Boekel schreef: Ik ben erg benieuwd of een lager toerental op de schroef en daarbij behorende grotere spoed iets opleverd aan rendement.
In 2012 had ik een schroevenexpert bij m'n schip op de werf. Die vond de spoed van m'n schroef aan de zuinige kant voor de maat van de romp en het geinstalleerde vermogen.
Hij gaf me de raad de spoed ervan in een paar stappen op te voeren tot een optimale waarde voor mijn romp. Dat kon met deze schroef prima, omdat de spoed ten opzichte van de naaflengte toch al aan de zuinige kant was.
Ik vroeg hem of dat geen nadelige gevolgen zou hebben voor bijv. de koeling, omdat de motor bij gelijk toerental (dus gelijkgebleven doorstroming koelvloeistof) meer vermogen zou moeten opbrengen. Hij voorspelde dat ik daarvan niks zou merken.
En dat bleek te kloppen.
Maar wél liep het schip bij gelijk toerental een volle km/h sneller. En hoe vreemd dat ook klinkt, het gemiddelde verbruik van 6,6 ltr/h nam niet toe.
Komende maand gaat het schip weer omhoog, en dan gaan we de spoed weer een stapje opvoeren. Die moet er toch onder vandaan omdat het schroefaslager aan revisie toe is na 36 jaar.
Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido