Als ik nou vertel dat op aluminium schepen ventilatiekanalen van en naar de machinekamer van staal moeten zijn?
Aluminium geleid de warmte heel goed, dus zal het snel naar de andere kant brengen, verder smelt het ook vrij snel.
Ik geloof zeker dat een multiplex houten plaat van zeg 30mm dik vuur langer tegenhoud dan een alu plaat van 5mm.
Maargoed, voor mijn boot, wat zijn de prioriteiten, (zo even snel bedacht, aanvullingen welkom):
-als er brand is terwijl er niemand binnen is:
Zo klein mogelijk houden, dus in compartiment houden, niet uitslaand, dus zo weinig mogelijk zuurstof erbij, zodat het schip niet volledig verloren raakt.
-naar het vooronder komt een waterdichte (stalen) deur, die door isolatie (en brandvertragende verf wellicht) iig deze compartimenten gescheiden moeten houden. De rubber afdichting mag ik ook wel naar kijken dan.
-Slaapkamers / badkamers, goede houten deur, en betimmering zodanig dat evt. brand zichzelf zal smoren.
-ventilatiesysteem: brandkleppen aanbrengen op de juiste plekken.
-tussen stuurhut en leefruimte achter een branddeur maken.
-stuurhut is voorzien van dubbel glas wat aan de buitenkant gelaagd glas is, dit zal minder snel springen dan gewoon glas (dus geen zuurstof toevoer)
-automatische blus-systemen zijn erg interessant, althans een betrouwbaar systeem dan, de 'blus granaat' lijkt me erg interessant.
Als er wel mensen aan boord zijn komen er wat dingen bij:
-brandmelding / CO-melding, gekkoppeld systeem
-vluchtwegen
-blusmogelijheid: een brandblusser in elke ruimte (exacte details weet ik niet uit mijn hoofd) is sowieso verplicht voor mij.
Kent iemand de 'fipro' platen?:
http://link.marktplaats.nl/m1121820575