gas testen
Moderators: sailor wim, frank
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
gas testen
Tja.. dan kom je van de werf en in de resultaten lees je dan dat je weer eens aan de beurt bent voor de gastest en de brandblussers.
Is alweer te lang gelden zie ik op mijn briefje. Gasleiding test ik ieder jaar met schuim natuurlijk en het enige stukje slang naar het fornuis binnen iedere 3 jaar vernieuwen terwijl er nog niet één smetje of verouderings-scheurtje in te vinden valt. Maagdelijk alsof zo uit de winkel maar ja, regeltjes, zonde van het materiaal eigenlijk.
Als je met normaal bedrijf met driepitter en geiser zes weken met een fles doet dan is ie echt dicht...
Maar goed, gas testen met een meter. Laat ik een gecertificeerde vent komen uit Hilversum of Groningen dan kost dat een godsvermogen. Waarom niet zelf een gastestpomp zoeken. Moet toch simpel zijn. Iets huren misschien, of lenen of kopen?
Is alweer te lang gelden zie ik op mijn briefje. Gasleiding test ik ieder jaar met schuim natuurlijk en het enige stukje slang naar het fornuis binnen iedere 3 jaar vernieuwen terwijl er nog niet één smetje of verouderings-scheurtje in te vinden valt. Maagdelijk alsof zo uit de winkel maar ja, regeltjes, zonde van het materiaal eigenlijk.
Als je met normaal bedrijf met driepitter en geiser zes weken met een fles doet dan is ie echt dicht...
Maar goed, gas testen met een meter. Laat ik een gecertificeerde vent komen uit Hilversum of Groningen dan kost dat een godsvermogen. Waarom niet zelf een gastestpomp zoeken. Moet toch simpel zijn. Iets huren misschien, of lenen of kopen?
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- sailor wim
Re: gas testen
Hoi
Google eens op U buis meter.maak de buis minstens 150cm hoog.
Met de gasfles systeem op druk en een meter waterkolom verschil maken en dan maar kijken.
Gr Wim
Google eens op U buis meter.maak de buis minstens 150cm hoog.
Met de gasfles systeem op druk en een meter waterkolom verschil maken en dan maar kijken.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Frank, valt jouw schip onder de cvo-plicht? Zo ja, dan mag je zelf testen wat je wilt, maar moet er toch een gecertificeerd bureau aan boord komen wil je je cvo (verlengd) krijgen. En dan zijn jaartalslangen, al zijn ze gloednieuw, sowieso verboden.
Soms verloopt je gascerficaat vóór je aan verlenging van je cvo toe bent. Is bij mij ook het geval: gas 3 jaar, cvo 5 jaar. Ik neem die gok om met gaskeuring te wachten tot ik weer aan cvo-verlenging toe ben. Tot die tijd check ik het zelf wel.
Dit jaar in Namen de politie aan boord gehad voor controle: gas formeel verlopen, maar toen ze de cvo-einddatum zagen was alles in orde. Naar de deelcertificaten vroegen ze niet.
Is je schip niet cvo-plichtig, dan zou ik gewoon de gezond-verstandtest doen. Alles geregeld goed nalopen en eens per jaar testen met zeepsop.
Soms verloopt je gascerficaat vóór je aan verlenging van je cvo toe bent. Is bij mij ook het geval: gas 3 jaar, cvo 5 jaar. Ik neem die gok om met gaskeuring te wachten tot ik weer aan cvo-verlenging toe ben. Tot die tijd check ik het zelf wel.
Dit jaar in Namen de politie aan boord gehad voor controle: gas formeel verlopen, maar toen ze de cvo-einddatum zagen was alles in orde. Naar de deelcertificaten vroegen ze niet.
Is je schip niet cvo-plichtig, dan zou ik gewoon de gezond-verstandtest doen. Alles geregeld goed nalopen en eens per jaar testen met zeepsop.
Laatst gewijzigd door quichot op di 08 nov 2016 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
toen we onze Wodan kochten was er niks geen keuring van gas aan boord. Eenmaal het nieuwe fornuis geinstalleerd was liet ik de installatie (1 fles, hogedrukleiding, ontspanner, metalen leidingen, totaal niet 1m lang, met testnippel tot aan het apparaat , dan 40cm soepele slang) keuren door Euroclass. Het moet wel veilig zijn, nietwaar ! en inderdaad het was ook nodig voor het communautair certificaat (jullie CVO).
326 euro, het attest is 3 jaar geldig. Slik . Tja , dat zal dan wel he ; nieuw dossier opstarten, blabla...
Dit voorjaar was het weer zover, de drie jaar zijn om . Keurder kwam, was gezegd :"doe maar wanneer je s passeert in Hasselt" en wel ja, ik kreeg telefoon, dat hij in Antwerpen vertrok op weg naar Luik. Kwartiertje geweest, koffietje gedronken, gesnuffeld met zijn apparaat, alles in orde.
Krijg ik de rekening, opnieuw 326 euro. Dat is meer dan 100 euro per jaar enkel om op gas te koken !
Dat doen we dus niet meer. Als deze drie jaar om zijn gaat het gasformuis er uit en komt er een electrisch. Gedaan met dat idiote gedoe.
We doen het trouwens nog steeds met onze eerste 19L fles propaan !!! Dus dat eea dicht is zal niemand betwijfelen ...
;-D
groetjes, Dirk
326 euro, het attest is 3 jaar geldig. Slik . Tja , dat zal dan wel he ; nieuw dossier opstarten, blabla...
Dit voorjaar was het weer zover, de drie jaar zijn om . Keurder kwam, was gezegd :"doe maar wanneer je s passeert in Hasselt" en wel ja, ik kreeg telefoon, dat hij in Antwerpen vertrok op weg naar Luik. Kwartiertje geweest, koffietje gedronken, gesnuffeld met zijn apparaat, alles in orde.
Krijg ik de rekening, opnieuw 326 euro. Dat is meer dan 100 euro per jaar enkel om op gas te koken !
Dat doen we dus niet meer. Als deze drie jaar om zijn gaat het gasformuis er uit en komt er een electrisch. Gedaan met dat idiote gedoe.
We doen het trouwens nog steeds met onze eerste 19L fles propaan !!! Dus dat eea dicht is zal niemand betwijfelen ...
;-D
groetjes, Dirk
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Dirk, als je er alleen op kookt lijkt 100 euro keuringskosten p/j best veel. Ik heb het gas ook voor m'n warmwatervoorziening (geiser), en ik sjoemel dus een beetje met de keuringsperiodes, zie vorige posting.
En vergeet niet: je stroom voor een elektrisch fornuis is ook niet gratis. Interessant is het verschil in kosten, alles meegerekend. Dus ook je investering in een elektrisch fornuis en in een alternatieve warmwatervoorziening.
En vergeet niet: je stroom voor een elektrisch fornuis is ook niet gratis. Interessant is het verschil in kosten, alles meegerekend. Dus ook je investering in een elektrisch fornuis en in een alternatieve warmwatervoorziening.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Wat betreft CVO behoor ik tot de gelukkigen met een nat blok van minder dan 100. Zelfs als ik de maximale beladen diepgang zou tellen dan zit ik er nog net onder.
Maar de EOC wil wel graag iedere drie jaar een bewijs van gaskeuring en goedgekeurde blussers. Die blusserkeuring vermijd ik door iedere twee jaar een nieuwe gebruikte/gekeurde blusser bij ons mannetje op de hoek te kopen. Dat is goedkoper dan keuren. Inmiddels staan of hangen er iets van vijf blussers aan boord met voorkeur voor schuim. En 'over de muur' heb ik heel veel blusmiddelen
Wat gas betreft dacht ik ergens een gastestpomp op de kop te tikken dan ben ik helemaal zeker ieder jaar. Dat idee van die meetbuis heb ik ooit eerder toegepast om de drukregelaar in te stellen op 50 mb. Testen met 150 mb druk is een waterkolom van 152 cm las ik ergens dus moet ik wel een flinke u-buis maken.
Maar de EOC wil wel graag iedere drie jaar een bewijs van gaskeuring en goedgekeurde blussers. Die blusserkeuring vermijd ik door iedere twee jaar een nieuwe gebruikte/gekeurde blusser bij ons mannetje op de hoek te kopen. Dat is goedkoper dan keuren. Inmiddels staan of hangen er iets van vijf blussers aan boord met voorkeur voor schuim. En 'over de muur' heb ik heel veel blusmiddelen

Wat gas betreft dacht ik ergens een gastestpomp op de kop te tikken dan ben ik helemaal zeker ieder jaar. Dat idee van die meetbuis heb ik ooit eerder toegepast om de drukregelaar in te stellen op 50 mb. Testen met 150 mb druk is een waterkolom van 152 cm las ik ergens dus moet ik wel een flinke u-buis maken.
gr FRank

- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Ben even aan het zoeken geweest en zie al iets staan wat in de buurt komt. Je kunt hier in ieder geval netjes 50 mb mee instellen en als je dan de leiding sluit en een tijdje wacht dan weet je genoeg. Alleen de werking van het overdruk ventiel in de regelaar lukt niet dan heb je flink wat meer nodig denk ik.
Aansluiten is ook een fluitje want ik heb al een meetnippel in mijn net zitten.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.. laat maar een doos komen die raak ik wel weer kwijt.

Aansluiten is ook een fluitje want ik heb al een meetnippel in mijn net zitten.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.. laat maar een doos komen die raak ik wel weer kwijt.

gr FRank

@ Dirk en iedereen die een gas attest nodig heeft voor het CVO raadt ik aan eens te bellen met deze meneer:
http://www.hi-tek.nl/
1 mans bedrijf gecertificeerd voor beroepsvaart, grote pleziervaart etc. en vast geen € 326,-
Ik ken hem persoonlijk, geen praatjes, gewoon werken. (heeft zelf al 3 grote woonschepen opgebouwd)
http://www.hi-tek.nl/
1 mans bedrijf gecertificeerd voor beroepsvaart, grote pleziervaart etc. en vast geen € 326,-
Ik ken hem persoonlijk, geen praatjes, gewoon werken. (heeft zelf al 3 grote woonschepen opgebouwd)
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
En dan lijkt dit voor mij de oplossing te zijn. Ergens in Groningen gevonden en met dit apparaat kun je drukken meten etc, zie de specficatie op de foto hieronder. En werkelijk alles zit er bij van batterij tot meetslangetjes.
Ik ga het in ieder geval eens proberen want voor die zeven tientjes kun je geen buil vallen. Ieder voorjaar de leidingen even testen en het is weer 'Dickvoormekaar"

Ik ga het in ieder geval eens proberen want voor die zeven tientjes kun je geen buil vallen. Ieder voorjaar de leidingen even testen en het is weer 'Dickvoormekaar"

gr FRank

- sailor wim
Hoi Frank
Zou je de link ernaartoe willen plaatsen aub.
Dit is voor vele Scheepspreaters een stukje gereedschap om aan boord de gasveiligheid te verhogen.
Zeker voor wie niet CvO plichtig is.
Gr Wim
Zou je de link ernaartoe willen plaatsen aub.
Dit is voor vele Scheepspreaters een stukje gereedschap om aan boord de gasveiligheid te verhogen.
Zeker voor wie niet CvO plichtig is.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- paure nesci
Frank,
waar sluit je dat op aan ?
of moet je dan eerst een apparaat afkoppelen ?
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Je hebt alleen een zogenaamde 'meetnippel' nodig ergens in je gasleiding. Dat is gewoon een T stuk waar een klein stukje pijp aanzit als tule en waar een schroefje in zit die je open en dicht kunt draaien. Daar schuif je je meetslangetje overheen en sluit de meter aan. Uiterst simpel en goedkoop.paure nesci schreef:Frank,
Gr Do
Bij de meter wordt ook een nippel met 1/4 draad geleverd dus als je ergens in je leiding een kwarts sok hebt dab draai je dat ding er zo in. Wel achter ene kraan natuurlijk. Maar dat T stuk vind ik de beste oplossing want gewoon in de leiding plaatsen. Als ik er aan denk zal ik een foto maken als ik aan boord kom.
gr FRank

- frank
- Site Admin
- Contacteer:
de link naar die winkel staat hieronder;;
====================================
https://www.pinearts.nl/index.php/meett ... tdruk.html
====================================
https://www.pinearts.nl/index.php/meett ... tdruk.html
gr FRank

- frank
- Site Admin
- Contacteer:
De meetnippel...
In de leiding een gewoon t stuk knel 8mm met een nippel met schroefdraad
Daar schroef je dan die meetnippel op waar dat slangetje overheen geschoven kan worden. Als je op de tweede foto goed kijkt dan zie je in dat pijpje een schroefje zitten. Draai dat een paar slagen los en gas stroomt naar je meetbuis. Simpeler kan het niet.
Na afloop svp wel weer vast draaien

In de leiding een gewoon t stuk knel 8mm met een nippel met schroefdraad
Daar schroef je dan die meetnippel op waar dat slangetje overheen geschoven kan worden. Als je op de tweede foto goed kijkt dan zie je in dat pijpje een schroefje zitten. Draai dat een paar slagen los en gas stroomt naar je meetbuis. Simpeler kan het niet.
Na afloop svp wel weer vast draaien

gr FRank

- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
En dan na het dichtdraaien je meter opnieuw aansluiten, en kijken of de druk stiekem niet een beetje oploopt. Als dat het geval is is de afsluiter die je met het schroefje in de meetnippel bedient niet 100%. Als je deze laatste test niet uitvoert heb je je hele installatie getest, behalve de meetnippel zelf.

Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.