
Ik ben nu begonnen met het open slijpen van die holle ruimte, daar valt me toch een pak roest uit zeg. Zuiver gemaakt zo goed als t gaat maar veel ruimte is daar niet in om te bikken of schuren, het is dus vooral krabben. Ben er dan van onder stukken van 1m lengte plat ijzer van 40x5mm tegen aan t lassen, dan de boel met tectyl (Valvoline ML)in spuiten en weer een volgende meter lassen ( de tectyl spuit zit n leidingkje aan van 1m...).

een beetje moeilijk op foto te zetten...

Maar last dat verrekte moeilijk zeg, nog niet meegemaakt ! Op een meter ben ik toch zowat dik twee uur bezig met lassen alleen al , poehee, nog pakweg 50 m te gaan !!
Ik las het met alle-standen ectrodes van 3.2mm, eerst op lage stroom (80A)om het te laten hechten en dan wat hogere stroom (100A)om af te lassen. Hoger durf ik niet gaan in stroom want dat hoekprofiel tegen de romp dat begint te trekken en dat hoekprofiel waar de rubber in zit dat gaat al helemaal open staan... dat is al serieus geroest en gaat nu nog sneller roesten vrees ik .
Wat een wild smeltbad is me dat zeg . Heb al een beetje spijt dat ik eraan begonnen ben maar kan nu niet anders dan die kant afwerken. En dan heb ik toch eerst alles met de komborstel zuiver gemaakt en dan nog eens met de slijpschijf erover.
Niet alleen roest speelt me parten maar ook vet van rond de klinknagels denk ik en aan de andere kant roet van het smeulende rubber, brr... of zou het gewoon dat oude ijzer zijn wat zo moeilijk last? Boot zou van de jaren 1930 zijn, dat kan toch zo geen zwaar ferritisch ijzer meer zijn zou je denken he .
Misschien kan ik het rotte ijzer beter laten zitten en er van onder tegenaan werken, dan n paar gaatjes boren en de boel vol vet laten lopen (maar wat als ik dan binnen n paar jaar of zo weer s wat eraan moet lassen ??? ik weet t niet goed...
Waar ben ik weer aan begonnen ...

groetjes, Dirk