Beste mensen,
Ik zit aan een oude gloeikop te prutsen. De bedoeling is dat deze ingebouwd gaat worden in mijn opduwer. Ik lees al een tijdje mee en er lijkt hier wel aardig wat verstand te zitten wat betreft oudere motortjes dus misschien kunnen jullie mij van enige tips voorzien.
Gisteren de zondagsrust verstoord met enkele startpogingen maar het ging niet van harte, zie http://youtu.be/WGmXGd3CtjM. Goed heetstoken was ik al achtergekomen en ik zal ook een klem maken voor de brander zodat die op de motor kan blijven staan totdat hij draait. Het benzinebrandertje is sowieso een tijdelijke oplossing, een benzinebrander in de boot lijkt mij niet zo veilig.
Is het trouwens normaal dat een gloeikop er bij het starten eerst even vandoor gaat, of ligt dat meer aan de (on)handigheid van het bedienend personeel? Ik heb het nu al een paar keer gezien (http://youtu.be/zzaopgzr-fU, http://youtu.be/dajUmPRIGkA, http://youtu.be/NRDZaanyEEc?t=2m32s).
De brandstofpomp lekt nogal, als een druppende kraan zeg maar. Ik vermoed dat de plunjer niet helemaal meer zuiver pas in het huis past dus dat zal hersteld moeten worden. Er zijn bedrijven die dat kunnen doen maar het zal wel weer duur worden.
Gr. Jacob
Kromhout M0
Moderators: sailor wim, frank
Re: Kromhout M0
Jacob, zijn de deksels van het carter wel open?
als die kleppen blijven kleven krijgt de tweetakt geen lucht en stopt ermee. het kan zijn dat de kleppen in de deksels verkeerd gemonteerd zijn. een lekkende brandstofpomp is natuurlijk nooit goed dus daar moet je zowiezo wat aan doen
als die kleppen blijven kleven krijgt de tweetakt geen lucht en stopt ermee. het kan zijn dat de kleppen in de deksels verkeerd gemonteerd zijn. een lekkende brandstofpomp is natuurlijk nooit goed dus daar moet je zowiezo wat aan doen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Kromhout M0
Aan de ene kant heb ik de klep al eens losgehad, deze zat wel goed. Wel wat beginnende scheurtjes in het leer (? of zou het toch rubber zijn, het is zo zwart) dus dat ga ik zowieso aan beide kanten vervangen.
Wat ik trouwens nu ook zie in het filmpje is een rookwolkje uit de kop bij elke slag dus hij lekt waarschijnlijk ook wat langs de gloeiplaat.
Gr. Jacob
Wat ik trouwens nu ook zie in het filmpje is een rookwolkje uit de kop bij elke slag dus hij lekt waarschijnlijk ook wat langs de gloeiplaat.
Gr. Jacob
Re: Kromhout M0
Voornaamste probleem was een defecte brandstofpomp. Volgens het bedrijf waren nagenoeg alle klepjes in de pomp stuk. Ikzelf heb oa nieuwe leren kleppen voor het carter gemaakt en de gloeiplaat schoongemaakt en van een pakking voorzien.
http://www.youtube.com/watch?v=z175-5LrLCw
Onbelast draait hij nog niet helemaal regelmatig maar daar maak ik me niet zo druk om. Aan het eind van het filmpje zie je dat ik hem even belast door een balkje tegen de schroefasflens te drukken.
De koppeling lekte nogal wat olie dus deze heb ik nu gedemonteerd (zelfs speciaal een dop 75 voor gemaakt
). Het valt me op dat er tussen het gedeelte met de tandwielen en de koppelingsplaten helemaal geen asafdichting zit zodat olie langs de as weglekt. De koppelingsplaten zijn daarom ook vet. Weet iemand of dat zo hoort? Zo te zien is er ook geen ruimte voor enige afdichting.


Enkele andere punten door ontbrekende koperring en kapotte pakking kan ik wel oplossen maar ik ben bang dat ik met enige olielekkage zal moeten leren leven.
Het eerste tandwiel is ook al behoorlijk versleten maar omdat waarschijnlijk niemand een keerkoppeling van een M0 of M00 over heeft en een nieuwe laten maken onbetaalbaar wordt zal deze het nog even uit moeten houden.

Gr. Jacob
http://www.youtube.com/watch?v=z175-5LrLCw
Onbelast draait hij nog niet helemaal regelmatig maar daar maak ik me niet zo druk om. Aan het eind van het filmpje zie je dat ik hem even belast door een balkje tegen de schroefasflens te drukken.
De koppeling lekte nogal wat olie dus deze heb ik nu gedemonteerd (zelfs speciaal een dop 75 voor gemaakt



Enkele andere punten door ontbrekende koperring en kapotte pakking kan ik wel oplossen maar ik ben bang dat ik met enige olielekkage zal moeten leren leven.
Het eerste tandwiel is ook al behoorlijk versleten maar omdat waarschijnlijk niemand een keerkoppeling van een M0 of M00 over heeft en een nieuwe laten maken onbetaalbaar wordt zal deze het nog even uit moeten houden.

Gr. Jacob
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Kromhout M0
je zou de tanden van het tandwiel kunnen laten oplassen en weer laten steken (let wel op dat je dan uiteraard al je tandwielen laat doen!)
voor zover ik weet mag er olie tussen de voeringen komen,(is juist noodzaak) dus dat moet geen probleem zijn!!
goed je regulateur stangetjes in olieen , hoe soepeler dat werkt , hoe stabieler het toerental!
(ook niet te veel speling op de koppelingetjes!)
en je weet het , het goed strarten van een kromhout is een gave!

voor zover ik weet mag er olie tussen de voeringen komen,(is juist noodzaak) dus dat moet geen probleem zijn!!
goed je regulateur stangetjes in olieen , hoe soepeler dat werkt , hoe stabieler het toerental!
(ook niet te veel speling op de koppelingetjes!)
en je weet het , het goed strarten van een kromhout is een gave!


Voor alles is een oplossing!
Re: Kromhout M0
Ah ik wist niet dat je bronzen tandwielen kon oplassen. Dat bewaar ik voor de toekomst. Het heeft ruim 80 jaar geduurd voor ze zover versleten zijn dus het kan vast nog wel een paar jaartjes. Zo'n specialistenwerkje zal ook wel niet goedkoop zijn. Ik ben het spul nu weer aan het inelkaar zetten. Het project moet af want ik wil varen.VRM marine schreef:je zou de tanden van het tandwiel kunnen laten oplassen en weer laten steken (let wel op dat je dan uiteraard al je tandwielen laat doen!)
voor zover ik weet mag er olie tussen de voeringen komen,(is juist noodzaak) dus dat moet geen probleem zijn!!
Met oefenen kom je gelukkig ook een heel eind. De een gaat naar de sportschool, de ander start een kromhout.VRM marine schreef:en je weet het , het goed strarten van een kromhout is een gave!![]()

Gr. Jacob