Vocht tussen de dubbelingen verdrijven

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Kapitein Henkie
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Vocht tussen de dubbelingen verdrijven

Bericht door Kapitein Henkie »

L.S.

Onlangs ontdekte ik een plek in de bodembeplating onder de stuurhut die doorgeroest is en waar vocht in staat (een gaatje van 5mm). Mijn vermoeden is dat dit vocht tussen de huid en de later aangebracht dubbelingen is gaan zitten. Het liefst zou ik nu het vocht er uit halen en er Owatrol in gieten om de roest te stoppen. Maar om nou dagenlang met stukjes keukenpapier te gaan zitten deppen is ook niet echt een optie... En er nu al Owatrol op gooien, dat gaat alleen drijven als film op het water wat er al in zit met waarschijnlijk als resultaat dat ik het water opsluit.

Weet iemand een methode, anders dan het op de helling zetten, waarmee ik het vocht verdrijven kan waardoor ik daarna de Owatrol z'n gang te laten gaan?

Ik hoor het graag van jullie!
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Marie Christina

Re: Vocht tussen de dubbelingen verdrijven

Bericht door Marie Christina »

Oei.
Meer dan warmstoken met een brander, zodat het water verdampt kan ik niet bedenken.
Maar dan loop je misschien weer het risico dat het staal vervormt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi
Ik heb een grote injectie spuit in zo'n gaatje gedaan als trechter
Gekookte lijnolie daarin tot het vocht eruit komt.
Werkt goed daarna met dakkit het gaatje dicht gemaakt
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Als roest stoppen het doel is, is (lucht)dichtmaken van het gaatje voldoende. Het staal roest dan totdat de aanwezige zuurstof op is. Dan stopt het roesten.

Daarom is het ook zo gevaarlijk om een (stalen) ruimte die langdurig hermetisch gesloten is geweest binnen te gaan. De zuurstof is volledig 'weggeroest', dus de aanwezige 'lucht' bevat geen zuurstof meer en is dodelijk.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Marie Christina

Op zich klopt je verhaal.
Maar een (ballast) tank betreden is al gevaarlijk bij 19% zuurstofgehalte en dodelijk bij 17%.
Dus je gaat al ruim voordat alle "zuurstof weggeroest " is met gestrekte oortjes achterover.

Voordat roest stopt met roesten moet het zuurstofgehalte vrijwel nul zijn.
Chemisch gezien, zo heb ik me op de Zeevaartschool ooit laten vertellen, is roesten verbranding.
"Een chemische reactie met zuurstof waarbij warmte vrij komt "
(Wat bij roesten, hoe miniem ook, het geval schijnt te zíjn. )

Je zult dus een element uit de "branddriehoek" moeten wegnemen.
-brandbaar materiaal (gaat niet)
-voldoende hoge temperatuur. (Zou kunnen, moet je in arctische streken gaan varen :D )
-zuurstof. ( Hetgeen we wel kunnen wegnemen.: afdekken met verf. )
(Het water dat ook nodig is voor roesten is een katalysator, maar dat is weer een ander verhaal)

Waar wil ik nu heen met dit hele epos?

Zuurstof wegnemen, dus.
Niet verminderen.
Voordat het zuurstofgehalte in een dubbeling zo laag is dat het roesten stopt. ....
Volgens mij is de dubbeling dan al doorgeroest.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje

Bericht door edje »

Probeer of je er kruipolie in krijgt. Dit kun je doen door een lege petfles te nemen en de onderkant van af te snijden. Deze (bovenste gedeelte)verlijmen rond om je lekkage. Giet er een beetje kruipolie in en laat dit zijn werk doen. Kruipolie verdringt vocht en gaat roesten tegen. mocht je nu over een x tijd droog gaan dan kun je dat gaatje groter maken en verder op een nieuw gaatje maken. waterstofzuiger er op en je zuigt de boel droog, hierna de gaatjes dicht lassen en klaar. een andere oplossing zou ik niet weten.

gr Ed
Marie Christina

Of met het dunne rode pijpje dat bij de bus WD40 zit.
Wel een goed idee, overigens.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Kruipolie verdringt dan misschien wel vocht, maar is ook lichter dan water, dus drijft het op water.
Hoe dat verdringen dan gaat? Dan zou in dit geval water misschien op olie gaan drijven?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Marie Christina

Ook weer waar.
Dan zou je een goed afgesloten vulgat en een afvoergat moeten maken.
En dan maar spoelen.
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Probeer wolvet (fluidfilm.nl). Wolvet heeft de mogelijkheid water op te nemen. Het bestaat al voor 25% uit water en het is het enige conserverende vet dat ik ken wat zich verhoud met vocht/water. Dit is ook de reden dat de Amerikaanse marine het gebruik(te) in ballasttanks om te conserveren.
Geen aandelen!
Voor het opzuigen van de laatste resten water: luiers en of tampons gebruiken
Arnold
o ja, je krijgt er heerlijk zachte handen van en het stinkt niet binnen zoals bijv. Owatrol
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

PU schuim bindt ook vocht bij het uitharden. Ik heb zo al eens een lekke dubbeling weer dicht gemaakt. 8 mm gaatjes boren en net zo lang de schuimslang erin tot het bij het volgende gaatje eruit kwam. Schip vaar nog (is al 15jr geleden) dus het lijkt te werken.
Maar PU is ook een beetje rare rommel. Nu zou ik het gat afplakken met tackytape met een vacuumslang er in. En dan de vacuumpomp (zoals ze gebruiken voor koelinstallaties) en lekker de boel vacumeren. bij 95% vacuum kookt water al bij zoiets van 20gr, en zo kookt je hele dubbeling binnen een dag droog en kan je daarna makkelijk vullen met conserveringsolie.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Kapitein Henkie
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Bericht door Kapitein Henkie »

Dankjulliewel allemaal voor de tips,
Omdat ik niet kan zien waar de dubbeling ophoudt kan ik niet zo maar een gaatje boren aan het andere eind.

Ik ga maar eens kijken of ik met koperdraad een probe kan maken om te zien hoe groot de ruimte eronder is. Afhankelijk daarvan zal ik dan met een dunne slang of flexibel buisje fluidfilm naar binnen laten lopen... Of misschien als de ruimte klein is inderdaad eerst voorzichtig verwarmen.

Ik laat wel even horen wat het geworden is. :wink:
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Henkie,
Ooit had ik hetzelfde probleem water tussen de dubbeling onder de watertank wat pas tevoorschijn kwam nadat ik van de werfbeurt weer op de ligplaats was.
Toen was het niet zo moeilijk de lasnaad op te sporen en even erboven een gaatje in de oude huid geboord een nippel met een vetnippel er op gelijmd en vol geperst met schroefas vet totdat het er uit perste.
Jaren later op de werf de lasslakken uitgeslepen en overnieuw opgelast wat goed zichtbaar was daar het vet zich aftekende aan de buiten kant.
Groet, Willem.
Afbeelding
JanSr

Bericht door JanSr »

Lekkende keldervloeren worden dikwijls aangepakt met PU schuim. Gaten boren, plasticpijpje met vetnippel in de gaten en dan met een vetspuit gevuld met PU pompen. Die PU schuimt zodra er contact is met water. Uitertst effectief en definitief einde probleem.
In de binnenhuid van de dubbeling kan je vetnippels plaatsen en dezelfde truc uithalen.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Dat van die keldervloer vind ik interessant. Om dit topic niet te kapen/vervuilen heb ik een nieuw topic gemaakt. Zou je me er in dat topic wat meer over kunnen vertellen?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie