eerste foto

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paure nesci

Re: eerste foto

Bericht door paure nesci »

Dank je, bij het zoeken naar een grotere boot heb ik heel wat mooie en onbetaalbare jachten gezien, ook heel veel mooie en hopeloze wrakken, en ook heel veel lelijke varende gammakoelkasten......
ik zocht iets klassieks, maar een grotere bakdekker was te onpraktisch, een sleper heeft te weinig leefruimte, en hout daar moest ik helemaal niet aan denken. ( ik ben een mechanisch -metaal man....)
Tsja , en als je dan het zoeken al bijna opgegeven hebt, dan komt dit op je pad op marktplaats........
er volgen nog meer foto's
ik hou jullie nieuwsgierig :mrgreen:
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
paure nesci

Afbeelding
het zou een plaatje kunnen zijn voor "waar is dit"? maar het was onderweg.....
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
paure nesci

Afbeelding
na het seizoen gevaren te hebben en de boot "geproeft"te hebben, op de wal, onder afdak, en aan de gang. huiddikte meten, alles ruim dik genoeg ! :D
Afbeelding
paure nesci

Afbeelding
orgineel zal er een Albin zijkleppertje ofzoiets in gelegen hebben, deze indenor was iets hoger zodat er een heel vervelende bult in de stuurhuisvloer was ontstaan, hier moest iets aan gedaan worden..... motor eruit, motorsteunen nieuw, motorfundatie verlagen ! (die ruimte zat er nog onder de carterpan)
alles bij elkaar is ie 10 cm naar beneden verhuist. vervolgens een homokineet van =/- 70 cm ertussen met een stuwdrklager, scroefas inkorten, nieuwe binnen en buitengland, (hier zal ommundig veel speling op) bovendien was ik bijna mn schroef verloren....
Afbeelding
Afbeelding
tsja en als je dan toch bezig bent, dan natuurlijk ook alle huiddoorvoeren en standpijpen vervangen.....
Afbeelding
ik het hele seizoen braaf na het varen de kraan dichtdraaien, (die tubana slangen waren immers niet de meest betrouwbare,) wil ik de koperen kraan van de standpijp afdraaien, nog voordat ik kracht zet op de sokkentang, pleurt die kraan er zomaar af....... (MAZZEL GEHAD !)
paure nesci

Afbeelding
Afbeelding
nieuwe wrijfhouten maar dan eerst alle gaten dichtlassen.....
Afbeelding
de hak n beetje steviger gemaakt met een fatsoenlijk lager, nieuwe roerkoning, nieuwe inspectiekoker, alles van dikwandige stoompijp.
Afbeelding
nog een aantal lagen epoxyprimer, en rvs draadeind, dat kan er weer jaren tegenaan.....
ook binnen alles in de epoxyprimer......
Afbeelding
paure nesci

Afbeelding
eerste laag, nog n stuk of wat te gaan.....
Afbeelding
de vloer is gelukkig weer vlak !
Afbeelding
haar kont met verbeterde zwemtrapleuninghandgreeprailing....ofzo !
Afbeelding
Afbeelding
heul veul schuurschijven.......
Afbeelding
Afbeelding
instrucktie van onze profie jachtschilder.......DANK Raimond ! DANK !
Afbeelding
niet slecht ! mijn doel voor dat jaar berijkt, alles onder t gangboord aanpakken, weer n seizoen varen en volgend najaar weer verder !
Afbeelding
op transport !
Afbeelding
Afbeelding
beestje moet ook n naam hebben , toch.....
volgende keer weer verder met het verhaal......... :mrgreen:
paure nesci

Afbeelding
Afbeelding
dit jaar ging ik de verbeteringen aan de techniek uitproberen , de schroefasconstruktie, de roerkoning, alles funktioneert naar volle tevredenheid ! :D
DirkR

Bericht door DirkR »

Kijk daar doe je het allemaal voor dat zijn mooie vaarplaatjes :D

Gr Dirk
paure nesci

Afbeelding
en het voorlopige resultaat mag er ook wel zijn......
Afbeelding
het seizoen zit er weer bijna op en we leggen de boot weer op de wal, onder afdak, prima werkplek,
Afbeelding het dak van de stuurhut is behoorlijk rot :( geen halve maatregelen, alles eraf !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het houten frame is nog perfect , die kunnen we dus behouden,nu gaan er 2lagen watervast verlijmd multiplex op ( 2x12mm)zodat het mooi rond te trekken is en dat er aan de bimmenkant geen naden zichtbaar zijn, volvlak verlijmen en schroeven.
dan als toplaag 3x epoxyprimer en nog 2 lagen DDlak, dit zal toch wel weer n paar jaar blijven zitten........ 8)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

mooi, man, wat een werk.
je mag reuze trots zijn.

Héél mooi schip.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
paure nesci

Afbeelding Afbeelding
mahony dakranden laten freesen, onder spanning eropschroeven met PU bruislijm ertussen en voldoende schroeven, gaatjes afstoppen met epoxyprutje.... :roll:
oja, het staalwerk van de roef vertoont ook wat rottigheid......
Afbeelding
Afbeelding zo, nou niet meer.... (plaatjes kijken gaat veel sneller dan het echte leven.....) :roll:
Afbeelding en zo waren er nog een paar gaatjes dichtgelast..... de houten handgrepen hadden daar wel 60 jaar op staan te rotten, dus die moeten ook nieuw, ook leuk werk met zo'n bovenfrees ! nooit eerder mee gewerkt !
Afbeelding
het resultaat :
Afbeelding
niet slecht voor een amateur !
paure nesci

Afbeelding
zo moet het ongeveer komen.....
Afbeelding mooi dekluik gevonden op marktplaats. nu "even" het voordek aanpassen !Afbeelding oja, er moest ook nog een ankerlier geplaatst worden ..... :mrgreen: Afbeelding nu zoek ik nog een 8 mm kettingschijf voor deze vetus ajax, hier zit een 10mm op maar dat gaat zo"n lompe ketting worden , dat mag wat subtieler, Wie heeft er nog een liggen ?
paure nesci

Afbeelding
nog even wat andere rotte plekken.....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier moest toch ook maar even een nieuw hoeklijntje in.......
Afbeelding
Afbeelding
proefopstelling voor de nieuwe dashboard/indeling......
nu verder met de electra, maar daar komen de volgende keer meer fots van....
Afbeelding
we doen ook nog wel eens wat anders dan klussen aan de boot, maar als we dan op vakantie zijn dan blijft alles wat met boten te maken heeft toch de aandacht trekken !
Afbeelding
heeee, die tekst komt me bekend voor ! :D :lol: :roll:
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Noeste arbeid, ik kan niet anders zeggen. Het geheel komt zo wel heel erg naar je toe, als je iedere vierkante centimeter van je schip onderhanden neemt.

Enneh, een heel erg ware tekst, die in je signature.

Tip: zet de naam van de schrijver erbij, ik ben direct n.a.v. je foto gaan google'n. Ik vind het altijd leuk iets over de oorsprong te lezen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Dit is ook weer zo'n heerlijk "non Jantje van Leyenproject" om te volgen en veel info op te steken. :D

Een mooi schip welke zonde zou zijn om niet opgeknapt te worden.

Respect!

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Plaats reactie