Ik heb een OM615 in de boot staan, revisiejaar 2008 (maar dat zal voor deze vraag niets uitmaken)
Op de brandstofpomp zit een rode dop met OEL erop.
In de vorige boot met een om636 moest ik jaarlijks een 50cc 10w40 erin kiepen.
Maar bij deze motor weet ik het niet,
als je de dop eraf haalt zit er geen peilstok aan, wel zit er een soort honingraat onder.
In het boekje wat er bij de motor zit staat er ook niets over in.
Wie weet het ?
(ja ik heb wat zaagsel erop laten vallen)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Als ik het goed heb zit er ergens een overloop leidingkje op die pomp. Dus als je teveel olie erin kapt (of als de plunjers teveel brandstof lekken) dan loopt dat gewoon weg. Bij onze OM204 stond daar destijds een blikje onder...
Groetjes Dirk
Hier wordt eea beschreven: http://www.mbklassiekerclub.nl/brandsto ... 15019.html
Komt er op neer dat je de banjobout aan de zijkant uitdraait en er door de vuldop bijgiet totdat het er bij de banjobout weer uitloopt. Misschien is het dan handig om voor die tijd even af te tappen, maar ik ben er nog niet achter waar/of er een aftapbout zit.
Groet
Arnold
Arnold ik heb het ook eens doorgelezen,maar er staat banjobout wat lossen en dan vullen tot er bij de banjobout schone olie komt,dus ik denk dat hij de vuile olie er uitdrukt,alleen zou ik dan niet weten hoeveel olie er uiteindelijk in moet
Gr René
Ik zou wel die banjo bout er even helemaal uithalen,soms zit er om zo,n banjobout een zeefje,ik zeg niet dat het zo is maar even kijken kan geen kwaad.
Gr René ( Klaver vier)
heb hem gisteren gelost, flesje eronder, olie erbij en direct heldere olie eruit... (dacht ik)
totdat ik goed keek, was het gewoon diesel wat eruit kwam.
Dus nog wat olie erbij gegoten en toen kwam er ook olie uit de bout...
Heb alleen op de gok hem bijgevuld daarna, aangezien er geen peilstokje oid zit... althans, niet opgevallen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Diesel vermenging treedt uiteindelijk altijd wel op.
In eerste instantie is de hoeveelheid zo klein en verwaarloosbaar dat je het af kan met verversen op interval.
De "lekdiesel" is een noodzaak en gevolg, deze wordt gebruikt voor smeren plunjer.
De smeerolie wordt in dit geval gebruikt voor het smeren van de roterende delen.
Na het maken van flink wat draaiuren krijg je wat meer slijtage en ook iets meer en sneller vermenging van de olie.
Dit zie je ook bij in het smeerolie systeem opgenomen brandstofpompen.
Dit is dan ook een van de punten waarop je interval van olie wisselen op gebaseerd is.
Hoe vaker hoe beter, er is een doorlopende verdunning van de smeerolie.
Hoe slechter de plunjer elementen hoe meer dieselolie.
Niks los draaien, aan het banjoboutje zit een 180ᵒ gebogen overloop pijpje wat het olieniveau in het brandstofpomp carter bepaald !
Het soortelijk gewicht verschil tussen de smeer en dieselolie zorgt er voor dat de dieselolie er eerst uit loopt zolang de motor niet draait.
Regelmatig een cola glas vind hij lekker !
Gr. Wolf1
Je hebt nu de olie ververst, opgevuld tot het bout gaatje.
Optie 1; Je kunt nu na bijvoorbeeld x aantal draaiuren kijken wat toename is van mengsel en hierop zelf je onderhoudsinterval op bepalen.
Optie 2; je kunt ook afhankelijk van het aantal draaiuren het meenemen met je jaarlijkse beurt.
Als het mengsel smeerolie/diesel in niveau is toegenomen dan gebeurd het bij deze motoren ook wel dat ze wat onregelmatig gaan lopen. Schijnbaar is dit sterk van invloed op reactie van het membraan.
Gewoonlijk gebeurd het met een 10000 kilometer beurt.
Wanneer ik zo lees over lekdiesel en vermenging heb ik een ernstige vraag. Misschien dat iemand hier wat meer van die Bosch pompen weet.
De Bosch brandstofpomp van de twee cyl op ons pontje lekt diesel aan de achterzijde ergens, moeilijk te zien waar.
Dus we gaan op onderzoek uit om te kijken waar steeds die druppels vandaan komen.
Inspectiedekseltje los en dat sluit niet goed af. Verharde papieren pakkinkje, verfresten op het sluitvlak etc.
Dan met open pomp laten draaien en we stellen vast dat er wel veel lekdiesel langs de plunjers van de pompjes spettert. Dat loopt allemaal rond in die kamer en dan zien we ergens een gaatje waarin het zou kunnen verdwijnen. De pomp heeft een volledige revisiebeurt achter de rug 100 uren geleden.
Mijn vraag is dan ook is het normaal dat er zoveel diesel langs die plunjertjes loopt? Beetje schuim zit er ook bij dacht ik. Ik zal eens een filmpje maken komende week.
Loopt die lekdiesel ergens via een gaatje achter uit de pomp of wordt die weer hergebruikt door de pompjes??
Nu spettert die diesel tegen dat inspectiedeksel aan en lekt door de lekke pakking langs de pomp naar beneden. Omdat de pomp wat schuin staat loopt de druppel langs de onderkant naar achteren en lijkt het alsof hij aan de achterkant lekt maar volgens mij is dat gewoon vanuit het deksel.
Snap het niet want dat lekken is vervelend, ik moet er nu een lekbak onder hangen en regelmatig leegmaken.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //