accu scheider of accu?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

accu scheider of accu?

Bericht door Wouter »

Advies gevraagd!

Gisteren wou mijn motor niet starten, het gaf alleen wat lauwe kuchjes van de startmotor.

De spanning die uit de accu's komt is 21.5 Volt, lijkt me niet genoeg.
De spanning uit de acculader is 27.5 Volt. lijkt me prima.

de lader laadt 2 accubanken:

Afbeelding

De linker bank is denk ik voor de hydrofoor, de rechter voor de startmotor. Beide banken zijn 2 x 12 Volt accu's in serie.

Om de lading naar elke bank te regelen is er denk ik het kastje waar de drie rode kabels aaln zitten links op de foto, Ik denk 1 ingang vanaf de lader, en twee uitgangen die op een of ander manier geschakeld worden met een diode oid.

Afbeelding

ik heb hier niet zo'n beste kennis van :)

de accubanken zitten ergens heel ver weggemoffeld. van de rechter bank (startmotor) meet ik 10.9 / 11.4 Volt.
Van de linker bank kan ik alleen bij de rechter accu komen, en meet ik 12.5 Volt. De hydrofoor werkt ook gewoon, dus ik neem aan dat de andere accu ook ok is.

Mijn vermoeden is dat er een cel van een van de accu's van de hooofdmoter mee opgehouden is. Maar hoe weet ik dit zeker / kan ik andere zaken uitsluiten?

Ik kan niet bij de accu's sleutelen, want daar kom ik niet bij.

kan ik de twee uitgangen van het eerder beschreven kastje omwisselen?

er is ook niets te zijn aan de bovenzijde van de accu's, alleen wat gele uitslag oid op de meest linker accu (hydrofoor), maar die kan ik niet meten.

Alvast bedankt!
Klaver vier

Re: accu scheider of accu?

Bericht door Klaver vier »

Wouter,wat de aansluitingen betreft,daar kan ik ook niet te veel van ,wat ik wel weet is dat bij mij de accu's meestal zo rond de 27volt staan.
Om te kijken of de accu nog goed is moet je hem met een speciale meter controleren, deze belast de accu tijdens de meting.
Een accu kan nog goed 12 volt aangeven en toch kapot zijn, hij moet echt belast worden tijden het meten.
Er zijn er ongetwijfeld op het forum die er veel meer van weten.
Wat ik wel vreemd vindt dat ik twee hoofdschakelaars zie,dat moet volgens mij ook met één kunnen.
Gr René ( De stoere)
Klaver vier
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Als je 21,5 V meet kun je er rustig vanuit gaan dat het einde oefening is voor die accubank. Meest waarschijnlijke oorzaak is dat die accu nooit is opgeladen. Op de foto zie ik nogal een bedieningsfout-gevoelige installatie. Waarom dat het altijd zo ingewikkeld moet zijn is me een raadsel, 1 hoodschakelaar is genoeg en bedieningsfouten worden daarmee nagenoeg uitgesloten.

Gr.

Erik
Wouter

ligplaats Amsterdam

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

Bericht door Wouter »

Bedankt René en Erik,

Ik ging er al van uit dat er iets met de accu's zou zijn.

Als ik het goed begrijp / gok is het zo dat de acculader 2 accubanken laadt, de een na de andere, waarschijnlijk door het kastje met de 3 rode draden. De start accu's hebben prioriteit denk ik.

Daarom geven de andere accu's (hydrofoor) 12.5 volt aan, tenminste diegene die ik kan meten.
Als nu 1 van de startaccu's het begeven heeft vindt ik de 27.5 Volt van de accu lader uitgang nergens terug omdat ik niet weet hoeveel Volt "verloren" gaat in de kapotte cel.

Ik heb niet zo veel zin om me te veel in bochten te wringen om bij de accu's te gaan klooien, dus wil ik eerst bewijzen dat ik de start accu's moet vervangen.

Kan dit door de twee uitgangen van het kastje met de 3 rode draden om te draaien, waarna ik 27.5 / 2 = 13.8 Volt over de polen van de hydrofooraccu moet meten omdat die dan prioriteit hebben?

Er zit ook nog een zwart kastje links onder; een Calira accucare BW 35, maar dit lijkt de uitgang van de accu te beveiligen tegen onderspanning, en lijkt me geen deel van het probleem.

De installatie is inderdaad niet erg overzichtelijk, en er zit een schakelaar te veel op. Zo heb ik het gekocht, echter ik gebruik het al jaren, en alles staat in de goede stand.
Het rare is dat ik vorige week nog heb gevaren, en tenminste 3 x ben gestart...

René, die apparaten om de accu capaciteit te meten heb ik wel eens gezien in de accu winkel, maar de verkoper deed er best geheimzinnig over, ze moeten ook accu's verkopen :D
edje

Bericht door edje »

In het midden boven aan zit een scheidings schakelaar, deze dient er voor te zorgen dat je kan schakelen tussen je accu sets. deze garandeert dat je altijd een accu set hebt welke je motor kan starten en een andere set voor 24 volt rand apparatuur. Zou je nu de gehele avond tv kijken, koelkast open en dicht doen en je vrouw staat ook nog eens onder de douche dan zou het kunnen voorkomen dat je de volgende dag idd niet meer kan starten. Door nu de schakelaar op set 1 te zetten zou je dus alle 24 volt gebruikers kunnen gebruiken. wil je nu starten zou je de schakelaar op stand 2 kunnen zetten en de motor starten. Het is dan echter wel de bedoeling dat je na het starten de schakelaar op beide accu's zet zodat hij dan ook beide accu sets laad als de motor draait. Dat kleine kastje links onder met de drie rode draadjes is volgens mij de diode brug. verder zie ik 2x een massa schakelaar. deze zorgen er voor dat je in feite je accu's echt loskoppelt van je scheepsnet. Echter bij de meeste installaties ligt de - toch aan de massa en heeft het weinig zin. deze zou dan op de + pool gezet moeten worden dat is je systeem echt los gekoppeld. Ik vrees dus dat je al enige tijd op 1 set accu's gedraaid heb. Maar ik kan dat vanaf hier niet echt duidelijk zien.

gr Ed
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ed ik denk dat je je vergist de schakelaar boven in het midden is geen accu schakelaar maar een + schakelaar er zitten immers maar twee draden aan.
Volgen mij regelt de diode brug het omschakelen van de accu's automatisch,en hoef je dit niet handmatig te doen.
Nogmaals ik ben er niet goed in thuis maar ik dacht dat het zo was.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Richard

Bericht door Richard »

Dat blok met die koelribben is een diodebrug.
Die scheidt de beide accugroepen en zorgt dat ze onafhankelijk van elkaar geladen worden.
Het kan zijn dat er een diode defect is. De ene groep wordt dan wel geladen en de anderen niet.
Als je de twee uitgaande aansluitingen verwisselt kun je zien of de start accu dan wel op spanning komt of niet de andere groep blijft dan achter in spanning.
Zo ja dan is voor 99% een diode defect en moet je de brug vervangen.
Zo nee dan zijn er mogelijk twee cellen van je startaccu's stuk (nominaal 2 volt per cel).
Heb je gecontroleerd of het vloeistofpeil van de accu's voldoende is?

Gr. Richard
Wouter

ligplaats Amsterdam

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de respons.
Heb de uitgangen van de diode brug verwisseld en meet nu een mooie 13.8 Volt op de polen van 1 van de hydrofoor accu's (linker accu bank).

De andere accu's blijven te lage waarden geven.

Het lijkt er dus op dat deze accu's voorbij zijn. Het zijn AGM accu's, die kan je geloof ik niet bijvullen. Ook lekker prijzig trouwens :mrgreen:
Wouter

ligplaats Amsterdam

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

Bericht door Wouter »

Dat prijzige wil ik omzeilen omdat dit gedeelte van het schip over een paar jaar aan de beurt is om onder handen genomen te worden, en ik nog niet weet hoe ik het elektrisch ga aanpakken.
http://www.accumegastore.nl/product/XV24/

Hier een redelijk betaalbare accu, waar ik ook nog mee kan leven als die over een paar jaar niet in de plannen past.

Hij moet deze vervangen:

http://www.awaccu.nl/product/176-exide- ... tartstroom

Klinkt dit als een logische keuze, of gaat dit niet werken?

Bedankt!
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Helaas behoor ik (ook?) tot degenen met zeer weinig verstand van electra en een zeer onduidelijke en warrige situatie aan boord. Mijn boordnet bestaat eigenlijk uit twee in serie geschakelde 12 volt 150 amp accu's die in matige staat zijn. Dus geen aparte startaccu. Nu verbruik ik weinig stroom en de motor start altijd onmiddellijk. Toch heb ik als reserve twee Yellow Top 12 volt 55 amp accu's in serie staan. Die laad ik af en toe met een losse acculader op want ze zijn niet aangesloten op het boordnet of dynamo. Uiteindelijk wil ik de hele electrische installatie aanpakken maar daar komt het voorlopig niet van. Is er ergens een simpel schema om beide accubanken 'vol' te houden te vinden? Ik heb een accuschakelaar die 0, 1 of twee accu's kan schakelen (nog niet aangesloten), kan je met draaiende motor van de ene naar de andere accubank schakelen? Of is het beter dat via een FET te doen?
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Afbeelding

Eduard,

Kieper die 1-2-both schakelaar aub direct in de kliko, dan moet je weer gaan nadenken en niet vergeten dat ding om te zetten. In ieder geval ging dat bij mij steevast mis. Met bovenstaand schema heb je alleen nog maar de hoofdschakelaar te bedienen. Als ik dit schema opnieuw zou maken zou de hoofdschakelaar tussen de min-rail en de accu's komen; 1 hoofdschakelaar voor beide accu's.

Gr.

Erik
JanSr

Bericht door JanSr »

Het simpelste is uiteraard de diodebrug, die de twee acccubatterijen opgeladen houdt zonder dat die twee elkaar beïnvloeden. Ideaal voor lieden zonder technisch gevoel.
Diodebruggen bestaan er in twee soorten:
Met compensatie en zonder compensatie.

Een "gewone" diode is hetzelfde als een terugslagklep, de stroom kan maar één kant op.
Maar dat gaat wel ten koste van 0,7 volt spanningsverlies.
Dus als je dynamo netjes zijn laadstroom levert bij die diodebrug blijft er aan de kant van de accu 0,7 volt minder over. Dat lijkt weinig, maar daardoor laadt je nooit meer dan 80% van de accucapaciteit.

Koop dus ALTIJD een gecompenseerde diodebrug, iets duurder, maar je hebt altijd echt volle accu's.
Zet de plusdraad van de lader ook aan de aansluiting van de dynamo, dan laadt die ook altijd beide op.
Alle schakelaars en andere shit zou ik weglaten.
Als je pech hebt omdat de startaccu is overleden kan je simpelweg met één starthulpkabel de beide plussen van de accu's met elkaar verbinden om te starten.

Als je wilt weten of alles werkt hoef je alleen de spanning te meten aan de beide kabels naar de accu's. Motor (of acculader) aan: de volle laadspanning.
Motor en acculader uit: dan zie je aan beide accuaansluitingen de spanning die elke accu op dat moment levert.

Tenslotte: Accu's hebben een beperkte levensduur. Bij keurig gebruik soms wel zeven jaar.
Bij wanbeheer soms niet meer dan een week. Wanbeheer is leeg laten lopen met de gebruikers ingeschakeld en dan langdurig niets doen.
JanSr

Bericht door JanSr »

Toch nog een kleinigheidje:
Het lijkt wel of ik lees dat er een 12 V gebruiker tussen zit (Hydrofoor?) halverwege de twee accu's in serie.
Dat is vragen om moeilijkheden.
Je hebt een 12 V systeem of een 24 V systeem en dat moet je niet door elkaar gooien, zeker niet als je een leek bent.
Wouter

ligplaats Amsterdam

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

Bericht door Wouter »

Jan, bedankt.
De diodebrug is gecompenseerd want ik meet dezelfde spanning op zijn uitgang als op de uitgang van de acuulader.
Er zit geen 12 Volt verbruiker tussen, het betreffen 2 accubanken, beide 24 Volt. 1x startmotor en 1x Hydrofoor.
Wouter

ligplaats Amsterdam

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

Bericht door Wouter »

Zojuist de startaccu's vervangen, motertje slaat direct aan :)
Ook de 12 Volt accu's voor de verlichting vervangen.
Heb nu ongeveer 150 kg lood op het dek staan.
Bij de accuhandelaar krijg ik er niets voor, die zegt dat het transport van het afval de inzameling net dekt.
Dus nu een andere handelaar in de buurt van Amsterdam vinden die me daar 0,61 Euro / kg voor gaat geven :D
Plaats reactie