temperatuur verschillen bij de koppen
Moderators: sailor wim, frank
temperatuur verschillen bij de koppen
ik snap het effe niet meer, de motor loopt perfect, alleen de onderlinge koelwater temperatuur van de drie (losse) koppen varieert nogal, nr 1 de achterste die is 47gr. nr 2 de middelste is 40gr. en nr. 3 de voorste is 32gr. alle 3 de kranen waar ik de afvoer mee kan regelen staan helemaal open, kan ze hier ook niet meer mee regelen omdat ze vastgeroest zijn, de uitlaat temperatuur staat bij 100omw/min (stationair) op ongeveer 90-100gr. in de andere toerentallen is de uitlaattemp. ook redelijk gelijk (plus minus 10gr.verschil), dus hoe krijg ik hier verschil in de watertemp.?
de oplossing is op zich niet zo moeilijk, ik kan nieuwe pakkingen maken met een kleinere doorlaat voor nr.2 en nr.3. en zo de doorlaat verkleinen zodat de temp. gelijk komt.
wie heeft enig idee?
gr/wout
de oplossing is op zich niet zo moeilijk, ik kan nieuwe pakkingen maken met een kleinere doorlaat voor nr.2 en nr.3. en zo de doorlaat verkleinen zodat de temp. gelijk komt.
wie heeft enig idee?
gr/wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: temperatuur verschillen bij de koppen
Hi
Waar gaat je water de motor in? Bij mij is de kop het verste weg van de pomp het warmst.
Staan de kranen wel open? Was het vorig jaar ook al en ik zou zeer zeker niet kloten met pakkingen.
Gr
Waar gaat je water de motor in? Bij mij is de kop het verste weg van de pomp het warmst.
Staan de kranen wel open? Was het vorig jaar ook al en ik zou zeer zeker niet kloten met pakkingen.
Gr

ha die kees
het is inderdaad de kop welke het verste weg is bij de pomp, maar dat maakt volgens mij weinig uit omdat het water eerst in het blok word gepompt,en omdat het een blokmotor is staan alle drie de 3 cilinders in een open ruimte, vandaar word het naar de koppen gedrukt, waarna het water naar buiten gaat,

op de foto perst de groene leiding die van de pomp komt het water in het blok,

door de koppen en via de regelkranen (met de thermometers erop) naar buiten.
het is altijd al zo geweest,de regelkranen op de koppen staan open en durf ik niet met kracht dichter te zetten op kop nr.2-3
brons in gietijzer is na zoveel jaren niet meer zo sterk.
hij lopt verder als een tiet, maar ik vroeg het me gewoon af of het kwaad kon, volgens mij valt het wel mee, anders had ie alang de pijp aan maarten gegeven
gr.wout
het is inderdaad de kop welke het verste weg is bij de pomp, maar dat maakt volgens mij weinig uit omdat het water eerst in het blok word gepompt,en omdat het een blokmotor is staan alle drie de 3 cilinders in een open ruimte, vandaar word het naar de koppen gedrukt, waarna het water naar buiten gaat,

op de foto perst de groene leiding die van de pomp komt het water in het blok,

door de koppen en via de regelkranen (met de thermometers erop) naar buiten.
het is altijd al zo geweest,de regelkranen op de koppen staan open en durf ik niet met kracht dichter te zetten op kop nr.2-3
brons in gietijzer is na zoveel jaren niet meer zo sterk.
hij lopt verder als een tiet, maar ik vroeg het me gewoon af of het kwaad kon, volgens mij valt het wel mee, anders had ie alang de pijp aan maarten gegeven

gr.wout
Hi Wout.
Is hetzelfde bij bij. Bij de MAN is bij de latere types de pomp in het midden gezet wellicht om dit euvel tegen te gaan. Als je vollast vaart is het verschil er dan ook?
Ach jo als jij zo oud bent als de motor zul je ook wel eens met een slag in het wiel gaan lopen hahahaha
Of is de motor jonger
Mooi niet gek van worden lijkt me. Of de meters wijken onderling af kan ook he?
Of je haalt de meters er af zie je het niet meer.
Gr Kees
Is hetzelfde bij bij. Bij de MAN is bij de latere types de pomp in het midden gezet wellicht om dit euvel tegen te gaan. Als je vollast vaart is het verschil er dan ook?
Ach jo als jij zo oud bent als de motor zul je ook wel eens met een slag in het wiel gaan lopen hahahaha

Mooi niet gek van worden lijkt me. Of de meters wijken onderling af kan ook he?
Of je haalt de meters er af zie je het niet meer.

Gr Kees

- Marie Christina
IK vind het niet verontrustend, hoor.
Wat iis het?
10 graadjes per cilinder?
Als het er nu 10 tallen waren....
Als het karretje verder klinkt als vanouds, zou ik me maar geen zorgen maken.
Wat iis het?
10 graadjes per cilinder?
Als het er nu 10 tallen waren....
Als het karretje verder klinkt als vanouds, zou ik me maar geen zorgen maken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wat is het toch mooi, zoveel geruststellende woorden, ik doe er verder ook maar niks aan, hij loopt verder oke, en ik had het ook al eens ergens anders gehoord, dat verschil in temp. maar ja weet niet meer van wie, het lange termijn geheugen is niet meer wat het is geweest (het korte ook niet trouwens).
gr.wout

gr.wout
-
Hoi Wout.
Op mijn MWM 2 cilinder zit maar 1 temperatuur meter,en als ik dit zo lees blijft het daar bij.
Het zal ongetwijfeld aan de doorstroming of weerstand liggen maar ik zou me er niet te druk om maken.
Gr Louis
Op mijn MWM 2 cilinder zit maar 1 temperatuur meter,en als ik dit zo lees blijft het daar bij.
Het zal ongetwijfeld aan de doorstroming of weerstand liggen maar ik zou me er niet te druk om maken.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Contacteer:
bij mijn deutz 428 had ik het zelfde probleem!
door het buitenwater koel systeem heb je al gauw last van opbouw van vuil en zand , toen ik de koelkanaal deksels er af haalde kon ik er 3 emmers met zand uitlepelen!, toen dat er eenmaal uitwas was alles weer o.k. , ik zou overigens gewoon die koelwaterknijpkraantjes gewoon eens reviseren , kun je je koelkanaaltjes ook nalopen!, bovendien kun je dan de boel weer knijpen per cilinder!
door het buitenwater koel systeem heb je al gauw last van opbouw van vuil en zand , toen ik de koelkanaal deksels er af haalde kon ik er 3 emmers met zand uitlepelen!, toen dat er eenmaal uitwas was alles weer o.k. , ik zou overigens gewoon die koelwaterknijpkraantjes gewoon eens reviseren , kun je je koelkanaaltjes ook nalopen!, bovendien kun je dan de boel weer knijpen per cilinder!

Voor alles is een oplossing!
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Inderdaad: niet druk om maken, de kraantjes waren daarvoor maar zolang je geen ander werk moet doen aan de motor lekker laten zitten.
Als het goed werkt niets aan doen, je kunt met je handen al een hoop voelen, als je ergens (veel) hogere temperaturen voelt dan is het wellicht tijd om de boel goed uit te spoelen of zelfs mechanisch schoon te maken.
Met een krachtige pomp tegen de stroom in spoelen kan ook helpen en daarvoor hoef je niet veel te demonteren.
Als het goed werkt niets aan doen, je kunt met je handen al een hoop voelen, als je ergens (veel) hogere temperaturen voelt dan is het wellicht tijd om de boel goed uit te spoelen of zelfs mechanisch schoon te maken.
Met een krachtige pomp tegen de stroom in spoelen kan ook helpen en daarvoor hoef je niet veel te demonteren.