Relingwerk vordert langzaam..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
frank
Site Admin
Contacteer:

Relingwerk vordert langzaam..

Bericht door frank »

Het gaat langzaam maar er komt nu eindelijk wat schot in.
Het weer van de laatste weken heeft voor flink wat vertraging gezorgd.
Die snijdend koude wind laat mijn longen dichtklappen en dan komt er niks van buitenwerk.
Maar nu dan, eindleijk weer de kans om aan de reling verder te werken.
De vele uren voorbereiding hebben hun nut gehad want alles lijkt nu als een bouwdoos in elkaar te passen.
Na het afbranden van de oude lelijke pijp ben ik begonnen met het opbouwen van de nieuwe reling achter aan BB zijde
om eens te kijken hoe het gaat lopen. Daarna het middenstuk wat met hulp van een stukje dunnere
pijp in de buis makkelijk op zijn plek schoof.
Dat viel reuze mee en met wat hulp van een buurman ben ik nu bijna rond. Vandaag het voorstuk BB gehecht,
nu alleen nog aan SB het voorstuk, de rest staat er ook al op.
Er komt bij het stuurhuis een opening met klapbare pijp zodat in gesloten toestand het een geheel is.
Het was wel een precies werkje, passen en meten en nog eens passen, maar het resultaat van alle inspanningen
mag er zijn.
Hoewel nog pas gehecht staat de zaak al aardig in vorm. Straks alles nauwkeurig meten, richten en aflassen.
Dan zijn de laatste verkeerde bochtjes eruit getrokken en kan het schilderwerk beginnen.
Nu heb ik per ongeluk gegalvaniseerde pijp gekregen en zit dus met een probleem. Er moet een primer
als tussenlaag opgezet worden. Vroeger had je van die gele of geel/groene primer. ik ben de naam kwijt, zat een fosfaat in of zo.
De winkel hier begreep mijn vraag niet dus ik zal verder moeten zoeken.
Na de primer kan ik kiezen tussen traditioneel zwart of donkerbuin. Ik weet het nog niet.
Maar beetje trots ben ik intussen wel. De reling staat mooi strak en zonder knikken en is een stuk lager dan voorheen.
Die gekke hoge bocht voor is eruit en dat oogt aanzienlijk beter. Straks eens kijken hoe alles erbij staat na een frisse verflaag.
Hieronder een paar foto's van de werkzaamheden.
Afbeelding
de oude rommel er af gebrand

Afbeelding
het eerste proefstuk BB achter

Afbeelding
het middenstuk schoof er zo in.

Afbeelding
voorstuk erop en gehecht, veel beter gezicht zo..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Richard

Bericht door Richard »

Dat gaat er weer op lijken, Frank.

Als primer voor gegalvaniseerd (verzinkt) staal kun je Epifanes Multi Marine Primer of Sikkens Redox gebruiken. Ik heb ook goede ervaringen met Flexa Vari-Fix, gewoon bij de Gammel of Praxis te verkrijgen.
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ziet er goed uit...waar heb je die 'bolletjes' vandaan?
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Boekel schreef:Ziet er goed uit...waar heb je die 'bolletjes' vandaan?
Haa.. die mooie bollen, of lievergezegd 'holle' bollen want er zit natuurlijk een gat in voor de pijp.. :lol:
Hier in de buurt zit een oud baasje met een mooie garage en achterin staat een complete werkplaats met draaibank, schaafbank etc.
Hij heeft afgelopen zomer aan de hand van een proefmodel een hele berg bollen en voetjes gedraaid. Ik meen dat er van ieder 22 gemaakt zijn. Ziet er perfect uit. Voor het stellen heb ik een aantal van een imbus voorzien.
Ik heb hem een flink stuk heel dikwandige pijp gebracht, gat van 34 en buitenwerks iets van 70 en daar kon hij alles uit draaien.
Staande pijp is stevige duimse pijp, liggend is 1 1/4 duims,
Hangt wel een prijskaartje aan maar voordeel is dat je alles kant en klaar hebt en niet veel tijd nodig hebt om iets bestaands te gaan zoeken op sloperijen om dat vervolgens schoon en op maat te maken voor hergebruik.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ziet er goed uit Frank. Ik heb deze winter ook een heel stuk nieuwe reling erop gezet. De lassen heb ik na het glad slijpen in de zinkspray gezet. Hele reling is nu verzinkt dus. Om hier een andere verf op te laten houden heb je een etsende primer nodig. Deze heeft alleen wel een wat hogere temperatuur nodig om zijn werk goed te doen. Ik wacht tot het 20 graden is. Hier aan boord zet ik er een systeem op van international. Eerst die etsprimer, dan een paar laagjes epoxy en als afsluiting een paar lagen perfection.

Drie jaar geleden heb ik het voorste stuk reling al vervangen en zelfs met ons intensief gebruik zijn er nog nauwelijks beschadigingen.

Daniel: Volgens mij zijn die bolletjes ook nog wel ergens te koop. Heb al wat nieuwe relingen gezien met bolletjes. Je zou het eens bij de salvator kunnen vragen.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Valt niet mee allemaal op je oude dag :D
Vandaag de hele dag bezig geweest met richten en rekken en strekken, met een krik, en takel en wat stophout.
Maar het resultaat mag gezien worden. De hele zaak staat afgelast en ik ben rijp voor een warm bad en veel pillen.. Wat een werk, dat viel wel effe tegen!
Nu past alleen de overloop nog niet, de bolling is nog niet wat het wezen moet.
Dat is een stuk 50/50 hoeklijn waar een plat-rond profiel op komt. Staat wel zo netjes.

Zaterdag weer droog weer dus alles slijpen en dan de primer erop. ik heb bij de bouwmarkt een pot primer gehaald voor zink, gegavaniseerd werk, koper etc, dus dat moet wel goed gaan.
Wel eerst ontvetten en voor betere hechting ga ik er nog met een fijn schuurpapiertje over.
gr FRank

Afbeelding
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

de vlag kan bijna in top!
Nu dacht ik net klaar te wezen maar de keurings-commissie komt langs en keurt de laatste twee paaltjes achterop af. Ze staan te ver naar buiten en dat stoort de lijn.
Dus, ingesneden en de kettingtakel er weer op en trekken maar. Dan zie je zo alles in vorm springen en zet je er een nieuwe las op.
De poortjes zitten er nu ook in en de overloop is klaar.
Na het buigen van het hoeklijn en het plat-rond op de pers van de werf heb ik ze op elkaar gedrukt en elke 10 cm een dikke hecht gegeven.
Vanmiddag dat zware ding netjes pas gemaakt met de snijbrander want de ronde relingpijp moet erin vallen, dat staat mooier.
Dan dat ding op zijn plaats gezet en afgelast.
Mooi.. nu alles strak in de zwarte lak staat moet ik er even bij gaan zitten en gewoon kijken. Is veel werk geweest maar alles zelf gedaan. Ben ik apetrots op en denk meteen al wer aan het volgende project maar daarover later dit jaar. Niet alles tegelijk..

Afbeelding
het poortje in de reling

Afbeelding
opengeklapt kun je zowel het stuurhuis a;ls de vetkuil binnenstappen

Afbeelding
de overloop is net gebogen en het platrond wordt erop gehecht
gr FRank

Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Wel Frank,

Je mag zo trots zijn als een aap met 7 l...

Geweldige prestatie!

Ik kom het graag eens bewonderen.

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie