Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Ik heb een klassiek stuursysteem met een tandwiel op de stuurpen en dan kabels naar achter waar een kwartrond op het roer zit.
De pen met tandwiel is niet meer je van het en ik wil wat anders. Nu zijn dat soort systemen niet meer te vinden of het moet een oude 2e hands zijn.
Nu vindt ik een hydraulisch systeem te duur en wat overdone op mijn boot dus zag ik onderstaand systeem.
Kan je die makkelijk op de kwartrond bij/achter op monteren of moet ik daar toch wel ook aan de boot wat beugels monteren om dat te laten werken en of zelfs dat kwartrondbeugel verwijderen?
Ik sta in en loods en lassen kan dus de komende 6 maanden niet. Ik zie er 2 gaten uit komen maar ik neem aan dat gat 2 is om de kabel door te leiden als je stuurt en dat er uiteindelijk maar 1 kabel naar het roer loopt?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Het heet en monokabel stuursysteem. Door te draaien aan het stuur maak je de kabel naar achter langer of korter.
Zie bijgaande foto met systeem met kabel.
Ik heb echter nu een kwartwiel zoals foto 2 op mijn roer zitten. op foto 3 de pen/staaf die dus het roer moet duwen of trekken.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Dat monokabel systeem geeft een veel kleinere weg voor een bepaalde roeruitslag dan je huidige systeem met kwadrant. Ik lees ook dat die monokabel systemen bedoeld zijn voor besturing dmv een buitenboordmotor. Een buitenboordmotor stuurt met zijn schroef, dat veroorzaakt geen druk op de stuurkabel zoals een roer dat doet. Ik denk dat een monokabel systeem niet geschikt is voor bediening van een roer, het is simpelweg niet bestand tegen de roerdruk, en al helemaal niet bij achteruit varen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Helemaal met KarelE eens.
Investeer in een goed systeem, dobberen op een meer, of erger op een druk vaargebied is niet wat je wilt.
Ook voor een boot van 8 meter is het een hydraulisch systeem een genot om mee te sturen, wel een investering maar dan heb je ook wat.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Monokabels kunnen prima werken op normale roeren van kleinere bootjes. Heb er tenslotte een op de Brutus zitten. Wel is het maken van een goed bevestigingssysteem een must. De huidige setup is er 12 jaar geleden ingezet nadat het kwadrant en roeras is aangepast door een oud mannetje in een schuurtje met een draaibank en een freesmachine ergens onder Nijmegen. Er zit nu een of twee mm speling op de verbinding met het kwadraat maar die merk je niet. Je mept hem net zo fijn van links naar rechts.
Grootste voordelen tot nu toe is de hufterproofheid (scouting tenslotte) en de onderhoudsvriendelijkheid (nog niet nodig gebleken).
Nadeel is wel de dikke stugge kabel die niet van bochten houdt, Dit is voor ons geen probleem maar kan met beperkte ruimte wel lastig worden.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Als je het goedkoop en goed wil doen doe het dan met staaldraadjes daar is het kwadrant geschikt voor , hydraulisch is lux en
Byzonder goed en gemakkelijk te monteren. Alleen de prijs kan wel eens verschillen .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Het simpelste en goedkoopste is denk ik je huidige systeem weer maken. Weet niet precies wat er nu stuk is maar een standaard tandwiel op bv tandwiel.com kost de wereld ook niet.
En anders ben je idd. Al vrij snel overgeleverd aan een hydraulisch systeem ben ik bang. Prachtig systeem en ik zou zelf niets anders willen maar wel wat duurder. Installatie ervan is m.i. niet moeilijker of meer werk dan welke andere verbouwing dan ook.
Op mijn sloepje van 6,5 meter zit een zelfde systeem. Let op je hebt tegenwoordig 2 van dit soort systemen, de vrij lopende en een die teleflex no feedback noemt. Die laatste zorgt dat je het stuur los kan laten zonder dat de boel verloopt.
Carel-k schreef: ↑di 30 okt 2018 13:27
Hydraulisch systeem voor een 10 meter boot kost € 600 dat is pomp cilinder slang en olie !
Nieuw, ja. Maar op Marktplaats vind je al gauw een stuurpomp voor € 100-200 en een cilinder voor iets minder.
Zoek bij Vetus wat het meest geschikt is voor je boot en ga dan shoppen.
Belangrijk is de opbrengst per omwenteling en het volume van de cilinder.
Vier maal rond van boord tot boord is comfortabel. Dus inhoud cilinder = 4x opbrengst per Omw.
In plaats van plastic leidingen monteer ik altijd staal.
Daarom monteer ik ook altijd stalen leidingen ipv die idiote slangen.
Wat er onveilig zou zijn aan een goed werkende tweedehands pomp of cilinder ontgaat mij totaal.
De meeste worden aangeboden omdat naar een ander systeem wordt overgegaan, niet omdat het niet werkt.
Zelfde kan je zeggen van tweedehands motoren en keerkoppelingen. Ik heb zelfs nog nooit nieuwe ingebouwd.