Toerental / snelheid / vermogen gemeten.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Toerental / snelheid / vermogen gemeten.

Bericht door Boekel »

Ik heb vorig weekend gemeten wat voor snelheid ik bij welk toerental haal, en welk vermogen daarbij benodigd is:
Afbeelding

7 kW maakt 6.5 km/h
63 kW is 13 km/h

Scheepje: Oving1, 26,4m lang, 4,7m breed, ongeveert 60-70 ton, lengte waterlijn 24 meter.

De schroef is volgens Kramer Scheepsschroeven 32"x15", als je dat uitrekent kom je bij 400 toeren op 9,1 km/h en niet op de gemeten 10,7 km/h. De schroef heeft dus een spoed van minimaal 17.5" maar dat is nog zonder slip gerekend...
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Toerental / snelheid / vermogen gemeten.

Bericht door KarelE »

Mooi staatje.

Zo zie je dat die pakweg 30PK gloeikopmotoren in deze schepen prima voor hun taak waren berekend. Tot dat vermogen gaat de snelheid ongeveer lineair omhoog, daarboven wordt iedere km/u een stuk duurder.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

De grafiekjes geven zonneklaar aan wat voor de romp de beste kruissnelheid is. En voor de Oving is dat kennelijk 11 km/h. Om 2 luttele km/h sneller te gaan is meer dan het dubbele vermogen nodig! En 'vermogen' moet je uiteraard in dit verband vertalen naar 1,35 euro per liter wit. heel leerzaam dus.
Ook het verband tussen toerental en snelheid verrast me. Zo lineair had ik dat niet verwacht.
Ik denk dat ik mijn portemonnee een grote dienst bewijs als ik ook eens zo'n grafiekje ga maken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Mooi werk Boekel!
Ik zou van meer schepen de (eenvoudige) staatjes 'astoerental/snelheid' willen zien.
Met daarbij vermelding schroef en afmetingen schip.
Het lineaire karakter zal denk ik bij kortere schepen eerder verstoord worden....maar "meten is weten"
groet
Arnold
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Varg,

Lijkt mij een goed idee, leuk om te weten en te vergelijken.

Maar eerst hoe is de procedure voor het meten. Als we dit eerst afstemmen dan meten we allemaal volgens dezelfde richtlijn. Dan kunnen we ook een vergelijk maken.

welk gegevens hebben we nodig ;
- lengte WL en breedte WL schip
- schroefgegevens
- as toerental ?
- motor merk type (toerental max onbelast/belast, bij ons een verschil van 200 toeren)
- gemeten snelheid (GPS snelheid (vereiste is stilstaand water), snelheid over de grond
- waterdiepte
- met as toerental en schroef gegevens kunnen we de theoretische snelheid berekenen als we dit afzetten tegen de gemeten snelheid dan weten we de slip
- brandstof verbruik ??
-....

mijn medewerking heb je maar het wordt denk ik wel voorjaar voordat de resultaten er zijn.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Dat stilstaande water over een voldoende lang traject, dat zal nog lastig worden. Door bemaling en handhaving grondwaterpeil stroomt ook het 'stilstaande' binnenwater voortdurend, al heb je dat zo niet in de gaten. Ik merk dat aan de SOG van m'n AIS. Van Amsterdam naar Haarlem geeft bij gelijk toerental een andere waarde dan gedurende de terugreis over hetzelfde Noordzeekanaal. Hetzelfde geldt voor besluisde kanalen, zoals de Zuid-Willemsvaart en Wilhelminakanaal. Op de Vecht idem dito. Nu heb ik a/b nog een ouderwetse log in een houten kistje. Zo een met een vinnetje aan een draad naar een klokje. Zelfs ongeijkt moet het gemeten verschil inzicht kunnen geven in de stroming, als ik maar steeds hetzelfde log gebruik.
Veel werk, maar soms heb je van die lange trajecten (Schelde-Rijnkanaal!) waar je je toch een beetje zit te vervelen achter het stuurrad.
Met schippersgroet,
Guido
varg

Bericht door varg »

Ik moet regelmatig over de Nieuwe Meer, geen stroming, beetje uit de wind blijven, in twee richtingen meten, goede GPS...moet je toch redelijke metingen kunnen doen.
Vraag is, neem ik de elektronische Yanmar toerenteller (standaard motorpaneeltje) serieus of moet ik zelf een (as-)toerenteller verzinnen. Die moet dan op dezelfde plaats af te lezen zijn als de GPS.
Brandstof laat ik liever zitten, veel te kostbaar om dat nauwkeurig te meten.
En we meten alleen vooruit! Ze twijfelen toch al aan mijn geestelijke gezondheid.
Groet
Arnold
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Meestal kloppen die toerentellers wel aardig, als ie op de dynamo-aansluiting werkt kun je 'm ijken en instellen. even checken met handheld toerenteller kan nooit kwaad, zowel op vliegwiel / krukaspulley als op schroefas dan weet je alles zeker.
varg

Bericht door varg »

Twee weken geleden op de wal geweest voor knippen & scheren, dat scheelde aanzienlijk! Ik schat dat ik nu een 200 toeren minder nodig heb voor de zelfde snelheid over de grond.
Nu het water schoner wordt groeit er een kruiwagen vol mosselen op mijn kleine bootje.
Antifauling was: biocide vrije Lago II van International. Nu weer overgegaan naar een zelfslijpende koperhoudende AF.
Maar ik zal de metingen snel doen, nu alles nog glad is.
De Yanmar toerenteller geeft een stabiel beeld en het max. komt overeen met de max rpm uit het boekje. Gehoord het advies van Boekel gebruik ik deze uitlezing voorlopig.
Arnold
varg

Bericht door varg »

Afbeelding

Vandaag gemeten, voor en tegen wind (maakte weinig uit), op diep water met een schoon ow-schip.
Als je 14 km.h wilt varen ipv 10,5 verviervoudigt je brandstofverbruik (van ong. 3 naar 12 liter/uur)
Groet
Arnold
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Heel leerzaam. Ook bij jou is de relatie toerental/snelheid (bijna) lineair. Met een simpele herleidingsfactor kun je je toerenteller als snelheidsmeter gebruiken voor snelheid over water.
Verder is de brandstofbeparing bij rustig varen enorm. Hoe is dat in de praktijk?
Bij 10,5 km/h raak je per uur 3,5 km 'achterop' t.o.v. 14 km/h. Op een (voor recreanten) gemiddelde vaardag van 8 uur vaar je na aftrek kunstwerken en boodschapjes zo'n 6 uur daadwerkelijk. Je raakt over de hele dag dus 6x3,5=21 km achterop. Om die achterstand goed te maken, moet je bij 10,5 km/h precies 2 uur langer doorvaren.
Maar wat verdien je in die 2 uur terug? 6 uur bij 14 km/h kost 6x12=72 liter, 8 (6+2) uur bij 10,5 kost 8x3=24 liter. Verschil: 48 liter a 1,36 euro, ofwel ruim 65 euro. Er zijn dagen dat ik minder dan 32,50 euro netto per uur verdien. En dat met een relatief klein vaartuig en een relatief kleine, zuinige motor! Heel leerzaam inderdaad.
Met schippersgroet,
Guido
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb ook het brandstofverbruik even in een grafiekje gezet :)

Afbeelding

Wellicht een idee om op toerenteller / gashandle labeltjes te zetten met de kosten per uur bij die stand van de handle ;)

Soms heb je een doel voor de dag die wat extra power nodig heeft, soms tijd zat...
(retourtje Roermond vanaf Uitgeest afgelopen zomer was 7 km/h bij 15 liter per uur........)

Ik ben erg benieuwd of een lager toerental op de schroef en daarbij behorende grotere spoed iets opleverd aan rendement. Ook draait mijn elektromotor maar op de helft van z'n nominale toerental, iets wat de efficiëntie niet echt goed doet...

Zo...nu snel naar boot om weer te lassen en slijpen :)
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Boekel schreef: Ik ben erg benieuwd of een lager toerental op de schroef en daarbij behorende grotere spoed iets opleverd aan rendement.
In 2012 had ik een schroevenexpert bij m'n schip op de werf. Die vond de spoed van m'n schroef aan de zuinige kant voor de maat van de romp en het geinstalleerde vermogen.
Hij gaf me de raad de spoed ervan in een paar stappen op te voeren tot een optimale waarde voor mijn romp. Dat kon met deze schroef prima, omdat de spoed ten opzichte van de naaflengte toch al aan de zuinige kant was.
Ik vroeg hem of dat geen nadelige gevolgen zou hebben voor bijv. de koeling, omdat de motor bij gelijk toerental (dus gelijkgebleven doorstroming koelvloeistof) meer vermogen zou moeten opbrengen. Hij voorspelde dat ik daarvan niks zou merken.
En dat bleek te kloppen.
Maar wél liep het schip bij gelijk toerental een volle km/h sneller. En hoe vreemd dat ook klinkt, het gemiddelde verbruik van 6,6 ltr/h nam niet toe.
Komende maand gaat het schip weer omhoog, en dan gaan we de spoed weer een stapje opvoeren. Die moet er toch onder vandaan omdat het schroefaslager aan revisie toe is na 36 jaar.
Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat!
Met schippersgroet,
Guido
sailor wim

Bericht door sailor wim »

quichot schreef: Komende maand gaat het schip weer omhoog, en dan gaan we de spoed weer een stapje opvoeren. Die moet er toch onder vandaan omdat het schroefaslager aan revisie toe is na 36 jaar.
Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat!
Hoi Guido,
Ik ben erg benieuwd naar de vervanging van het buitenlager (constructie )en hoeveel nu de lager speling is.
Niet naar de toekomstige rekening maar wel bij welke werf je dit laat doen.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

@Wim, de werf staat al vast: dat wordt Brouwer in Zaandam. De aard van de revisie nog niet helemaal. De speling zal ik sowieso meten en aan je doorgeven. Die ging bij de laatste inspectie voor m'n CVO nog nét door de beugel, maar al wel een beetje van; nou ja, vooruit dan maar. Het achterste stukje schroefas is maar een kleine meter lang, en is met de rest van de schroefas vlak voor het lager binnen verbonden door een stalen mof, bestaande uit twee loodzware schalen met bouten tegenelkaar getrokken. Dat achterste stukje ga ik waarschijnlijk helemaal vervangen, want de kegel voor de schroef is niet helemaal fris meer, en de as is iets ingekankerd net achter de gland, die verbust of vernieuwd moet worden. Een heel nieuw, watergesmeerd systeem is me waarschijnlijk te begrotelijk.
Ik laat het je weten!
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie