Oving I - voorheen Germa

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

dag 15...maandag.....weinig foto's, niet veel spannende dingen te zien...

Afbeelding
afgebakken...

Afbeelding
binnen al een deel losgebrand.

Afbeelding
paul

Bericht door paul »

Boekel schreef:
paul schreef:Hij last er een oogje aan en tilt de plaat op,met de kraan.
Daarna krik er onder om aan te drukken .

Wat gaat het worden?????????
Haha...een combinatie van meerdere antwoorden...

foto's volgen...
En ik ben echt niet stiekem wezen kijken.
WimHC
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Bericht door WimHC »

Hallo Boekel,

Respect voor de hoeveelheid werk die je verzet. ik zag dat je werkt met de achtschijfs Perago. Waar heb je dat ding met aandrijving gekocht? Ik vind allleen de boormachine uitvoering. Heb nog een dek om schoon te maken.

Vr. groet,
Wim
ursus

Bericht door ursus »

Ik volg met plezier dit topic op de voet. Respect voor al het werk dat verzet wordt!
Langzaamaan komt wel de vraag in me op of het niet makkelijker was geweest om gewoon een nieuw schip in elkaar te lassen. :lol:
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

WimHC schreef:Hallo Boekel,

Respect voor de hoeveelheid werk die je verzet. ik zag dat je werkt met de achtschijfs Perago. Waar heb je dat ding met aandrijving gekocht? Ik vind allleen de boormachine uitvoering. Heb nog een dek om schoon te maken.

Vr. groet,
Wim
http://www.mzsgereedschap.nl/tercoo-rot ... ijven.html

aandrijving heeft hij zelf in elkaar gebeunt want de bijbehorende fein kost bijna 600 euro, zonder schijf
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Handige Harrie schreef:
WimHC schreef:Hallo Boekel,

Vr. groet,
Wim
http://www.mzsgereedschap.nl/tercoo-rot ... ijven.html

aandrijving heeft hij zelf in elkaar gebeunt want de bijbehorende fein kost bijna 600 euro, zonder schijf
Jup, schijf komt met M12 aansluiting, de goedkope poetsmachine welke ik gebruik als aandrijving (een Ferm) heeft zoals bijna elke machine een M14 aansluiting.
Ik heb simpelweg aan de andere kant van het asje van de perago een M14 gat gemaakt. Als je dat zelf niet kan zal elk metaalbewerkingsbedrijf met een draaibank dat voor je kunnen doen voor een paar tientjes.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

ursus schreef:Ik volg met plezier dit topic op de voet. Respect voor al het werk dat verzet wordt!
Langzaamaan komt wel de vraag in me op of het niet makkelijker was geweest om gewoon een nieuw schip in elkaar te lassen. :lol:
Eeuh ja misschien wel.

Maar dat had ik waarschijnlijk nooit gedaan...

En als straks alle slechte delen aangepakt zijn doet ie qua onderhoud niet onder voor een nieuw schip.

Een paar jaar terug stond er een nieuwbouwcasco tekoop, net onder de 25 meter lang, in Nederland gebouwd, rondspant... 99 duizend euro... (waarschijnlijk project waar de klant was afgehaakt o.i.d.), tja dan vraag je je toch af...

Maar blijft een mooi bootje hoor, hier en daar een deukje / krasje maar dat mag na 102 jaar...
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Lekker bezig!
Toevallig lagen wij in dezelfde periode in het dok om de hoek bij Vooruit voor min of meer hetzelfde.
Twee weken keihard beulen en af en toe zwemmen in de Zaan om af te koelen.

Die Perago gaat inderdaad als een dolle. Wij hadden de 3 schijfs uitvoering, en dat koste al snel een boormachientje, maar het werkt heerlijk. even erachteraan met de bikhamer voor de moeilijke plekjes en klaar. Ook fijn voor bij het keuren omdat je niet hoeft te slijpen. Met de Perago opleuken is voldoende om te kunnen meten.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Aardig geprijsd ook.... :(
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Boekel schreef: Een paar jaar terug stond er een nieuwbouwcasco tekoop, net onder de 25 meter lang, in Nederland gebouwd, rondspant... 99 duizend euro... (waarschijnlijk project waar de klant was afgehaakt o.i.d.), tja dan vraag je je toch af...

Maar blijft een mooi bootje hoor, hier en daar een deukje / krasje maar dat mag na 102 jaar...
Het karakter van een authentiek schip verloochent zich nooit. Zo'n scheepje draagt zijn in de strijd opgelopen wonden met ere.
Je kunt van zo'n nieuwbouw luxe motor al van 100 meter afstand zien dat het retro is. Niets ten nadele van de kwaliteit, die is waarschijnlijk zelf beter, maar het mist gewoon iets.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Boekel,
Ik kan me niet aan de aandacht onttrekken of je bent een duizendpoot, hoe is het mogelijk dat je zoveel sponsors kan vinden om dit allemaal te bekostigen, wat heeft jullie groep wat wij niet hebben.
Dit klinkt jaloers maar dat ben ik niet maar bij onze scoutinggroep moeten we het doen met een subsidie van één euro per kind op jaarbasis, alleen van binnen de gemeente en als je met een wat moeilijke puber bij de jeugdzorg terecht komt zeggen ze, doe hem of haar maar naar de scouting daar leren ze de techniek om met elkaar om te gaan.
Ja, en dan speelt er natuurlijk ook mee of de ouders te motiveren zijn en zitten er soms ook ouders in de gemeenteraad waar dan wellicht de ogen opengaan en mogelijk ook de subsidiebeurs.
Nogmaals petje af voor zoveel noeste arbeid doorzettingsvermogen en het belangrijkste anderen te motiveren zodat de met jou idee en denkwijze meegaan Succes!
Willem.
Afbeelding
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Dit scheepje is mijn privé eigendom...

Ik zet 'm vaak in voor scouting-doeleinden, en mede daardoor krijg ik ook veel hulp uit de scouting-hoek :)
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Boekel schreef:Dit scheepje is mijn privé eigendom...

Ik zet 'm vaak in voor scouting-doeleinden, en mede daardoor krijg ik ook veel hulp uit de scouting-hoek :)
Volgens mij vinden ze het ook heel leuk om samen aan dat schip te klussen, en Hertog Jan stimuleert ook enorm natuurlijk! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

dinsdag 2 augustus...

Afbeelding
Bakboord geeft zich langzaam gewonnen...door het midzaadhout (langsspant) (die niet in het midden staat overigens) is ie wat lastiger los te krijgen.

Afbeelding
Ondertussen wat lasproefjes aan het doen om de twee nieuwe platen midscheeps makkelijk en goed te lassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verschillende vooropeningen en lasrichtingen geprobeerd.
De keramische backingstrips zorgen dat van bovenaf alles gelast kan worden met een mooie doorlassing. Mijn lasapparaatje is wat licht voor dit werk, maar het gaat wel.

Afbeelding
Dinsdagavond hulp van een ploeg van 5 man van scouting Mercury uit Enkhuizen, die ken ik van diverse scouting-evenementen (Nawaka, Scout-in) maar ook met de Sail vorig jaar zijn een aantal van hen meegevaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helaas regende het wel de hele avond, maar evengoed is er heel wat werk verzet!

Afbeelding

Afbeelding
:lol:

Afbeelding

Afbeelding
Pilse toe en weer een hoop mooie verhalen. Hun wachtschip de Mercuur moet ook een nieuw vlak dus ze konden mooi even spieken wat er o.a. bij komt kijken.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

woensdag 3 augustus

Afbeelding
Lineaaltje opgehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat een pracht apparaat zeg zo'n plasmasnijder... scheelt een hoop spierpijn van de grote slijptol boven je hoofd houden, en geeft een stuk minder slakken, vlammen en andere rommel dan een snijbrander.

Afbeelding
Hoppa...
Plaats reactie