careljan schreef:Mijn schroef is op basis van alle gegevens uitgerekend door Exalto, en mijn motor komt niet aan z'n toeren.
Van tweeën één: óf Exalto maakte een fout en leverde een verkeerde schroef, óf de aangeleverde gegevens kloppen niet.
De praktijk mag dan weerbarstig zijn (en dat is ze!), maar het optimale toerental van de schroef, en de daarvoor benodigde hoeveelheid kW's liggen vast.
Ook de vermogenskromme van de motor, en daarmee het optimale toerental vóór reductie zijn vaste gegevens, aan de hand waarvan het toerental en vermogen op de schroefas ná reductie simpel uit een tabel te halen zijn. Daar kan een gerenommeerd bedrijf bijna geen fouten in maken.
Kan het zijn dat je motor de fabrieksspecificaties niet haalt? heb je dat al eens laten meten?
Of de schroef het vermogen vervolgens ook daadwerkelijk kan omzetten in optimale stuwkracht is weer een heel ander verhaal. Daar worden veel vaker inschattingsfouten bij gemaakt. Dat is het ongrijpbare aspect ervan. Daarom komt er bij de uiteindelijke keuze heel veel ervaring kijken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido