Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Bericht door quichot »

Als de as met de hand makkelijk draaibaar is, maar het lager toch te heet wordt bij draaiende motor, dan heeft die warmte-ontwikkeling te maken met het feit dat de motor draait. Dus: wat gebeurt er met de as en het binnenlager als de motor de as ronddraait, dat niét gebeurt als je die as met de hand ronddraait.
1. de koelvloeistof in de kiel waar de as doorheen loopt wordt warm. Johan heeft daar weldegelijk een punt. Zelfs als dat geen 70c is, heb je de eerste 40c al te pakken.
2. de rotatiesnelheid is vele malen hoger. Op de hand misschien 5 rpm, met de motor na reductie 500 rpm. Zelfs zeer geringe wrijving neemt met een factor 100 toe. Tel die warmte maar op bij die eerste 40c.
3. wat ik eerder aangaf: door de enorme, feitelijk nergens ondersteunde lengte tussen buiten- en binnenlager wordt de as enigszins gebogen gedrukt door de stuwing van de schroef, waardoor óf de as tegen de binnenwand van die geleidebuis schuurt, óf in de lagerbus van het binnenlager wringt, ondanks het feit dat de as bij stilstand keurig uitgelijnd staat. Ook dat draagt weer bij aan de hittevorming.
In plaats van of, of, of, kon het wel eens en, en, en zijn!

ps: als die drie meter geleidebuis helemaal vol zit met vet, levert dat ook een hoop wrijving op. Als de as de buiswand nergens raakt is dat vet in de buis zinloos. Als het alleen maar is bedoeld om vet bij dat buitenlager te krijgen, kun je beter een keer een leidinkje naar dat lager aanleggen.
Laatst gewijzigd door quichot op di 09 aug 2016 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Een vraag waarom zit er aan de binnenkant een messing plaat waar ook een witte slang op gemonteerd zit.
Het bronzen binnen gallant kan toch rechtstrreeks er op, of heb ik dat mis?
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

René, zoals ik het begrijp is één vetleiding bedoeld voor de bronzen bus, en één leiding om de beschermbuis van de as vol te pompen.
Als die 3 meter geleidebuis helemaal vol zit met vet, werkt die dus in feite als een glijlager van 3 meter. dat levert een hoop energieverlies, dus wrijving op. Als de as de buiswand nergens raakt is dat vet in de buis volstrekt zinloos. Als het alleen maar is bedoeld om vet bij dat buitenlager te krijgen, kun je beter een keer een apart leidinkje naar dat lager aanleggen.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Guido Er zit op foto2 een ijzeren verloopnippelte op de galant pijp,deze is dus omhet gallant helemaal vol te pompen
Maar voor op het bronzen gedeelt zit een knietje waar je het voorgedeelte mee volpompt
Maar waarom is nou dat messing tussenstuk waar die witte slang op zit,dit is volgens mij totaal overbodig.
Ben het helemaal eens dat het hele gallant volpompen met vet veel weerstand geeft.
Wat natuurlijk vreemd blijft,het gaf nooit problemen voordat er verbust werd,dus zit het in het verbussen of het inlijn zetten.
Ik vindt die achterbus ook maar vreemd normaal zit een buiten gallant op een pijp gedraaid hier zit hij er in gemonteeerd.
Als hij op een pijp gedaaid zit kan hij ook bijna niet scheef of het moet scheve schroefdraad zijn.
Ik hou het er op dat het scheef zit omdat het probleem er niet was voor het verbussen.
Als de hele kiel vol zit met water moet dit toch ook behoorlijk koelen.
Het is en blijft allemaal erg vreemd
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

De Stoere schreef: Wat natuurlijk vreemd blijft,het gaf nooit problemen voordat er verbust werd,dus zit het in het verbussen of het inlijn zetten.
René, ik heb het draadje nog 's teruggelezen, maar ik vind nergens een concrete verwijzing naar hoe het vroeger gesteld was met de temperatuur, noch wat de reden was voor verbussing. Mikkerdemak meldt alleen dat het 50 jaar zo heeft gezeten.
Kan het zijn dat die hele huls van 3 meter waardoor de schroefas loopt altijd gevuld is geweest met olie, om zo dat achterlager bij de schroef te smeren? Een dergelijke oliesmering met automatische pomp heb ik ooit gezien op een voormalige RP van De Vries Lentsch. Dát scheelt een slok op de wrijvingsborrel!
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Mijn vraag blijft waarom is het messing tussenstuk?
Guido het zou wel alles verklaren als er vroeger olie in zat en nu vet,maar er wordt niet over gesproken dat dit is verandert.
Gr René
Klaver vier
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Een beetje een reactie op het relaas van René.

Een achterste schroefas lager aanbrengen op deze manier is niet zo vreemd.
Het lager "draagt" in een uitgedraaide kamer in de schroefaskoker, meestal geborgd met een boutje van buitenaf.

Het tussen stuk bij het binnengland op zich ook niet zo vreemd hiermee creëer je een verschoven draagvlak voor het nieuwe lager ten opzichte van de as.

De slang was voor de tijdelijke luchtkoeling.

Eerst maar eens wachtten op antwoorden van de vraagsteller. Zonder uitsluiten en toepassen van de ideeën komen we niet verder.

Navigo
Klaver vier

Mee eens Navigo maar even afwachten
Ik was er inmiddels ook achtergekomen waar de witte slang voor was,niet goed gelezen door mij.
Maar dat tussenstuk is dus alleen om op een glad stuk as te komen als ik het goed begrijp.
Wat ik op de foto zie is dat het achter gland er volgens mij niet af is geweest,dit zou inhouden dat de achterbus er terplaatse is ingeboord of gehoond,lijkt mij een hele kunst om dan in lijn te blijven.
Maar net wat je zegt, maar even afwachten
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Mikkerdemak

Bericht door Mikkerdemak »

Hallo beste mensen,

Merci voor het meedenken.
Ik ben aan de slag gegaan.

Even wat vragen beantwoorden.
De koelvloeistof vanaf de motor is rond de 75 graden (DAF)
Dan moet het eerst nog door een 90 liter boiler.
De temperatuur van de koelvloeistof dat de kiel aan de achterkant in komt is dus al wat afgekoeld.
Verder koelt het redelijk snel af tegen de zijkanten van de holle kiel.
Ook wil de warme koelvloeistof boven op de koelere drijven.
De schroefas komt redelijk diep in het schip te voorschijn.
Zie ook de foto van de kiel.
Ter hoogte van het gland is er nog nauwelijks een temperatuurverhoging van de vloer te voelen.
Dat zal hooguit 5 gr hoger dan het buitenwater (stel 22 gr) zijn dus bij elkaar pakweg 27 graden.

Handwarm bij een normale temperatuur geeft een verschil van 38 min 21 is 17 graden verschil
Dus in dit geval mag het gland 27 plus 17 is 44 graden worden.

Navigo en diverse anderen gaven o.a. aan om de vetpomp en het drukstuk los te schroeven, de vetkoordjes er uit te halen en de twee bouten van het gland enkele slagen los te draaien.
Dat vandaag gedaan.
De schroefas werd dus alleen ondersteund door het achterlager en het stuwdruklager.
Voor de gewichtsontlasting bij het stuwdruklager de as daar op een balkje gelegd in het vetkoorddrukstuk.
Het gland kon op deze manier zijn eigen weg zoeken.

Een kunst is het nog om de tempvoelers goed contact met het gland te laten maken.
Plakken lukt niet op de vettige ondergrond en een klem kon geen houvast vinden.
Uiteindelijk met stukken koperdraad en halve wasknijpers toch wat kunnen bevestigen.
De tempmetertjes gaven bij de start 21,2 en 20,8 graden aan. Een kleine onderlinge afwijking van 0,4 gr.

Het schip aan de touwen in zijn vooruit laten draaien.
Je zag en voelde hierbij het loszittend gland niet raar bewegen, trillen of schudden.
Het gland gaf na drie kwartier een temperatuur van 39.6 graden en was de laatste 5 minuten niet meer opgelopen.
Dat is wat je wilt.
Verder kwam er geen druppel water binnen.

Daarna de twee bevestigingsbouten van het gland weer voorzichtig, niet te vast, aangedraaid.
Toch liepen de tempmeters vrijwel direct op.
Na een kwartier stonden ze op 57 graden.
Toen de glandbouten weer los gedraaid.
Ondanks de draaiende schroefas liepen de tempmeters langzaam terug.
Dat heb ik al meer dan dertig draaiuren niet gezien.

Dus het gland wordt vermoedelijk scheef tegen de montageplaat op de schroefaskoker getrokken of
de montageplaat zit niet 100% haaks op de schroefas.

Bij het oude gland viel deze afwijking niet op.
Die had blijkbaar inmiddels ruimte genoeg tussen het lager en de schroefas.
Dat gland verloor ondertussen wel een jampot vet bij 100 vaaruren maar ik wist niet beter.
Met de betere passing van het nieuwe langere gland komt deze ongerechtigheid wel naar voren.
Het langere gland werkt ook als een soort hefboom bij scheve montage, dus extra wrijving.
Voor -De Stoere-:
Toch is die grotere lengte nodig om op een gaaf stuk van de schroefas terecht te komen.
Op de plek van het oude gland zit wat invreting in de schroefas.
Ik moet aan de monteur nog vragen wat het doel is van de twee schroeven in het gland.
Mogelijk dat je met de twee bouten en de twee schroeven, het gland wat kunt kantelen.
De witte slang zit niet gemonteerd.
Het plan was dat daar wat koude lucht door kwam om te koelen.
Inmiddels maar weer weggehaald.

Verder nog het vet pompen in de schroefaskoker:
Naar mijn weten heeft er nooit olie in de schroefaskoker gezeten.
Vroeger kwam er (ook bij stil liggen) nogal wat water door het oude gland naar binnen.
Dus is iemand op het idee gekomen om daar een vetpot op te zetten.
Dat telkens aandraaien werd wel eens vergeten vanwege de moeilijke toegankelijkheid.
Totdat we voor 10 gulden (zo lang geleden al) een vetpomp konden aanschaffen.
Die werd met een bandje om de schroefas in beweging gezet.
1 keer vullen en 2 jaar niet meer naar omkijken.
Wist ik veel dat teveel vet ook niet alles is.
Het lijkt mij niet zo erg dat het vet wat wrijving geeft in de koker.
De motor is sterk genoeg en als de brandstof wat eerder op is, gaan we gewoon voor anker en eten de restanten in de koelkast.
Het vet in de schroefaspijp zal wel de temperatuur van zijn omgeving aannemen maar ik acht dat niet hoog.

Tja, Quichot, ik vaar nu ongeveer 20 jaar met dat schip.
Ondertussen al diverse keren het inwendige veranderd (kinderen worden groter), een 575 Daf er in, een 65pk Ford er uit. Die zat met nog maar drie bouten vast maar we zijn er toch het IJselmeer mee over gekomen, de IJsel stroom op, de Waal af en via de Dortse Kil weer terug. Als je het niet weet dan heb je ook geen angsten.
Een startmotor waarbij je de contactsleutel om moest draaien en dan direct aan een touwtje trekken waar een steen aan zat die tegen de startmotor sloeg en dan ging je weer.
Een slangetje vanaf je koeling naar boven je stuurruit.
Zodra de motor ging koken kwam daar water uit en wist je dat je even heel rustig aan moest doen.
In de loop der tijd toch van alles aan het schip gedaan, 1m60 verlengt, Belgisch brandstoftank er achter, de reeds aanwezige kopschroef aangevuld met een hekschroef, 3 dynamo's en stroomcicuits in het schip, een zonnepaneel, 230v installatie, verder alles wat een vrouw voor je kan verzinnen en een achterhut vol gereedschap en reserveonderdelen.

En zo kom je er ook op het Amsterdam-Rijnkanaal achter dat je geen fiets in je schroef hebt gekregen maar dat er gewoon 3mm ruimte was gekomen in het achterlager waardoor de schroef met bepaalde toerentallen allerlei rare geluiden en trillingen door het schip kon jagen.
Dat wil je niet. En dan wordt je aangeraden om ook meteen het gland te vervangen als je toch bezig bent met het achterlager en de schroefas.
Zo kom je uiteindelijk terecht in de "Vetkuil" bij jullie.

Het wordt geen beauty maar zo'n schip wil je toch niet kwijt.
Je wilt wel alles snappen wat er gebeurd.
Tegen de tijd dat ik te krom loop om op mijn schip te komen ben ik wel een geweldige expert! Denk ik...

Een oorzaak voor de hoge temperatuur is nu gevonden.
De volgende vraag is nu:
Hoe kan je die (minimale) afwijking van de montageplaat aan de schroefaskoker recht zetten?
Of, Hoe krijg je het gland voor 100% in de richting van de schroefas?
Dat is nu ineens het probleem.

Wie heeft er een idee?
Beter wat schrijven in de vetkuil dan continu verblijven in je zandkuil
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ik zie van achter naar voren het oude gland, een passtuk dat met twee imbusbouten BB/SB is gemonteerd, het nieuwe gland dat met twee schroeven boven/onder is gemonteerd en dan de nieuwe pakkingdrukker die ook op twee draadeinden boven/onder wordt aangedrukt. Als je die laatste twee los draait is het probleem weg, als ik het goed begrijp.

Ik zou de oorzaak in eerste instantie tussen oude gland en passtuk of tussen passtuk en nieuwe gland zoeken. Een kleine afwijking daar wordt door naar het einde van het nieuwe gland uitvergroot. Als je de nieuwe pakkingdrukker aandraait en aan de bevestigingen van het passtuk ruimte geeft, naar welke kant wordt het dan gedwongen? Daar moet dan worden uitgelijnd, mogelijk met een paar stukjes dun pakkingpapier?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Mikkerdemak

Nee, het zijn die achterste inbusbouten BB/SB die aan de grote flens zitten.
Als ik die los zet blijft de temp goed.
Draai ik ze weer vast dan loopt de temp weer op.

De pakkingdrukker is er momenteel volledig weggeschoven en ook het vetkoord is er uit.
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Mogelijk trekt het nieuwe schroefaslager dus scheef ten opzichte van de koker, maar.........

Wat op een eerdere foto uit de koker steekt is dit het oude lager? Is dit gebruikt om het "vulstuk" gecentreerd op de koker te krijgen?
Kun je dit zien?
Er zit dan een uitsparing in het nieuwe vulstuk.
Zit dit er?
Zo nee dan had dit er moeten zitten.

Zo ja en is dit het oude lager dan was het beter geweest om op het vulstuk een borst te draaien waarmee hij gecentreerd zou zijn tov de koker en het oude lager te verwijderen.

Als je nu de inbusbouten geheel loshaalt, je schuif deze ook op richting de motor.
Wat is dan de tussenruimte tussen dat wat op het uiteinde van de koker zit en de schroefas? Dit moet best wel ruimte hebben.

Ik denk namelijk dat het "oude" ten opzichte van je nieuwe lager met drukstuk uit lijn ligt, probeer eens te voelen als je hem weer tegen elkaar schuift.

Navigo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

En zitten die gaten voor de imbusbouten in het messing wel op de goede plaats? M.a.w. fabricagefoutje?

Gr.

Erik
Mikkerdemak

Nog even een foto vanaf de schroefaskokerkant
Als ik de moeren aan beide zijden losdraai, loopt het gland niet meer warm.

Afbeelding

Ik ben pas donderdag of vrijdag weer in de gelegenheid om alle vragen op het schip te bekijken.
Kan dus niet eerder reageren.
Klaver vier

Duidelijke zaak het oude binnen gland is dus aan de voorkant niet haaks op de as, en alles wat je er dan tegenaan schroeft staat dan scheef.
In de oude situatie kon je dan nog wat rommelen met de pakking drukker nu niet meer.
Naar mijn mening alles er af van dat oude spul,en dan alles nieuw op de gland pijp.
Krijg je dan het probleem dat je op het ingelopen stuk van je schroefas zit, dan een flens maken tegen de flens van de flens van de keerkppeling dan blijf je altijd recht.
We horen hoe het verder gaat,veel succes er mee
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie