Drinkwatertanks reinigen
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
Drinkwatertanks reinigen
Na het klussen komt de schoonmaak, moeders is druk met de gordijnen bezig alles is weer schoon de plooitjes zijn weer strak.
Het zaagsel en het schuurstof is opgeruimd het houtwerk staat in de meubeline van HG en glimt je weer tegemoet.
Nu is de drinkwatervoorziening aan de beurt, hoe reinigen jullie dit, en wat voor een produkt gebruiken jullie?
Op de IJtunnel 1 zijn 2 polyetyleentanks 250 liter en een RVS van 500 liter in de neus van het schip.
Ik kieper via de dekvulopening een halve liter dunne bleek in de kunstof bakboordtank.
En met een injektiespuit uitgerust met een korte katheter gaat via de beluchting van de andere twee ook een halve liter bleek per tank dat ik 24 uur laat staan en dan twee keer vullen en spoelen.
Gr WIm.
Het zaagsel en het schuurstof is opgeruimd het houtwerk staat in de meubeline van HG en glimt je weer tegemoet.
Nu is de drinkwatervoorziening aan de beurt, hoe reinigen jullie dit, en wat voor een produkt gebruiken jullie?
Op de IJtunnel 1 zijn 2 polyetyleentanks 250 liter en een RVS van 500 liter in de neus van het schip.
Ik kieper via de dekvulopening een halve liter dunne bleek in de kunstof bakboordtank.
En met een injektiespuit uitgerust met een korte katheter gaat via de beluchting van de andere twee ook een halve liter bleek per tank dat ik 24 uur laat staan en dan twee keer vullen en spoelen.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Drinkwatertanks reinigen
en het kan zo simpel, schoonmaak azijn, een beproefd middel wat geen drol kost, ontkalkt en desinfecteert
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
je kan ook een schok behandeling geven met Hadex. Dit even (dag) laten staan in de tank en daarna de tanken leegpompen via je aftappunten aan boord. (je spoelt je systeem lekker schoon en moord evt aanwezige legeonella uit aan boord) Daarna de tanken weer optoppen met drinkwater en de "normale" dosering hadex toevoegen aan je tanken. Desgewenst kun je de normale dosering iederekeer toepassen als je water gaat bunkeren.
- Marie Christina
Ik gebruik "1,2,3".
Desinfecteerd, maakt schoon. Evt residu dat achter blijft is ongiftig (zegt het etiket)
Te koop bij watersportzaak en kampeerwinkels.
Desinfecteerd, maakt schoon. Evt residu dat achter blijft is ongiftig (zegt het etiket)
Te koop bij watersportzaak en kampeerwinkels.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
Ik gebruik alleen water.
Al die toevoegingen daar heb ik niks mee.
Tank uitspoelen na de winter en als het even kan Altijd eerst helemaal leeg en dan vers vullen.
Om snel te kunnen lozen een buitendouch gemaakt met een eigen pomp en dan is de tank snel leeg.
Wij drinken het water zo uit de tank en heb nog nooit problemen gehad,maar dat kan ook gewenning zijn.
ben op een sleepschip geboren en opgegroeit en als we dorst hadden konden we letterlijk en figuurlijk naar de pomp lopen.
Maar als je het toch niet vertrouwd is er een hele makelijke oplossing.
Voorig jaar een schip voor de wal gehad die brandstof in zijn watertank had gegooid.
Deze tank is met een chemich oplossing gespoeld door een dedrijf van buitenaf en de laatste spoeling mochten wij doen.
1 liter op de 100 tankinhoud APPELSAP.
In appelsap zit van natuure een zuur dat bijna alles neutraliseert.
Als na het spoelen hier iets van achter blijft geeft dat zeker geen hinderlijke bijsmaak.
Gr Louis
Al die toevoegingen daar heb ik niks mee.
Tank uitspoelen na de winter en als het even kan Altijd eerst helemaal leeg en dan vers vullen.
Om snel te kunnen lozen een buitendouch gemaakt met een eigen pomp en dan is de tank snel leeg.
Wij drinken het water zo uit de tank en heb nog nooit problemen gehad,maar dat kan ook gewenning zijn.
ben op een sleepschip geboren en opgegroeit en als we dorst hadden konden we letterlijk en figuurlijk naar de pomp lopen.
Maar als je het toch niet vertrouwd is er een hele makelijke oplossing.
Voorig jaar een schip voor de wal gehad die brandstof in zijn watertank had gegooid.
Deze tank is met een chemich oplossing gespoeld door een dedrijf van buitenaf en de laatste spoeling mochten wij doen.
1 liter op de 100 tankinhoud APPELSAP.
In appelsap zit van natuure een zuur dat bijna alles neutraliseert.
Als na het spoelen hier iets van achter blijft geeft dat zeker geen hinderlijke bijsmaak.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
met appelesap spoelen, daar had ik nou nog nooit van gehoord, klinkt niet onlogisch, weer wat geleerd.
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Marie Christina
Appelsap.....
Nooit eerder van gehoord, nooit eerder aan gedacht.
De verklaring klinkt echter plausibel.
Deze tip slaan we op!

Nooit eerder van gehoord, nooit eerder aan gedacht.
De verklaring klinkt echter plausibel.
Deze tip slaan we op!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Mij is eens verteld als je chloor gebruikt: niet met toegevoegde zeep / geur / etc. wat in de winkel veel te koop is, maar pure chlooroplossing.
Anders blijf je met een heel lastig weg te krijgen zeep/parfum lucht zitten...
Anders blijf je met een heel lastig weg te krijgen zeep/parfum lucht zitten...