weer een verrassing
Moderators: sailor wim, frank
Re: weer een verrassing
Ad als je de zelfde soort accu's neemt,
zet er dan doppen op met gasontluchting naar buiten!
Vrg,Ed
zet er dan doppen op met gasontluchting naar buiten!
Vrg,Ed
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: weer een verrassing
Zo, dat was een heftige klap, allereerst beterschap gewenst, en gelukgewenst met de omstandigheid dat de schade beperkt is gebleven! Zonder geluk vaart niemand wel.
Ik weet niet of een dichte accubak dit minder heftig had laten aflopen. Als je een stevige bak van betonplek of zo zo'n explosie laat ondergaan vliegt die ook uit elkaar, met waarschijnlijk nog veel zwaardere brokstukken die vliegles krijgen.
In het verlengde van dit ongeval vraag ik me af hoe een 'explosieveilige' accubak te maken die ook als een accu door inwendige oorzaak de lucht in gaat de brokstukken bij elkaar houdt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een deksel dat er weliswaar los op ligt, maar dat wel door kettinkjes/kettingen wordt beperkt in zijn bewegingsruimte. Dan kan wel de luchtdruk van de klap weg, maar blijven de brokstukken min of meer bij elkaar. Zijn daar oplossingen voor bekend? Ik heb voorin ook nog een paar boegschroefaccu's min of meer los (gezekerd met spanbanden) staan.
Of zou je de bak permanent naar buiten het schip al dan niet geforceerd moeten ventileren? Voorkomt dat het gevaar?
Ik weet niet of een dichte accubak dit minder heftig had laten aflopen. Als je een stevige bak van betonplek of zo zo'n explosie laat ondergaan vliegt die ook uit elkaar, met waarschijnlijk nog veel zwaardere brokstukken die vliegles krijgen.
In het verlengde van dit ongeval vraag ik me af hoe een 'explosieveilige' accubak te maken die ook als een accu door inwendige oorzaak de lucht in gaat de brokstukken bij elkaar houdt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een deksel dat er weliswaar los op ligt, maar dat wel door kettinkjes/kettingen wordt beperkt in zijn bewegingsruimte. Dan kan wel de luchtdruk van de klap weg, maar blijven de brokstukken min of meer bij elkaar. Zijn daar oplossingen voor bekend? Ik heb voorin ook nog een paar boegschroefaccu's min of meer los (gezekerd met spanbanden) staan.
Of zou je de bak permanent naar buiten het schip al dan niet geforceerd moeten ventileren? Voorkomt dat het gevaar?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Nogmaals goedenavond, allen, weer dank voor alle steunbetuigingen.
Wat betreft de accu bak die had ik net nieuw speciaal voor deze accu`s gemaakt, het deksel is nog in de maak maar ik geloof ook niet dat een bak van welk materiaal dan ook deze krachten op kan vangen, en daarbij in een "dichte" bak blijft (ondanks ventilatie) het gas makkelijker hangen denk ik dus maak je het dan niet erger?
Het deksel wat ik wil maken word er een die ruim de polen afdekt, zodat er niks in de bak kan vallen en vonken maken, maar die het grootste deel van de accu`s vrijlaat voor maximale ventilatie
De doppen op de accu`s hebben gaatjes waardoor het gas eventueel er uit kan EN de doppen zitten bij mij altijd handvast en dan een kwartslag los voor het geval het gaatje dicht zit
Het feit dat er een cel na 18 uur "solo" nog steeds kookt (borrelt) dus gas produceert is voor mij een teken dat er in die cel iets niet jofel zit.Wordt weer vervolgd, groet Ad
Wat betreft de accu bak die had ik net nieuw speciaal voor deze accu`s gemaakt, het deksel is nog in de maak maar ik geloof ook niet dat een bak van welk materiaal dan ook deze krachten op kan vangen, en daarbij in een "dichte" bak blijft (ondanks ventilatie) het gas makkelijker hangen denk ik dus maak je het dan niet erger?
Het deksel wat ik wil maken word er een die ruim de polen afdekt, zodat er niks in de bak kan vallen en vonken maken, maar die het grootste deel van de accu`s vrijlaat voor maximale ventilatie

De doppen op de accu`s hebben gaatjes waardoor het gas eventueel er uit kan EN de doppen zitten bij mij altijd handvast en dan een kwartslag los voor het geval het gaatje dicht zit

Het feit dat er een cel na 18 uur "solo" nog steeds kookt (borrelt) dus gas produceert is voor mij een teken dat er in die cel iets niet jofel zit.Wordt weer vervolgd, groet Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

Re: weer een verrassing
Natronloog is inderdaad een oplossing van NaOH. Dat is een sterke base en de manier om een sterk zuur te neutraliseren. Het ontvet ook nog eens behoorlijk goed. Je hoeft lang niet zo,n sterke oplssing te gebruiken als hierboven. Als je maar voldoende gebruikt. Al het zuur oet geneutraliseerd zijn. Daarna steeds meer verdunnen met water. Een hele lichte NaOH oplossing levert minder schade op als een lichte H2SO4 oplossingvarg schreef:Natronloog is geen prettig spul om te gebruiken....pas er goed mee op. Staat bij ons ook bekend als gootsteenontstopper.
Natronloog is een heldere, kleurloze, stroperige oplossing van natriumhydroxide in water. NaOH is niet vluchtig en het is onbrandbaar. NaOH is relatief goedkoop. NaOH is een sterke, corrosieve (bijtende) base die heftig reageert met zuren, bij het verdunnen komt zeer veel warmte vrij. Natronloog is een stabiel product dat geen schadelijke invloed ondervindt van licht en warmte; naargelang het toepassingsgebied wordt een oplossing van 33 of 50 % gebruikt
Ik zou zelf voor de soda gaan, gevolgd door de groene zeep. Groene zeep laat een vettig residu achter, vandaar.
Arnold
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: weer een verrassing
bizar verhaal dat die accu cel nog aan het pruttelen was na al die tijd.
Waren het oude accu's Ad ?
Waren het oude accu's Ad ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51
Re: weer een verrassing
Dat is flink schrikken geblazen door jou en het accu, was er ergens een vonk of kortsluiting dat de boel kon exploderen?
Veelal is kortsluiting op een heftige manier de oorzaak van zoiets zelf heb ik het eens gehad dat de sleutel uit mijn tengels viel, stom natuurlijk maar op wat inbranden van de pool na liep dat nog goed af wel was het accu niet meer wat het hoorde zijn maar heb er toch nog een poos mee gedaan.
Niet alleen het lichamelijk letsel maar ook de schoonmaakactie moet goed gedaan worden daar het zuur anders blijft vreten, onder de accu op de Vrijbuiter zaten ook diepe putten van invreten van voor de aanschaf dus als er zoiets plaatsvindt kan je niet secuur genoeg zijn.
Ik hoop dat de wond snel goed mag genezen en je weer vertrouwen mag hebben met je nieuwe accu, zou een onderhoudsarme accu (gel) bij normaal gebruik daar misschien minder gevoelig voor zijn, wie heeft ervaring daar in?
Als ik weer wat gespaard heb is het voornemen om een paar zonnepanelen aan te schaffen, het verlichtingsaccu was na 2 dagen niet opladen al zover leeg dat de omvormer er mee stopte, maar ja van 2006 tot 2016 voor een 200 ampére semi tractie is natuurlijk niet verkeerd dus even de spaarpot spekken!
Nogmaals succes en tot de volgende, Willem.
Veelal is kortsluiting op een heftige manier de oorzaak van zoiets zelf heb ik het eens gehad dat de sleutel uit mijn tengels viel, stom natuurlijk maar op wat inbranden van de pool na liep dat nog goed af wel was het accu niet meer wat het hoorde zijn maar heb er toch nog een poos mee gedaan.
Niet alleen het lichamelijk letsel maar ook de schoonmaakactie moet goed gedaan worden daar het zuur anders blijft vreten, onder de accu op de Vrijbuiter zaten ook diepe putten van invreten van voor de aanschaf dus als er zoiets plaatsvindt kan je niet secuur genoeg zijn.
Ik hoop dat de wond snel goed mag genezen en je weer vertrouwen mag hebben met je nieuwe accu, zou een onderhoudsarme accu (gel) bij normaal gebruik daar misschien minder gevoelig voor zijn, wie heeft ervaring daar in?
Als ik weer wat gespaard heb is het voornemen om een paar zonnepanelen aan te schaffen, het verlichtingsaccu was na 2 dagen niet opladen al zover leeg dat de omvormer er mee stopte, maar ja van 2006 tot 2016 voor een 200 ampére semi tractie is natuurlijk niet verkeerd dus even de spaarpot spekken!
Nogmaals succes en tot de volgende, Willem.

Re: weer een verrassing
niet heel toevallig iets op de 2 polen terecht gekomen ?
eens hadden wij zo iets ook ,op een beken de werf had men een accubak gemaakt ,met hoe dom ook stalen deksels die los er op lagen .
hierin stonden 4x240 AMP
accu's ,maar op een keer is een van de 2 deksels door trillingen .of niet goed er op gelegd naar beneden gedonderd op de plus en min polen van 2 accu's en deze waren dus spontaan met een gigantische klap de lucht in ge gaan ,alleen spoelen met veel water en e.v. zeep hielp ,natronloog is niet een goed idee ,lost verf op .verder in onverdunde toestand gevaarlijker dan accu zuur. heb enige tijd in Duitsland gevaren met natronloog.
hierbij gelukkig geen mens in de mach kamer aanwezig ,maar in de stuurhut schrik je wel flink .
dit gebeurde op een bunkerbootje de Esso 112 in Amsterdam .
zelf heb ik op mijn Anna Maria gehad dat een regelaar van de laad dynamo bleef vast zitten (oude gelijkstroom) dit was er een van 180 amp ,en lade 6x140 AMP accu's eerst had ik het niet in de gaten wand ze tonden in een stalen kist op het roefdek achter de stuurhut ,maar iemand vroeg mij waar die stoom vandaan kwam ,oei ze stonden dus al een tijdje te koken ,dus hebben we mazzel gehad dat er geen vuur in de buurt was ,anders boem!!
die zelfde dag in den bosch gelijk weer nieuwe varta,s aan boord laten brengen .
de mannen zijden dat we dus goed geluk hadden gehad.
eens hadden wij zo iets ook ,op een beken de werf had men een accubak gemaakt ,met hoe dom ook stalen deksels die los er op lagen .
hierin stonden 4x240 AMP
accu's ,maar op een keer is een van de 2 deksels door trillingen .of niet goed er op gelegd naar beneden gedonderd op de plus en min polen van 2 accu's en deze waren dus spontaan met een gigantische klap de lucht in ge gaan ,alleen spoelen met veel water en e.v. zeep hielp ,natronloog is niet een goed idee ,lost verf op .verder in onverdunde toestand gevaarlijker dan accu zuur. heb enige tijd in Duitsland gevaren met natronloog.
hierbij gelukkig geen mens in de mach kamer aanwezig ,maar in de stuurhut schrik je wel flink .
dit gebeurde op een bunkerbootje de Esso 112 in Amsterdam .
zelf heb ik op mijn Anna Maria gehad dat een regelaar van de laad dynamo bleef vast zitten (oude gelijkstroom) dit was er een van 180 amp ,en lade 6x140 AMP accu's eerst had ik het niet in de gaten wand ze tonden in een stalen kist op het roefdek achter de stuurhut ,maar iemand vroeg mij waar die stoom vandaan kwam ,oei ze stonden dus al een tijdje te koken ,dus hebben we mazzel gehad dat er geen vuur in de buurt was ,anders boem!!
die zelfde dag in den bosch gelijk weer nieuwe varta,s aan boord laten brengen .
de mannen zijden dat we dus goed geluk hadden gehad.
Re: weer een verrassing
Bubbeltjes duiden op een sluiting tussen de platen.
Het gebeurt wel eens dat er tijdens de productie een druppel (spetter) lood op of in het platenstel terecht komt.
Die druppel ligt in eerste instantie op of tussen de papierachtige isolatie-schotjes (separators). Na verloop van tijd drukt hij door bijv. trillingen door de isolatie heen en maakt (onvolledige) sluiting tussen een positieve en negatieve plaat.
Als dat aan de bovenzijde gebeurt terwijl het vloeistofniveau zodanig laag is dat die plek boven de vloeistof ligt krijg je een vonk, die het knalgas kan ontsteken. Als het onder het vloeistofpeil gebeurt krijg je bubbels.
Is een mogelijk scenario.
Gr. Richard
Het gebeurt wel eens dat er tijdens de productie een druppel (spetter) lood op of in het platenstel terecht komt.
Die druppel ligt in eerste instantie op of tussen de papierachtige isolatie-schotjes (separators). Na verloop van tijd drukt hij door bijv. trillingen door de isolatie heen en maakt (onvolledige) sluiting tussen een positieve en negatieve plaat.
Als dat aan de bovenzijde gebeurt terwijl het vloeistofniveau zodanig laag is dat die plek boven de vloeistof ligt krijg je een vonk, die het knalgas kan ontsteken. Als het onder het vloeistofpeil gebeurt krijg je bubbels.
Is een mogelijk scenario.
Gr. Richard
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, @ Richard: zoiets denk ik ook wel dat er gebeurd is omdat na de knal de cel bleef bubbelen.
Het niveau van het zuur was nog ruim boven de platen dus misschien heb ik ongemerkt/ongezien TOCH op een of andere manier een vonkje heb veroorzaakt
, de bekabeling was 100% in orde dat weet ik zeker , we zullen het wel nooit met zekerheid weten hoe of wat.
Het verbaast me wel dat de accu`s daar een week hebben gestaan zonder dat er wat gebeurd is, dus ga ik mezelf maar de schuld geven en voortaan NOG voorzichtiger zijn
.
Het schoonmaken is erg meegevallen qua hoeveelheid zuur het meeste zat aan mijn dieseltank(rvs) en waarschijnlijk in mijn overall
, heb alles gesopt met sodawater afgespoeld met de tuinslang, weer gesopt met soda en nog eens ruim gespoeld met de slang, daarna de bilge gespoeld met leidingwater(veeel met mijn restje soda) en met de lenspomp afgevoerd.
Gezien het peil van het zuur wat nog in de ( open) cellen zat denk ik dat de hoeveelheid zuur wel meegevallen is.
De scheur in mijn kop gaat ook weer al dicht, ik heb alleen nog behoorlijk last van mijn hersen(pan)schudding, maar ook dat zal wel over zijn VOOR ik een meisje ben
.
Nogmaals iedereen bedankt voor de beterschapswensen en goede raad/adviezen,en zoals altijd: wordt vervolgd, groet Ad
Het niveau van het zuur was nog ruim boven de platen dus misschien heb ik ongemerkt/ongezien TOCH op een of andere manier een vonkje heb veroorzaakt

Het verbaast me wel dat de accu`s daar een week hebben gestaan zonder dat er wat gebeurd is, dus ga ik mezelf maar de schuld geven en voortaan NOG voorzichtiger zijn

Het schoonmaken is erg meegevallen qua hoeveelheid zuur het meeste zat aan mijn dieseltank(rvs) en waarschijnlijk in mijn overall

Gezien het peil van het zuur wat nog in de ( open) cellen zat denk ik dat de hoeveelheid zuur wel meegevallen is.
De scheur in mijn kop gaat ook weer al dicht, ik heb alleen nog behoorlijk last van mijn hersen(pan)schudding, maar ook dat zal wel over zijn VOOR ik een meisje ben

Nogmaals iedereen bedankt voor de beterschapswensen en goede raad/adviezen,en zoals altijd: wordt vervolgd, groet Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

Re: weer een verrassing
Ik zou toch wel de oorzaak proberen te achterhalen want dit is niet normaal ,is er te ruw met de accu's omgegaan met transport of zo of toch de kabels of de voeding of het laden van de accu's. Meten is weten en denk om je veiligheid en denk daar niet te gemakkelijk over er moet een oorzaak zijn want zoiets gaat niet vanzelf!!!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, de vonkenfabriek op de TADI 3 draait weer
.
Na overleg met de acculeverancier hebben we de set waar er een van ontploft was omgeruild voor een andere set van twee dezelfde.
Deze sets staan als backup-/startaccu`s bij noodaggregaten zijn dus niet ECHT nieuw maar doen in een jaar niks als een paar keer een controlestart en staan verder aan een druppellader om in conditie te blijven en worden na een jaar vervangen, de prijs is dan ook erg aantrekkelijk EN je weet dat ze altijd gelijk geladen/belast zijn, dus ECHTE setjes
.
Aan boord alles weer aangesloten zoals het was voor de plof, de lader aangesloten en het werkt allemaal naar behoren.
Onderzoek van het "slachtoffer" heeft uit gewezen dat de plof waarschijnlijk door een bron van buitenaf is veroorzaakt want afgezien van een kapotte bak was er inwendig niks mis met de accu, dus denken we aan een vonkje of zoiets, al kan ik me niet voorstellen hoe, maar knalgas heeft weinig nodig dus een sleutel slepen over de vloerplaat van de MK kan al genoeg zijn.
De leverancier en ondergetekende hebben de financiële schade gedeeld dus ook daar een meevaller
.
Vandaag weer eens een eindje gekleurd aan TADI`s buitenkant en dat ziet er ook weer een beetje beter uit, we komen er wel .......ooit.
wordt als altijd weer vervolgd, groet, Ad

Na overleg met de acculeverancier hebben we de set waar er een van ontploft was omgeruild voor een andere set van twee dezelfde.
Deze sets staan als backup-/startaccu`s bij noodaggregaten zijn dus niet ECHT nieuw maar doen in een jaar niks als een paar keer een controlestart en staan verder aan een druppellader om in conditie te blijven en worden na een jaar vervangen, de prijs is dan ook erg aantrekkelijk EN je weet dat ze altijd gelijk geladen/belast zijn, dus ECHTE setjes

Aan boord alles weer aangesloten zoals het was voor de plof, de lader aangesloten en het werkt allemaal naar behoren.
Onderzoek van het "slachtoffer" heeft uit gewezen dat de plof waarschijnlijk door een bron van buitenaf is veroorzaakt want afgezien van een kapotte bak was er inwendig niks mis met de accu, dus denken we aan een vonkje of zoiets, al kan ik me niet voorstellen hoe, maar knalgas heeft weinig nodig dus een sleutel slepen over de vloerplaat van de MK kan al genoeg zijn.
De leverancier en ondergetekende hebben de financiële schade gedeeld dus ook daar een meevaller

Vandaag weer eens een eindje gekleurd aan TADI`s buitenkant en dat ziet er ook weer een beetje beter uit, we komen er wel .......ooit.
wordt als altijd weer vervolgd, groet, Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: weer een verrassing
Sorry, "we komen er wel. Ooit"
Wake up call: NOOIT!

Dit zaakje misschien.
Maar om de hoek?
Even verderop?
Je kan het nog niet zien, maar dat betekent niet dat het er niet is.....

Wake up call: NOOIT!



Dit zaakje misschien.
Maar om de hoek?
Even verderop?
Je kan het nog niet zien, maar dat betekent niet dat het er niet is.....
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedemiddag allen, @Marie Christina: hartelijk dank voor het hart onder de riem
,dacht dat ik lekker bezig was maar nou.........??
Daar ik op een schip geboren ben en vanaf mijn 16e jaar op zout water vaar WEET ik ook wel dat het een verloren strijd is die je elke WEER aangaat maar omdat dit het laatste scheepje is kan ik zeggen dat ik er kom, want als ik het zat ben/het lichamelijk niet meer kan ,is de rest voor de volgende eigenaar
.
Deze persoon kan (anders dan ikzelf) er van uit gaan dat hetgeen WAT gedaan is goed is gebeurd dus dat scheelt alweer
En zoals wij Zeeuwen zeggen: Luctor et Emergo ( lukt het vandaag niet dan lukt het morgen
).
Wordt weer vervolgt, groet Ad

Daar ik op een schip geboren ben en vanaf mijn 16e jaar op zout water vaar WEET ik ook wel dat het een verloren strijd is die je elke WEER aangaat maar omdat dit het laatste scheepje is kan ik zeggen dat ik er kom, want als ik het zat ben/het lichamelijk niet meer kan ,is de rest voor de volgende eigenaar

Deze persoon kan (anders dan ikzelf) er van uit gaan dat hetgeen WAT gedaan is goed is gebeurd dus dat scheelt alweer

En zoals wij Zeeuwen zeggen: Luctor et Emergo ( lukt het vandaag niet dan lukt het morgen

Wordt weer vervolgt, groet Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

Re: weer een verrassing
Marie Christina schreef:Sorry, "we komen er wel. Ooit"![]()
Wake up call: NOOIT!![]()
![]()
Dit zaakje misschien.
Maar om de hoek?
Even verderop?
Je kan het nog niet zien, maar dat betekent niet dat het er niet is.....
Optimist!!



groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Optimist!!
[/quote]
dat zijn toch zeilbootjes?
is ook werk aan hoor 



dat zijn toch zeilbootjes?


mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 
