Motor mercedes om636 170d

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wout.bij

Re: Motor mercedes om636 170d

Bericht door wout.bij »

even voor alle duidelijkheid, in het Stabiliteitsprogramma Nederland - concept april 2012,
en wat vorige week door de demissionaire regering is bedacht, word de rode diesel in 2013 geschrapt en dus niet meer verkocht.
dus allemaal aan de witte in 2013.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

goede tweedehands dieseltjes zijn er zat.

:wink: en niet omdat ik aan de evt reparaties wat kan verdienen. :lol:

en de trier regelgeving zie ik hier in nederland toch de eerste 20 jaar niet gebeuren voor de pleziervaart (dus geen nieuwbouw!)

als vervanging van een oude benzine motor is er zat goed spul tweedehands in de handel .
in de pleziervaart geld meest, alles moet of goedkoop, of voor niets! :wink:

en als je dan een motor van 60 jaar oud , met 500 draai uren in gaat bouwen als vervanger van je oude renauld marine
loop je echt niet zoveel risico!

kwa koppeling ben ik het met Wout helemaal eens , beter een hurthtje of iets dergelijks dan die grote mechanische oude koppelingen!

zorg in ieder geval dat als je een motor ombouwd naar boot motor dat je het degelijk en netjes doet!

(bijvoorbeeld bij Drinkwaard , of Blokland in sliedrecht zijn voor de meest gangbare oude en nieuwe motoren proffesionele ombouw sets verkrijgbaar.)

(ook voor de moderne Mercedessen , psa blokken (peugeot'renauld) /audi VW,ford etc)

je kunt een dure Vetus nemen, Sole , Volkswagen marine etc, maar je kunt met een klein beetje ervaring een heel degelijk setje samenstellen met een sloopmotor van een moderne schade auto met weinig kilometers en voor weinig geld goed, en schoon varen! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

wout.bij schreef:even voor alle duidelijkheid, in het Stabiliteitsprogramma Nederland - concept april 2012,
en wat vorige week door de demissionaire regering is bedacht, word de rode diesel in 2013 geschrapt en dus niet meer verkocht.
dus allemaal aan de witte in 2013.
gr.wout
bummer :!: :evil:
Dat worden echt zware tijden :(
Groeten,

Richard

mijn boot
paul

Bericht door paul »

O O Wat ben ik gelukkig met mijn chineese diesel,van nog geen 3000, 00 euro compleet met keerkoppeling 27 pk.
En met 150 uur per jaar varen hoeft hij echt geen 10000 uur mee te gaan.
Het loopt lekker en geen problemen mee. (natuurlijk alles kan kapot)
gr Paul
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Zo mooie discussie 8)
Prima als er verschillende meningen zijn.

Maar een nieuwe motor in deze boot is als een ferrari motor in mijn 5e hands opel zetten.

Ik heb deze boot voor niet veel gekocht en mede uit kostenbesparing me het lazerus gewerkt afgelopen winter.
Alleen het idee dat ik een benzine heb ligt me niet lekker. Hij loopt als een zonnetje maar tja er zit ook een gezin aan boord.
En deze motor is ook uit 1955.

Feit is dat sleutelen aan een diesel wat makkelijker is als aan een benzine en ook het veiligheids aspect is voor mij erg belangrijk.
Dat ik dan een keuze moet maken voor een gebruikte motor is ook nog eens een finacieel plaatje.

Ik zag die Mercedes staan en zag ook op internet dat er nogal wat onderdelen voor deze types te krijgen zijn. Vandaar mijn intresse.
Vorig jaar kocht mijn maatje een gereviseerde penta md11 voor 850 en die loopt en draait als nieuw.

Dus in mijn budget voor aanschaf zoek ik wel tot 1000 euro.
Voor sommigen misschien een peuleschil voor mij een aardig bedrag, naast wat er deze winter al is ingegaan.
En elk 2e hands artikel is weggegaan omdat de vorige eigenaar er genoeg van had.
Ik snap dat de keerkoppeling van deze motor misschien niet echt samepast. (Overigens heb ik nu ook een aparte schakelpook)

Blijf toch maar zoeken in deze prijsklasse. EN hopen dat ik toch die ene goede er uit weet te pulken.
Dank voor ieder zijn input. En hoop dat als ik een optie vindt ik weer open antwoorden krijg.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Nog een mening ;)

Het mooist is denk ik wel als je zo'n oud motortje onder belasting kan zien werken (in de vorige boot dus), maar meestal is ie d'r al uit.
Een gereviverfde motor is bij voorbaat verdacht, dat is gedaan om 'm d'r mooier uit te laten zien en zo beter te kunnen verkopen. Maar het hoeft natuurlijk niet slecht te zijn.

Zorg iig voor je zo'n blok koopt dat ie een tijdje kan lopen tot ie lekker warm is (koeling via grote bak water o.i.d.), dan kun je zien of eventuele rook verdwijnt, of ie ergens zweet of blaast, blijft koelwater mooi schoon? etc.

Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar bijvoorbeeld een volkswagen blokje, maar alle ombouwdelen nieuw kopen kost ook aardig wat geld kan ik uit ervaring vertellen. Mooiste zou zijn een al gemariniseerd vw-blokje, als je daar wat mee hebt heb je voor weinig een ander blokje van de sloop, of als je gek wilt doen voor 1500 euro een gereviseerd (ruil) blok met nieuwe kop...een ongeblazen 1,6 vw blokje heeft zo'n 50/60 pk? als je daar max 40 pk uit trekt dan heb je zat en blokje gaat eeuwig mee zolang die olie en koeling krijgt.

Nadeel van sleutelen aan oud blok is dat je niet de eerste bent die er aan sleutelt en je met de creativiteit van jaren sleutelen te maken krijgt.
knillis

Bericht door knillis »

Heej Wout.

Zoals ik het lees is deze regeling niet meer van toepassing op:
landbouwvoertuigen en generatoren.
Over de scheepvaart kan ik niks vinden dus........
Wat zou het oude gebeuren op jaarbasis gebruiken? 1750 ton?
Daar gaan we de kas niet mee op orde helpen lijkt me he.

Gr
:-)
wout.bij

Bericht door wout.bij »

hoi kees
ik werd er vorige week op gewezen door martin de boer en heb toen voorzover mogelijk het hele verhaal proberen te begrijpen, maar dat blijft altijd lastig, als de regering iets opstelt dan legt een ieder het op zijn manier en vaak in zijn voordeel uit, maar ja dan kunnen de behoudszaken commissies wederom voor ons armlastigen gaan lobbyen. :D
we zullen het wel beleven.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

wat ik er uit begreep is dat alle diesel straks blank is , met de gewone belasting er op , gebruik je het op de binnenvaart of anders bedrijfsmatig (landbouw/generatoren etc) kan je een gedeelte via de belasting weer terug krijgen (geld dus aleen voor bedrijven.)

(vraag ik me af hoe ze het met huisbrand olie voor particulieren gaan regelen??, dat zijn ze denk ik vergeten!)

zal nog wel weer aangepast worden! :lol:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie