victron 24 V
Moderators: sailor wim, frank
victron 24 V
Goede dag heren.
ik vroeg me zo af wat de beste keus is .
er hangt een 50 ampere lader van victron in de machine kamer wat is nu verstandig en beter een losse omvormer. er bij kopen of gewoon een combi. wat zijn de voor en na delen.
groetjes uit.makkum
ik vroeg me zo af wat de beste keus is .
er hangt een 50 ampere lader van victron in de machine kamer wat is nu verstandig en beter een losse omvormer. er bij kopen of gewoon een combi. wat zijn de voor en na delen.
groetjes uit.makkum
Re: victron 24 V
Als de lader goed functioneert, misschien beter een losse omvormer er bij te nemen.
Prijs technisch zal er wel een verschilletje zijn, en afhankelijk hoe zwaar de omvormer moet zijn.
Prijs technisch zal er wel een verschilletje zijn, en afhankelijk hoe zwaar de omvormer moet zijn.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Als je maximum verbruik niet boven het vermogen komt wat de omvormer kan leveren, kan het zelfs voordelig zijn: je hebt geen scheidingstransformator nodig.
Duidelijk. de omvormer is 3000 watt 24volt. de lader die er nu hangt werkt prima. zit alleen met het systeem opzich hoe aan te sluiten. heb namelijk stopcontacten door de hele boot dus als ik walstroom in prik dan heb ik stroom moet ik dan de omvormer uitschakelen ? of hoe sluit je dat aan. bij me vorige boot had ik omvormer op 12 volt en overal losse stekkers en draden lopen.
-
Douane bij mij is het zo,maar dat wil niet zeggen dat het bij jouw ook zo zit,zodra ik de walstroom loskoppel zet ik mijn omvormer op inverter en dan krijg ik 220 ,volt maar dan vanuit de accu's.
Zet ik hem op charcher als hij nog aan de walstroom ligt dan laat hij de accu',s ook meteen op
Maar dat wil niet zeggen dat het bij jouw ook zo zit,want er zijn heel veel mogelijk heden.
Gr René ( Klaver vier)
Zet ik hem op charcher als hij nog aan de walstroom ligt dan laat hij de accu',s ook meteen op
Maar dat wil niet zeggen dat het bij jouw ook zo zit,want er zijn heel veel mogelijk heden.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Eerste vraag wat betreft aanschaf omvormer. Ik ben wat ouderwets en wil zelf geen combi apparaten aan boord. Als er wat misgaat het je ineens helemaal niks meer. Liever twee gescheiden apparaten. Een omvormer wil nogal eens sneuvelen en dan ga je daarmee naar de reparateur en als je geluk hebt wil hij nog wel eens repareren. Maar in de tussentijd heb je zelfs geen simpele lader meer aan boord!
Tweede vraag over de scheiding der machten... Ooit stond ik voor eenzelfde probleem om een scheiding te maken tussen generator en walstroom.
Toen lag ik net ergens in Frankrijk waar ze een kleine centrale aan het slopen waren en daar lag een mooie schakelkast te glimmen voor mij. Helemaal compleet en zwaar uitgevoerd. Thuisgekomen heb ik de zaak maar eens rigoreus aangepakt. Als ik walstroom van buiten aangevoerd krijg schakelt er eerst een zware magneetschakelaar/spanningsbeveiliging in. Dat is omdat ik ooit ergens in Duitsland een keer 380 door mijn draadje kreeg. Nu slaat onmiddellijk die beveiliging uit, ook bij onderspanning. Kun je instellen.
Na die magneetschakelaar hangt nu de schakelkast met een flinke schakelknop. Daar kan ik nu kiezen uit 3 standen, "Boordnet", "0" en "Walstroom". Er staan nog stickers op in het Frans zoals Interieur en Exterieur...
Zo kan ik nooit per ongeluk de generator aan de walstroom aansluiten. Werkt al vele jaren simpel en effectief.
Tweede vraag over de scheiding der machten... Ooit stond ik voor eenzelfde probleem om een scheiding te maken tussen generator en walstroom.
Toen lag ik net ergens in Frankrijk waar ze een kleine centrale aan het slopen waren en daar lag een mooie schakelkast te glimmen voor mij. Helemaal compleet en zwaar uitgevoerd. Thuisgekomen heb ik de zaak maar eens rigoreus aangepakt. Als ik walstroom van buiten aangevoerd krijg schakelt er eerst een zware magneetschakelaar/spanningsbeveiliging in. Dat is omdat ik ooit ergens in Duitsland een keer 380 door mijn draadje kreeg. Nu slaat onmiddellijk die beveiliging uit, ook bij onderspanning. Kun je instellen.
Na die magneetschakelaar hangt nu de schakelkast met een flinke schakelknop. Daar kan ik nu kiezen uit 3 standen, "Boordnet", "0" en "Walstroom". Er staan nog stickers op in het Frans zoals Interieur en Exterieur...
Zo kan ik nooit per ongeluk de generator aan de walstroom aansluiten. Werkt al vele jaren simpel en effectief.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

-
Ik kom nooit zonder lader want in het motorruim zit nog een lader 24 volt 20 ampere,die moet ik alleen in het motorruim aanzetten,en gebruik ik eigenlijk nooit
De lader omvormer schakel ik op het dashboard,hoef ik niet onder de vloer
Gr René
De lader omvormer schakel ik op het dashboard,hoef ik niet onder de vloer
Gr René
Klaver vier
kan ik nooit per ongeluk de generator aan de walstroom aansluiten. Werkt al vele jaren simpel en effectief.
Zoals Frank zegt zit het bij ons ook al jaren hoefje niet eens bij na tedenken.
Op de walvis hadden de elec. relais geplaatst walstroom er in generator automatisch er uit jaja dat ging uiteraard mis relais vervuild en bleef hangen.
Op mijn uitdrukkelijk verzoek ook een hele zware schakelaar laten zetten ouderwets maar werkt perfect.
geert
Zoals Frank zegt zit het bij ons ook al jaren hoefje niet eens bij na tedenken.
Op de walvis hadden de elec. relais geplaatst walstroom er in generator automatisch er uit jaja dat ging uiteraard mis relais vervuild en bleef hangen.
Op mijn uitdrukkelijk verzoek ook een hele zware schakelaar laten zetten ouderwets maar werkt perfect.
geert
Je kunt allerlei ingewikkelde constructies bedenken met magneetschakelaars en omschakelaars.douane schreef: zit alleen met het systeem opzich hoe aan te sluiten. heb namelijk stopcontacten door de hele boot dus als ik walstroom in prik dan heb ik stroom
Om (bijna) nooit meer na te hoeven denken; Acculader aan de walstroom, stopcontacten in de boot aan de omvormer. Niets meer en niets minder. Nu hoef je alleen nog na te denken als je in het wild ligt dat je de accu's niet leeg trekt.
Gr.
Erik
- FransvanNispen
met Frank eens.
Gescheiden, en een 3 standen schakelaar welke zowel de nul als de Fase schakeld.
Hier kan niets mee fout gaan
Groet
Frans
Gescheiden, en een 3 standen schakelaar welke zowel de nul als de Fase schakeld.
Hier kan niets mee fout gaan
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Bij mij net als bij Erik. Als je in bijv. de machinekamer voor het klussen wel eens een lasinverter of compressor wilt aansluiten kan je daar een stopcontact plaatsen dat direct met de walstroom is verbonden. De rest van de WCD's aan boord dan achter de omvormer.
Op de patrouilleschepen van RWS (de 70-serie) moet je ook na het starten van de generator nog steeds de walstroom handmatig uitschakelen en de generator daarna met het boordnet verbinden. Dat doe je dan wel netjes met de muis en beeldscherm, maar het gaat niet automatisch. Dat zullen ze ook wel met een reden gedaan hebben. Het is de laatste serie geweest waarbij de bemanningen uitgebreid over het ontwerp hebben mogen meedenken.....
Op de patrouilleschepen van RWS (de 70-serie) moet je ook na het starten van de generator nog steeds de walstroom handmatig uitschakelen en de generator daarna met het boordnet verbinden. Dat doe je dan wel netjes met de muis en beeldscherm, maar het gaat niet automatisch. Dat zullen ze ook wel met een reden gedaan hebben. Het is de laatste serie geweest waarbij de bemanningen uitgebreid over het ontwerp hebben mogen meedenken.....
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- sailor wim
Hoi.
Net een boot gekocht heb je over kijk dan bij de koopjeshoek van Bluepowershop.
Kies een multiplus met een bedieningspaneel.
Kan je de walstroom limiteren en de startaccu word ook meegeladen.
Met minder in de knip
Kijk bij wim van opzeeland en zoek een omschakelautomaat. Max 2100 Watt
Of Google omschakelautomaat IVT Max 2700.
Die had ik 22 jaar geleden met losse spullen als start.
Walstroom in verbind de wcd's en niet de omvormer.
Walstroom uit verbind de wcd's met de omvormer.
Moet je wel handmatig de omvormer aan/uit zetten maar kan elektrisch niet fout gaan.
Maak in de walstroom voeding een wcd voor de lader en een voor de 230 volt voeding van de boiler.
Gr Wim
Net een boot gekocht heb je over kijk dan bij de koopjeshoek van Bluepowershop.
Kies een multiplus met een bedieningspaneel.
Kan je de walstroom limiteren en de startaccu word ook meegeladen.
Met minder in de knip
Kijk bij wim van opzeeland en zoek een omschakelautomaat. Max 2100 Watt
Of Google omschakelautomaat IVT Max 2700.
Die had ik 22 jaar geleden met losse spullen als start.
Walstroom in verbind de wcd's en niet de omvormer.
Walstroom uit verbind de wcd's met de omvormer.
Moet je wel handmatig de omvormer aan/uit zetten maar kan elektrisch niet fout gaan.
Maak in de walstroom voeding een wcd voor de lader en een voor de 230 volt voeding van de boiler.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Bij mij aan boord zit een zware scheidingstrafo en een schakelaar met 3 standen 1 walstroom, 2 boordnet 24 volt, 3 generator. Voor de omvormer moet het boordnet 2 ingeschakeld zijn en moet ik via een aparte wipschakelaar deze inschakelen. De acculader heeft een eigen schakelaar met aardlek en zekering.
Het geheel voldoet uitstekend en heb in binnen en buitenland nog nooit problemen gehad mede doordat wij bij walstroom een faseswitch hebben, die we toch wel eens moeten gebruiken, daarbij kunnen we de invoer van de walstroom instellen naar 6-10 en 16 amp.
Groet, Jo
Het geheel voldoet uitstekend en heb in binnen en buitenland nog nooit problemen gehad mede doordat wij bij walstroom een faseswitch hebben, die we toch wel eens moeten gebruiken, daarbij kunnen we de invoer van de walstroom instellen naar 6-10 en 16 amp.
Groet, Jo
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Zoals Wim het omschrijft, heb ik ook.
Ideaal, geen omkijken naar.
René
Ideaal, geen omkijken naar.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Zoals Wim met een multiplus hebben wij het al twaalf jaar. We hebben een aantal groepen die niet over de omvormer gaan. Die werden eerst afgetakt voor de multiplussen. Nu met de moderne multiplussen is dat niet meer nodig. Ze meten keurig alle stroom die binnenkomt. Een deel daarvan gaat naar de omvormer groepen en een deel naar de niet omvormer groepen. Met het bedieningspaneel kan je dan haarfijn instellen hoeveel stroom er van de wal gebruikt mag worden. De rest wordt bijgeleverd door de omvormer indien nodig.
Voor omschakeling tussen wal en generator gebruiken wij een omschakelautomaat bestaande uit een aantal relais met tijdschakelaars. Hierbij wint de generator het van de walstroom. Handmatig schakelen kan natuurlijk ook.
Voor de controle van de ladingstoestand van de accu's hebben we een accu monitor. Hiermee kan je zorgen dat je je accu's nooit te ver ontlaad. Onze vorige tractie set is elf jaar meegegaan en we woonden het hele jaar aan boord.
Evert
Voor omschakeling tussen wal en generator gebruiken wij een omschakelautomaat bestaande uit een aantal relais met tijdschakelaars. Hierbij wint de generator het van de walstroom. Handmatig schakelen kan natuurlijk ook.
Voor de controle van de ladingstoestand van de accu's hebben we een accu monitor. Hiermee kan je zorgen dat je je accu's nooit te ver ontlaad. Onze vorige tractie set is elf jaar meegegaan en we woonden het hele jaar aan boord.
Evert
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen