van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De andere morgen wil ik weer vroeg weg, want er is een scouting opkomst in Vianen, en op zaterdag een tentoonstelling in de museumwerf over zandschepen van Vreeswijk.
Om half negen draait dan ook de Mercedes, en na een groet aan de bemanning van de Fryslân vaar ik weer terug richting Tricht, en opnieuw is het mooi weer, getuige de foto’s:

Afbeelding


Het is net of je zelf door een groot schilderij heen vaart:

Afbeelding


Opnieuw verschijnt Deil:

Afbeelding


Ik begreep dat het voor veel jachtwerven moeilijker wordt in de nieuwbouw, toch vinden we hier nog een nagelnieuw boeierachtig model op de wal:

Afbeelding

Afbeelding

Dan laat ook de molen van Enspijk zich op afstand zien:

Afbeelding

Ook de vaartocht terug geeft weer een heel ander perspectief net onder de A2 door:

Afbeelding

erna geeft de dikke toren van Beesd zich gedeeltelijk bloot:

Afbeelding

En zulke plaatjes zijn typisch de Linge, Gellicum:

Afbeelding

Acquoy, het Pisa aan de Linge, heeft wel het allure van Beesd maar had niet zoveel centen getuige de grootte van de toren, wel een heel leuk dorpje prachtig gelegen aan de dode arm van de Linge:

Afbeelding

soms kan je iets samenvatten in een landschappelijk tafereeltje rietland, een grazende koe en op de achtergrond de toren van Asperen:

Afbeelding


We hebben haast, zo komt het dat we nu al bij Leerdam zijn:

Afbeelding

Enkele krabbels in het journaal boekje vertellen me dat de Vrijbuiter 13.35 uur door de spoorbrug van Arkel vaart, waarna deze mooie sleepboot ons tegemoet kwam:

Afbeelding

het was noodzakelijk daarvoor ook even om te kijken:

Afbeelding

landelijk gelegen:

Afbeelding

Een wat onscherpe foto om te laten zien dat er soms nog vaart is:

Afbeelding

Zwaanskuikenbrug:

Afbeelding

Het heeft wel wat in zo’n paddenstoel te wonen rood met witte ramen:

Afbeelding

Ineens is het 16.25 uur als de Vrijbuiter haar neus aan de buitenkant van de sluis van Vianen laat zien, en de Anna Margaretha erna naar binnen gaat, een mooie steilsteven:

Afbeelding

waarna er nog een plekje is aan de achterkant van het jachten meldsteiger, en ik later deze opname in westelijke richting maak:

Afbeelding

Dat we op zondag in de Plettenburghaven waren, in Vreeswijk, getuige 2 foto’s te vinden op de site Flickr: buteijn’s Photostream via Google opgespoord, en gaan op maandag het zelfde ritje terug naar Hardinxveld.
Tijd om te schiemannen een oud gezegde over het opkalefateren van de boot, dingen die niet helemaal goed werken zoals de water afscheider een definitieve goede plaats geven.
Hij was zolang in een doorgesneden 5 l. jerrycannetje op het vlak neer gezet maar is dus nu keurig opgehangen net onder de uitstroom van de tank, tegen een nieuw stukje achterschot:

Afbeelding

Het vaarseizoen zit er weer op met de foto’s van het varen, en de boot moet winterhard gemaakt worden, dus olie verversen, en ruitensproeivloeistof door het buiten boord systeem op laten zuigen.
In het verleden iets uitgedacht, een T stuk met de stam naar boven met een verloop van duims naar half duims met een kogelkraantje en verzekerings technisch een ½ duimse stop.
Dan start ik de motor met de buitenboord kraan open, en een slangetje aangesloten op het geopende kraantje en in de jerrycan, waarna ik de buitenboord kraan dichtdraai en de vloeistof in het buitenboordsysteem gezogen wordt:

Afbeelding

Ook het houtwerk naar binnen, mast, seinbakken, windscherm met houten frame latten aan de onderkant, en alles moet zo weer een plekje krijgen, wel kaal bovenop:

Afbeelding

Er is weer zat te klussen, elektra vernieuwen dashboard binnen dus sluiten we de elektra af en slopen de oude bedrading achter de betimmering weg, nadat ik enkele foto’s heb gemaakt over hoe het was:

Afbeelding



Hebben jullie dat ook, ben je aan iets begonnen slaat de paniek enigszins toe, komt het allemaal wel weer goed, en hoeveel ruimte gaat die “moderne uitstraling”wel niet innemen:

Afbeelding


Afbeelding


ondertussen had ik al enig idee hoe het er uit moest gaan zien, ondanks dat denk je vaak veel te ruim, hier een “proefopstelling” wat later uiteraard de nodige wijzigingen kreeg:

Afbeelding


Waar dus een oude OMO doos al dan niet goed voor is!

Afbeelding



Boodschappen gedaan bij de timmerman, die nog een stukje notenhout fineer voor me had, en met een stukje oud watervast triplex begon al een beetje de gewijzigde versie.
Schoonzoonlief vond het niet compleet zo zonder toerenteller, en maakte me enthousiast om het geheel dan maar wat uit te breiden met de antieke toerenteller, het hele zaakje op het bureau en een fotootje ervan, ‘k vond mezelf al een hele Piet!

Afbeelding


Als je de volgende foto ziet, dan heb ik maar even de linkse schakelaartjes verwijderd, een gat gezaagd met de beugelfiguurzaag die al tien jaar niet in mijn handen is geweest, en de VE Multi control bus geplaatst:

Afbeelding


Zat natuurlijk weer scheef, dus later wat rechter gebreid, moest natuurlijk wel weer een nieuwe kabel halen want de standaard 3 meter was niet lang genoeg.
Dan ligt al weer 1½ week ijs naast de Vrijbuiter en kan me gelukkig af en toe goed warmen bij de Pelgrimkachel

Afbeelding

Hier is de dooi al weer ingetreden:

Afbeelding

Ook het spotje in de kajuit kon ik mooi plaatsen, daar de boel nu open lag, en eindelijk deed het bakboord luidsprekertje het ook weer. (draadje los aan de radio)
Al met al een heel klusje, waar je aardig je gedachten bij zou moeten houden, maar ik ben steeds met een ander elektriekje bezig soort van chaotisme, een eigen bedacht woord.
Daardoor duurt het natuurlijk lekker lang en heb je wat omhanden, anders duurt de winter zo lang, maar eindelijk komt er toch schot in, en heb ik de stukken en brokken weer bij elkaar geraapt en dan begint het passen en meten van de grondbetimmering.

Afbeelding

de bedoeling is om er platen overheen te plakken, zodat het geheel een betere afwerking krijgt, wat ook gemakkelijker afneemt, dus schoner blijft.
Dus na veel plakken en puzzelen het volgende beeld:

Afbeelding

De tijd gaat snel met zoveel passen en meten, ik wil zo mogelijk alles demontabel houden, dan kan je er zonder slopen tenminste bij als het nodig is, je kunt je afvragen, heeft de maker er wel vertrouwen in, maar ook hierin bied het verleden geen garantie voor de toekomst.
Toch lijkt het heel wat, als dan toch het eindresultaat in zicht komt, het is niet zo fraai om die automaat stoppen net buiten het luikje te laten komen, maar ruimte is ook wat waard.
Hier dan in grote lijnen het eindresultaat, waarmee ik voorlopig de verslagen weer stop.

Afbeelding

Rest mij dan jullie geluk te wensen bij het vaarklaar maken na de winterslaap, ergens over enkele weken, flink poetsen en verven, ik hoop rond ½ mei te gaan varen, nog zat te rommelen voor die tijd.
Groeten, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op do 17 okt 2013 15:04, 10 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
Locatie: Geertruidenberg

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Aqua Domus »

Hallo Willem.

Zo te zien heb jij de winter goed besteed.
Is een mooi kastje geworden.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Marie Christina »

Dat ziet er een partijtje netjes uit!
Chapeau.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Boekel »

Mooie verhalen weer, en een heel nette klus gedaan!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Een toerenteller die tegen de klok in draait! Grappig!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 mei 2010 17:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

quichot schreef:Een toerenteller die tegen de klok in draait! Grappig!
Ja, nu je het zegt, dat is inderdaad zo :shock:
Die boven zit (op de buitenstuurstand) die is wel 'normaal'. Maar dát is een elektrische, en die binnen is een mechanische. Dat zal het verschil wel maken :wink:
In elk geval werkt die ouwe prima :!:

Groeten van Tim!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

Is het dan misschien ook een linksdraaiende motor?

gr. Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Het ligt er aan hoe je ervoor staat, in de as van het schip van achter naar voor draait de OM 636 bakboord in, zo deed de Caterpillar het ook, dus naar mijn idee normaal.
De flexibele as komt achter uit de brandstofpomp, tandwielaandrijving, waarschijnlijk is dat de verklaring, in ieder geval leuk, en het staat ook nog goed.
Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op za 23 feb 2013 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 mei 2010 17:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

De draairichting wordt bepaald door "in het vliegwiel te kijken". Dat zit aan de achterkant, dus draait de motor (inderdaad) linksom! :D

Groeten van Tim
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 22 mei 2011 20:17

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door john keemink »

schipper willem vraagje waar dienen de twee halve stukken pijp op je roer voor , ik ben in het bezit van een doerak 850
kan ik dat ook toepassen bij mijn boot en wat voor effect heeft het bij het varen ezv gr john
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 mei 2010 17:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

Daar kan ik je ook wel antwoord op geven John, ik heb ze er hoogstpersoonlijk aan vast gelast :mrgreen:

Schipper Willem is nogal gehecht aan 'mooi' schroefwater. Zo'n streepje, zoals je bij een Luxe Motor of een goed gelijnd rivierschip ziet. De Vrijbuiter is eigenlijk best goed gelijnd, geen stukje recht, en ondanks dat de rompsnelheid wel ophoudt bij 8 tot 10 kilometer bereik je die al op 1500 van de 3000 te leveren toeren.
Voor die 'verlengde tunnel' eraan zat kwam het schroefwater meteen achter de kont omhoog. Weinig rendement dus, je stuwkracht is als het ware gelijk verdwenen en het stuurt vaak ook niet prettig. Volaan vooruit met het roer er dwars onder kon eigenlijk niet zonder natte voeten te krijgen op het achterdek :!: (okee, ik overdrijf een klein beetje... :wink: )

Op zicht en als wilde gok hebben we een half stuk pijp doormidden gesneden, wat afgepunt aan de voorkant om het roer nog te kunnen laten draaien en aan het roer gelast. We hadden geen idee wat de uitwerking zou zijn, maar het bleek een goede gok te zijn geweest: vrijwel geen schroefwater meer zichtbaar en veel makkelijker sturen, want je houdt meer druk op je roer. Bijkomstigheid was ook: als je stilligt en je zet de koppeling vooruit met het roer dwars, dan draait hij om z'n as. Over bakboord rond gaat trouwens makkelijker dan over stuurboord, maar dat komt door het wieleffect. Met De Grote Verbouwing is er ook een boegschroef geïnstalleerd, maar eigenlijk heb je die niet eens nodig...! :D

Groeten van Tim!
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Goedemorgen,
De verte roept, nou ja, voor een korte periode zal ik off line zijn, eerst even proberen Oud Vreeswijk onveilig te maken van het weekend, en volgende week vrijdag de wal op voor knippen en scheren in Heukelum, dat mag ook wel weer na 4 jaar.
We hopen, ijs en weder dienende, dan half mei voor een maandje foto's te gaan maken, samen met de Vrijbuiter.
Allen een hartelijke groet, en een heel goed vaarseizoen toegewenst.
schipper Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Maandag voor het lappie in de contreien van Leerdam:

Afbeelding

en vandaag weet ik wel wat ik de komende week weer mag gaan presteren,:

Afbeelding

Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op do 17 okt 2013 15:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Morgen,16 mei vertrekt de Vrijbuiter naar het zuiden, dus bij deze, groet aan allen, internetloos voor een week of vier-vijf, dus hopelijk echt vakantie!
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

Geniet ervan Willem, veel plezier!

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie