Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Moderators: sailor wim, frank
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
HH,
Schroefresonantie ontstaat toch alleen als je exact bijvoorbeeld 2:1 of 3:1 vertraagd bent en dan ook nogeens in combinatie met een 3 of 4 blads schroef?
De meeste koppelingen zijn tegenwoordig toch net niet een rond getal, ook al wordt dit in de praktijk welzo gebruikt.
Of zit ik hiermee fout?
Navigo
Schroefresonantie ontstaat toch alleen als je exact bijvoorbeeld 2:1 of 3:1 vertraagd bent en dan ook nogeens in combinatie met een 3 of 4 blads schroef?
De meeste koppelingen zijn tegenwoordig toch net niet een rond getal, ook al wordt dit in de praktijk welzo gebruikt.
Of zit ik hiermee fout?
Navigo
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
als ik Mark aka Aquanaut goed begrijp zou dat interfentie geluid dus kunnen komen door veranderingen in de motorruimte, bv door het plaatsen van de boiler, multiplus, grotere accu's e.d. is de ruimte veranderd en weerkaatst het geluid anders ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Nope, interferente storingen komen vooral voor bij net afwijkende overbrengingsverhoudingen.
Als de koppeling echt zuiver 3,00000:1 zou zijn lopen beide resonanties gelijk op, je hebt er dan geen (minder) last van.
De sterke trilling is er wel maar verdwijnt niet zodat het hindelijke "zagen" niet merkbaar is.
Juist omdat de reductie bijvoorbeeld 3,02:1 is lopen de resonanties "langs elkaar heen" komen ze "in sync" dan versterken ze elkaar.
Vlak daarna lopen ze weer uit elkaar en neemt de "trilling" weer af.
enz, enz.
Kies je een verhouding tussen beide stoorbronnen die ver genoeg uit elkaar ligt "syncen" ze nooit en heb je geen last. (=superpositie)
@Steve: nee dat kun je niet beïnvloeden, dit is een vast gegeven.
Hooguit heb je delen in het casco die reageren op de versterkte trilling, die delen kun je uiteraard wel dempen.
Ook het dempen van 1 van de stoorfrequenties dempt de interferntie.
Als bijvoorbeeld 1 van de stoorfrequenties het klappen van de schroefbladen tegen het vlak is kun je hier ontdreunende maatregelen nemen om hiervan de amplitude te verlagen.
Als je vanaf 7 min 30 onderstaand Youtube filmpje bekijkt krijg je wellicht wat gevoel met de materie:
https://www.youtube.com/watch?v=IRDoXUonnBc
Aquanaut
Als de koppeling echt zuiver 3,00000:1 zou zijn lopen beide resonanties gelijk op, je hebt er dan geen (minder) last van.
De sterke trilling is er wel maar verdwijnt niet zodat het hindelijke "zagen" niet merkbaar is.
Juist omdat de reductie bijvoorbeeld 3,02:1 is lopen de resonanties "langs elkaar heen" komen ze "in sync" dan versterken ze elkaar.
Vlak daarna lopen ze weer uit elkaar en neemt de "trilling" weer af.
enz, enz.
Kies je een verhouding tussen beide stoorbronnen die ver genoeg uit elkaar ligt "syncen" ze nooit en heb je geen last. (=superpositie)
@Steve: nee dat kun je niet beïnvloeden, dit is een vast gegeven.
Hooguit heb je delen in het casco die reageren op de versterkte trilling, die delen kun je uiteraard wel dempen.
Ook het dempen van 1 van de stoorfrequenties dempt de interferntie.
Als bijvoorbeeld 1 van de stoorfrequenties het klappen van de schroefbladen tegen het vlak is kun je hier ontdreunende maatregelen nemen om hiervan de amplitude te verlagen.
Als je vanaf 7 min 30 onderstaand Youtube filmpje bekijkt krijg je wellicht wat gevoel met de materie:
https://www.youtube.com/watch?v=IRDoXUonnBc
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Dan heb ik toch een twijfelof het komt door interfentie,
daar ik toch eigenlijk wel voor een 90% zeker weet dat het bv vorig jaar niet aanwezig was, of veel minder.
Stiekem heb ik het idee dat het sinds de werfbeurt erin is gekomen, dan wel niet verergerd is.
Omdat ik op de terug weg hiervan voor het eerst een zachte trilling kon voelen in me stuurwiel van de buitenstuurstand,
en dan bedoel ik echt een zachte trilling, met het oog zag je niets vibreren ofzo.
Ik heb wel met ballast lopen schuiven in die periode ook,
Dus het zou natuurlijk alsnog die interfentie kunnen zijn die nu op een metalen deel van het casco wat meer invloed heeft omdat daar geen ballast meer ligt.
En dat was voorheen wel het geval, en daardoor wellicht niet merkbaar.
Met andere woorden, ik zal wat op onderzoek uit moeten gaan.
Zou je dit tijdens het varen kunnen "voelen" ??
BV door tijdens varen, in de mk je hand op het blok, KK, casco e.d. te leggen ?
daar ik toch eigenlijk wel voor een 90% zeker weet dat het bv vorig jaar niet aanwezig was, of veel minder.
Stiekem heb ik het idee dat het sinds de werfbeurt erin is gekomen, dan wel niet verergerd is.
Omdat ik op de terug weg hiervan voor het eerst een zachte trilling kon voelen in me stuurwiel van de buitenstuurstand,
en dan bedoel ik echt een zachte trilling, met het oog zag je niets vibreren ofzo.
Ik heb wel met ballast lopen schuiven in die periode ook,
Dus het zou natuurlijk alsnog die interfentie kunnen zijn die nu op een metalen deel van het casco wat meer invloed heeft omdat daar geen ballast meer ligt.
En dat was voorheen wel het geval, en daardoor wellicht niet merkbaar.
Met andere woorden, ik zal wat op onderzoek uit moeten gaan.
Zou je dit tijdens het varen kunnen "voelen" ??
BV door tijdens varen, in de mk je hand op het blok, KK, casco e.d. te leggen ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- FransvanNispen
- Berichten: 560
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Schroevendraaier tegen het metaal aanzetten, oor er op. Dan zoeken waar het het sterkste klinkt.
Haarscheurtjes in schroef-blad?
Groet
Frans
Haarscheurtjes in schroef-blad?
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
ik zal eens op zoektocht gaan tijdens een vaartochtje,
moet ik wel eerst een lang recht stuk water voor me hebben, zonder passages....
want de vrouw krijgt het nogal warm als ze een stukje moet sturen en er zit een bocht in, of zoals laatst ik het roer even overgaf net voor een grote brug met doorvaart van 20m breed....
en dat heeft dan een vaarbewijs
(weer en bewijs dat het vaarbewijs een wassen neus is)
moet ik wel eerst een lang recht stuk water voor me hebben, zonder passages....
want de vrouw krijgt het nogal warm als ze een stukje moet sturen en er zit een bocht in, of zoals laatst ik het roer even overgaf net voor een grote brug met doorvaart van 20m breed....
en dat heeft dan een vaarbewijs

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Dus ik ben niet de enigste!stevedem schreef: want de vrouw krijgt het nogal warm als ze een stukje moet sturen en er zit een bocht in, of zoals laatst ik het roer even overgaf net voor een grote brug met doorvaart van 20m breed....

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- FransvanNispen
- Berichten: 560
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Klinkt bekend
Frans

Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Grrr.... irritante trilling cq resonatie
Hier net zo. Voor die situaties ligt er al een rivierpiloot klaar, die moet alleen nog wel 'even' worden ingebouwd......
Dan zal het even vasthouden wat minder stressvol worden hoop ik.
Dan zal het even vasthouden wat minder stressvol worden hoop ik.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.