Kromhout genset

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Blik in het inlaatspruitstuk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zeggen een hoop ben ik bang, roest in inlaatpoorten, water naar binnen gelopen?
Hoop roest onder klepdeksels, waarschijnlijk van condens.

Maar toch nog een lichtpuntje:
Afbeelding
De brandstofpomp ziet er als nieuw uit van binnen! (althans in dit gedeelte, maar regulateur lijkt ook mooi 'los'

Afbeelding

Afbeelding
Pas na los-stoken merkten we hoe dit alles werkte, de motor kan ook 'boven' gestart worden, de bovenste as loopt via een ketting met een vertraging naar de krukas, wellicht ook om met twee man te kunnen draaien?

Afbeelding
De handle met tandwiel zit (inmiddelw weer ;) ) los om de start-as, en bedient (vermoeden wij) de kleplichters welke de inlaatkleppen open duwen, echter kregen we maar een 1/4 slag beweging in de as.

De motor stond eerst vast, maar na een paar rondjes tornen was deze goed rond te krijgen met de (andere, direct op krukas) startslinger. Alleen...geen compressie!

Eerste vermoeden was kleplichtsysteem, maar gezien de kleppen normaal klepspeling leken te hebben werden deze niet gelicht. Verdere mogelijkheden:
-kleppen dichten niet goed, wellicht roest?
-zuigerveren vastgeroest?
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do 30 okt 2014 10:35
Locatie: Middelharnis

Re: Kromhout genset

Bericht door DirkR »

Pfff dat valt behoorlijk tegen...jammer.
zelfs roest in het carter.
Ik had echt niet gedacht dat hij zo ver heen was.
Ja dan zullen de zuigerveren zeker vastgekoekt zitten.
En roest op de klapzittingen ook niet onwaarschijnlijk.
Alleen de brandstofpomp lijkt de tand des tijds goed doorstaan te hebben?
Ik vroeg me al af waar al die verschillende slingers voor waren.

Gr Dirk
Laatst gewijzigd door DirkR op di 30 dec 2014 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Ivm gewicht van de hele set (vermoeden: 3 a 3,5 ton) eerst de generator losgehaald (4 grote en 2 kleine boutjes) en eraf getild.

Afbeelding
Toen was de rest tilbaar.

Oja nog even wat mooie plaatjes tussendoor:

Afbeelding

Afbeelding
Transport van oprit werkgever naar oude koeienstal welke we huren met de zaak.

Afbeelding
Startmotor (12 volt!!) ziet er ook nog knap uit!

Afbeelding

Afbeelding
Kromhout mag eindelijk binnen staan ;)
paul
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 14 nov 2010 16:26
Locatie: den hoorn

Re: Kromhout genset

Bericht door paul »

Lekker in de olie zetten,dit jaar nog laten weken,en volgend jaar weer verder :wink: .
Ik heb het minder gezien,komt vast wel goed mooie kar.
Gr Paul.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

DirkR schreef:Pfff dat valt behoorlijk tegen...jammer.
zelfs roest in het carter.
Ik had echt niet gedacht dat hij zo ver heen was.
Ja dan zullen de zuigerveren zeker vastgekoekt zitten.
En roest op de klapzittingen ook niet onwaarschijnlijk.
Alleen de brandstofpomp lijkt de tand des tijds goed doorstaan te hebben?
Ik vroeg me al af waar al die verschillende slingers voor waren.

Gr Dirk
Ja...dat valt inderdaad niet mee helaas.

Nu de vraag, waar anderen vast mee kunnen helpen:
-is dit blok het waard om meer uren in te stoppen, zal iig geheel uit elkaar moeten lijkt mij, denk ook niet dat de oliepomp alle roest kan waarderen.
-is dit blok uberhaupt te redden (waar zal nog meer loos zijn?)
-is dit een uniek blok? (denk het eigenlijk niet gezien de aantallen waarin ze gemaakt zijn)

Indien het een gevalletje 'jammer maar oud ijzer' wordt, zijn er onderdelen welke voor anderen nut hebben? even een lijstje wat ik zelf zo snel kan bedenken:

-brandstofpomp
-startmotor
-dynamo?
-radiator? (in scheepjes iig niet...)
-vliegwiel niet denk ik, starterkrans zeer roestig (maar wellicht op te knappen)
-motorsteunen? (lijkt me niet waarschijnlijk, zien er onverwoestbaar uit)
-??
paul
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 14 nov 2010 16:26
Locatie: den hoorn

Re: Kromhout genset

Bericht door paul »

OUDIJZER.????
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

paul schreef:Lekker in de olie zetten,dit jaar nog laten weken,en volgend jaar weer verder :wink: .
Ik heb het minder gezien,komt vast wel goed mooie kar.
Gr Paul.
Ik denk dat er gezien de lijst met klussen die ik nog heb staan dan wellicht een andere liefhebber met meer tijd het stokje moet overnemen ;)

Ik kan eventueel nog de koppen trekken om te zien hoe het er daarbinnen uit ziet...

Koelwater zit er nog in, dus ik denk dat het daar wel goed zit qua corrosie (iig is het koelvloeistof, anders was blok wel stukgevroren inmiddels).
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

paul schreef:OUDIJZER.????
Ah...de eerste gegadigde meld zich? :D
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 698
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Richard van den Berg »

Boekel schreef:Ha! Veel leuke reacties...maar eerst...de foto's...

Richard, nee dit past niet in het generatorhok, bovendien een 1000 RPM set (6 polig dus) en slechts 37.5 kvA.
Zal rustig draaien.
Vrijdag in IJmuiden kijken voor vervanging van mijn Stamford generator (ander verhaal, zal ik nog posten, de generator van mijn boot is defect, vandaar dat deze set wellicht ook interessant was)

Kijk en huiver, hier een link naar alle foto's:
http://boekel.nu/foto/14/2014-12kromhout5gs
Leuke foto's :!: jammer van de roest.
Ik denk dat er gezien de lijst met klussen die ik nog heb staan dan wellicht een andere liefhebber met meer tijd het stokje moet overnemen ;)
Je vader :roll:
Groeten,

Richard

mijn boot
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

dubbel...
Laatst gewijzigd door Boekel op di 30 dec 2014 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

Richard van den Berg schreef:
Boekel schreef:
Ik denk dat er gezien de lijst met klussen die ik nog heb staan dan wellicht een andere liefhebber met meer tijd het stokje moet overnemen ;)
Je vader :roll:
Haha...zal het hem vertellen ;)
(die heeft ook altijd wel klus, en is part-time in dienst bij mijn broertje als hovenier / klusjesman)
Zou wel mooie klus voor hem zijn...hij zal wat automotoren gerepareerd / gereviseerd hebben vroeger.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

Lagers checken zegt kromhout-specialist over de vraag of het blok te redden is.
Binnenkort dus koppen en zuigers trekken denk ik...mooi klusje voor als het weer eens nat en winderig is buiten ;)
paul
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 14 nov 2010 16:26
Locatie: den hoorn

Re: Kromhout genset

Bericht door paul »

Die motor heeft niet veel gedaan,en is ook nog niet veel aan gesleuteld.
Dat van die lagers begrijp ik ff niet.
Ik zelf zou er liever niet te veel aan draaien nu.
Gr Paul.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Kromhout genset

Bericht door Boekel »

paul schreef:Die motor heeft niet veel gedaan,en is ook nog niet veel aan gesleuteld.
Dat van die lagers begrijp ik ff niet.
Ik zelf zou er liever niet te veel aan draaien nu.
Gr Paul.
Als de lagers nog goed zijn is het blok het eventueel waard om op te knappen.
Zo niet dan zijn er vele blokken als deze die wel binnen hebben gestaan en in een stuk betere staat.
paul
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 14 nov 2010 16:26
Locatie: den hoorn

Re: Kromhout genset

Bericht door paul »

Ik zie nergens beschadigde moeren bouten of schroeven,slangenklemmen ,splitpennen alles zit er op als van nieuw,die motoren moest toen regelmatig wel eens een klep gesteld worden.
Als dat een paar keer gebeurt is , zeker toen der tijd , zie je dat aan de schroeven.
Zo goed als zeker een noodstroomvoorziening geweest voor de PTT BB of ziekenhuis.
Gr Paul.
Plaats reactie