Mann, Fram en de rambam
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
Mann, Fram en de rambam
Hoi,
Voor mijn MAN motor gebruik ik filters van MANN.
Morgen olie verversen en vandaag eerst de bestelde 2 olie en 2 diesel reserve filters opgehaald bij Slager.
Nu was er maar een MANN diesel filter geleverd en de andere werd een BOSCH filter die in het filiaal op voorraad was.
Nu zijn er natuurlijk allerlei vervangings-filters te koop zoals Fram of Fleetgard, Hengst en noem de vele merken maar op.
Maar is er nu kwaliteit verschil tussen de originele een vervanging filters ergens te vinden?
Gr Wim
Voor mijn MAN motor gebruik ik filters van MANN.
Morgen olie verversen en vandaag eerst de bestelde 2 olie en 2 diesel reserve filters opgehaald bij Slager.
Nu was er maar een MANN diesel filter geleverd en de andere werd een BOSCH filter die in het filiaal op voorraad was.
Nu zijn er natuurlijk allerlei vervangings-filters te koop zoals Fram of Fleetgard, Hengst en noem de vele merken maar op.
Maar is er nu kwaliteit verschil tussen de originele een vervanging filters ergens te vinden?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
Re: Mann, Fram en de rambam
Nou Wim er is wel degelijk verschil in kwaliteit.
In de vorige boot zat een mercedes motor met twee brandstof filters achter op het blok,ik gebruikte fram filters en had tot twee keer toe een lek filter,en ik verving ze regelmatig dus geen oude troep
Daarna over gegaan op man filters,nooit geen probleem meer gehad.
Je kan het al voelen aan het gewicht,man is veel zwaarder.
Als zo,n filter lek is ben je aan de beurt hoor de hele boot onder de dieselolie,dat heb ik dus twee keer gehad
Mijn geluk was dat ik regelmatig onder het motorluik kijk,maar de tweede keer dat ik het had was er wel ongeveer 2 honderd liter onderin de boot,dan snap je wel hoe een troep dat gaf.
Misschien had ik twee keer domme pech,maar ik hoef nooit geen fram meer,wat wel netjes was ik kreeg de tweede keer een blik jyzer om de boel te ontvetten gratis + een gratis filter,ze deden dus niet moelijk.
Gr René ( Klaver vier )
In de vorige boot zat een mercedes motor met twee brandstof filters achter op het blok,ik gebruikte fram filters en had tot twee keer toe een lek filter,en ik verving ze regelmatig dus geen oude troep
Daarna over gegaan op man filters,nooit geen probleem meer gehad.
Je kan het al voelen aan het gewicht,man is veel zwaarder.
Als zo,n filter lek is ben je aan de beurt hoor de hele boot onder de dieselolie,dat heb ik dus twee keer gehad
Mijn geluk was dat ik regelmatig onder het motorluik kijk,maar de tweede keer dat ik het had was er wel ongeveer 2 honderd liter onderin de boot,dan snap je wel hoe een troep dat gaf.
Misschien had ik twee keer domme pech,maar ik hoef nooit geen fram meer,wat wel netjes was ik kreeg de tweede keer een blik jyzer om de boel te ontvetten gratis + een gratis filter,ze deden dus niet moelijk.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
Wim,
wij hebben motoren die bij bij een gerenommeerde firma uit Dordrecht vandaan komen. In het begin hebben wij altijd keurig Perkins en Kohler filters gekocht. uiteraard hiervoor de gerenommeerde prijs betaald. op een keer bij het filters wisselen trok een merk doos open en daar zat een hele echt filter in met alleen maar Chinese tekens. nu ga ik ook voor kwaliteit dus ik heb her en der mijn licht eens op gestoken en ik heb geen problemen met MANN of Fram maar maar waar ik mijn licht op heb gestoken werkten ze met Baldwin en in volumes iets meer dan wij hier met z'n allen bij elkaar.
dus wij draaien nu op Baldwin voor de smeerolie filters en Fleetguard voor de brandstof maar dit komt omdat hiervan nog voorraad hebben liggen.
Daar komt ook nog bij, wij gebruiken het niet zakelijk en praktisch nooit onder hoge (continue) belasting. "Pleziervaart"
Een doosje vol kopen wil ook nog wel eens schelen in de prijs. (per12 stuks oid)
ik heb overigens nooit de genoemde problemen gehad zoals rene deze beschrijft.
gr
Ruud
wij hebben motoren die bij bij een gerenommeerde firma uit Dordrecht vandaan komen. In het begin hebben wij altijd keurig Perkins en Kohler filters gekocht. uiteraard hiervoor de gerenommeerde prijs betaald. op een keer bij het filters wisselen trok een merk doos open en daar zat een hele echt filter in met alleen maar Chinese tekens. nu ga ik ook voor kwaliteit dus ik heb her en der mijn licht eens op gestoken en ik heb geen problemen met MANN of Fram maar maar waar ik mijn licht op heb gestoken werkten ze met Baldwin en in volumes iets meer dan wij hier met z'n allen bij elkaar.
dus wij draaien nu op Baldwin voor de smeerolie filters en Fleetguard voor de brandstof maar dit komt omdat hiervan nog voorraad hebben liggen.
Daar komt ook nog bij, wij gebruiken het niet zakelijk en praktisch nooit onder hoge (continue) belasting. "Pleziervaart"
Een doosje vol kopen wil ook nog wel eens schelen in de prijs. (per12 stuks oid)
ik heb overigens nooit de genoemde problemen gehad zoals rene deze beschrijft.
gr
Ruud
Ancora Imparo
- sailor wim
Hoi René
Je schrijft over gewicht van Framm ,,,het Bosch filter heeft een aluminiumhuis ipv. Staal bij Mann en het wateraftap puntje is van plastic. Mann heeft een boutje als tappunt.
Het Bosch filter komt uit Spanje de Mann uit Duitsland en het Bosch filter is €4.33 duurder als de Mann. Dus aan het gewicht verschil mag ik geen oordeel hangen. En ik twijfel nu zou je strikt genomen het Bosch filter niet eens in de motorruimte mogen gebruiken vanwege het plastic aftappertje.
Gr Wim
Je schrijft over gewicht van Framm ,,,het Bosch filter heeft een aluminiumhuis ipv. Staal bij Mann en het wateraftap puntje is van plastic. Mann heeft een boutje als tappunt.
Het Bosch filter komt uit Spanje de Mann uit Duitsland en het Bosch filter is €4.33 duurder als de Mann. Dus aan het gewicht verschil mag ik geen oordeel hangen. En ik twijfel nu zou je strikt genomen het Bosch filter niet eens in de motorruimte mogen gebruiken vanwege het plastic aftappertje.
Gr Wim
Mann zou geen probleem moeten geven, is kwalitatief quasi hetzelfde als Bosch maar een stuk goedkoper. Mann wordt systematisch ook professioneel gebruikt. Framm ken ik niet.
mvg
Johan
mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
-
De filters waar ik het over heb zijn van die aluminium dingen die je er zo van onder opdraait en die ik had hebben geen aftapper.
Het is net als met aluminium blikjes, de blikjes van sevenup zijn ook veel dunner als de andere blikjes.
Als je de limonade blikjes op de bodem van je schip legt in een bak gaan ook die van sevenup kapot de andere blijven heel
Ik spreek uit eigen ervaring
Gr René ( Klaver vier)
Het is net als met aluminium blikjes, de blikjes van sevenup zijn ook veel dunner als de andere blikjes.
Als je de limonade blikjes op de bodem van je schip legt in een bak gaan ook die van sevenup kapot de andere blijven heel
Ik spreek uit eigen ervaring
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Fram bestaat niet meer dat is PURFLUX geworden en dat is voor mij de goedkoopste dan is er nog Parker ,Knecht en Mahler en daar is Parker de duurste van en Knecht de goed koopste
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
ik draaide voorheen altijd met de vervangende filters toenmalig van ffram nu de ander vervangende filter prima.
de originele Daf filters waren toen veels te duur ,nooit een probleem daar mee .
mann filters uiteraard ook goed .
filters het best te verkrijgen bij de grotere handelaren van automateriaal ,scheeps leveranciers vragen vaak wat meer ,en jachtmatrial verkopers nou dat weet u zelf het beste.
de originele Daf filters waren toen veels te duur ,nooit een probleem daar mee .
mann filters uiteraard ook goed .
filters het best te verkrijgen bij de grotere handelaren van automateriaal ,scheeps leveranciers vragen vaak wat meer ,en jachtmatrial verkopers nou dat weet u zelf het beste.
-
Het is gewoon fram en geen ffram of framm en ze zijn nog vol op te koop het zijn oranje kleurige filters.
Google er maar op
Gr René ( Klaver vier)
Google er maar op
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
- sailor wim

Hoi,
Vanmorgen de vetkuil in en olie en filters vervangen.
Daarna het diesel filter doorgezaagd, dat zit prachtig in elkaar, het aftapboutje is voorzien van een gleufje.
Zodat je met een slag los al lekker kan aftappen.
Voor mij geen ander merk meer nodig.
Maar waarom ik elk jaar het filter vervang is mij nu een raadsel gezien de zeer licht vervuiling.
Alhoewel een andere keer het Separ voorfilter is nazien.
Gr Wim
- Handige Harrie
- Contacteer:
Als het gaat om oliefilters wil ik graag dit (engelstalige) draadje op een toyotaforum aandragen.
Daar worden bergen met oliefilters uit elkaar getrokken en vergeleken.
Daar worden bergen met oliefilters uit elkaar getrokken en vergeleken.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- sailor wim
Hoi Harrie.
Bedankt voor de link.
Had ik die eerder gehad was het Mann olie filter ook open gezaagd.
Dat gaat de volgende keer na de filterwissel wel gebeuren.
Ik wil de overstortklep zelf zien en als die is zoals op de test ga ik een ander merk zoeken.
Gr Wim
Bedankt voor de link.
Had ik die eerder gehad was het Mann olie filter ook open gezaagd.
Dat gaat de volgende keer na de filterwissel wel gebeuren.
Ik wil de overstortklep zelf zien en als die is zoals op de test ga ik een ander merk zoeken.
Gr Wim
ach wij verwisselden ieder jaar vlak voor de aanvang van het seizoen de gasolie en smeerolie filters en de smeer olie ,gewoon uit voorzorg en om het aantal gemaakte draai uren ,je wild als passagiers schip niet zomaar even stil komen te liggen ,hadden van de benodigde soorten altijd 4 stuks op voor raad ,nu gewoon minder alleen gasolie wat extra .
de Scania,s hadden vroeger centrifugaal filters een mooi iets alleen het roet er uit verwijderen was een ellende ,ze draaiden soms wel 5 minuten door als je de motor stopte. scheelde wel in kosten omdat je geen filters hoefde te kopen .
en ik weet niet of ze er nu nog zijn
de Scania,s hadden vroeger centrifugaal filters een mooi iets alleen het roet er uit verwijderen was een ellende ,ze draaiden soms wel 5 minuten door als je de motor stopte. scheelde wel in kosten omdat je geen filters hoefde te kopen .
en ik weet niet of ze er nu nog zijn
- sailor wim
Hoi.
Dat filter had ik op mijn D8 die voor de Mann in de vetkuil stond. Eigenlijk door het hergebruik een groen filter.
Ik haalde er elke keer een laag stopverf uit.
Gr Wim
Dat filter had ik op mijn D8 die voor de Mann in de vetkuil stond. Eigenlijk door het hergebruik een groen filter.
Ik haalde er elke keer een laag stopverf uit.
Gr Wim