Ankerbak verdiepen met rvs platen verlijmen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek

Re: Ankerbak verdiepen met rvs platen verlijmen

Bericht door sambeek »

Zo zie je maar Arnold, voldoende keuzes.
Nu nog één kiezen en uitvoeren. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Hallo Sambeek. De Heavy Metal is niet mijn schip, ik blijf het liefst op zoet water.
Ik heb de foto van de voorpiek gevonden op de blog van HeavyMetal en hier geplaatst om de discussie wat helderder te maken.
Mijn keuzes? Ik zou kiezen voor een MS Polymeer kit van Den Braven. De constructie in hout (WBP plaat) maken en vastkitten aan de oude ankerbak. De zaak verder goed afsteunen op de spanten, ankerketting is zwaar! Binnenkant in de epoxy zetten. Als je dat een klereklus vindt: gewoon bilgeverf gebruiken en na 2 jaar alles schoonmaken en opnieuw verven.
Een vaste zuigleiding voorzien een vuilkorfje aanbrengen richting bovenkant, geen electra en pompen onderin, dat is niet te servicen. Boven een eenvoudig en betrouwbaar handpompje monteren (membraanpomp denk ik).
Al eerder gezegd: geen rvs gebruiken bij gegalvaniseerde ketting.
Verder....dat gipsen van je kettinggat...dat was ik vergeten, maar ik ben het vroeger wel tegengekomen bij verhalen van zeezeilers. Leuk het hier weer tegen te komen!
Arnold (schipper van een eenvoudig motorjacht)
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Dat "gipsen" deden we met cement.
Tegewoordig gebruiken we pur schuim.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek

Bericht door sambeek »

varg schreef:Hallo Sambeek. De Heavy Metal is niet mijn schip, ik blijf het liefst op zoet water.
Ik heb de foto van de voorpiek gevonden op de blog van HeavyMetal en hier geplaatst om de discussie wat helderder te maken.
Mijn keuzes? Ik zou kiezen voor een MS Polymeer kit van Den Braven. De constructie in hout (WBP plaat) maken en vastkitten aan de oude ankerbak. De zaak verder goed afsteunen op de spanten, ankerketting is zwaar! Binnenkant in de epoxy zetten. Als je dat een klereklus vindt: gewoon bilgeverf gebruiken en na 2 jaar alles schoonmaken en opnieuw verven.
Een vaste zuigleiding voorzien een vuilkorfje aanbrengen richting bovenkant, geen electra en pompen onderin, dat is niet te servicen. Boven een eenvoudig en betrouwbaar handpompje monteren (membraanpomp denk ik).
Al eerder gezegd: geen rvs gebruiken bij gegalvaniseerde ketting.
Verder....dat gipsen van je kettinggat...dat was ik vergeten, maar ik ben het vroeger wel tegengekomen bij verhalen van zeezeilers. Leuk het hier weer tegen te komen!
Arnold (schipper van een eenvoudig motorjacht)
Hoi, ik had inderdaad naar naam laatste foto gekeken. :? foutje. Maar Heavy Metal zal het wel snappen.
Handpomp of jerrykan of pomp met vlotter zijn eigenlijk 3 opties die redelijke wijze te doen zijn.
Daarbij is de elektrische pomp het kwetsbaarste natuurlijk. (zout) Voor de rest zit het
allemaal op, ongeveer zelfde golflengte.

Maar betreft dat "gipsen" Is dat niet verrotte lastig ? Ik neem aan dat je dat na ankeren het gat opnieuw moet gipsen.
(afhankelijk hoe vaak je gaat ankeren op zee natuurlijk) :wink:
Hoe doen ze dat dan bij andere zeilschepen die op zee zeilen?
groet Terpstra / SAMBEEK
Marie Christina

Doekje erin proppen, pur erop.
Zei ik net, toch?
En inderdaad elke keer opnieuw.

Of een z.g. kapotje erom.
Maar dan moet je echt een kettingkoker hebben die boven het dek uitsteekt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
varg

Bericht door varg »

Kapotje maakte je van een oude binnenband. Die zat al om de koker en werd tot op de ketting getrokken en vastgezet met een touwtje voor en na een schakel.
Arnold
Marie Christina

Ja, klopt.
Of een stuk zeildoek, ofzo.
Was niet 100% waterdicht, maar wel 95% .
En 100% opnieuw te gebruiken.
paure nesci

Bericht door paure nesci »

Nou Koen, nu weet je wat er nog meer op je proviantlijst moet komen staan, Gips , kapotjes , binnenbanden, purschuim, jemig...... :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
varg

Bericht door varg »

Binnenbanden vallen alleen in uiterste nood onder proviand. Maar wat een geweldig hulpmiddel; pakkingen, waterdicht afsluiten, sjorren en vastbinden zonder schade, enz.... Er is weinig wat je niet kunt doen met een binnenband! Altijd een paar meenemen!
Arnold
Heavy Metal
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Bericht door Heavy Metal »

Gipsen, purren, binnenband. Jongens, denk eens na. Ik haal mijn anker op op een woelige zee, hijs mijn zeilen en ga varen. Vanaf dat moment , een windkracht 5 of 6 waait het al gauw op zee, buist het enorm en ga dan iet voor op het dek nog even een gaatje vullen. Nee, al het lekwater moet op een normale natuurlijke manier zo snel mogelijk weer uit de boot. Door twee gaatjes in de boeg. Ik ga nu voor rvs 316 staal en ga lijmen met bison poly max. Kanten meerdere centimeters omzetten en ook overlappen van 8cm aanhouden. Hier en daar een rvs popnagel of zelftapper erbij. Moet kunnen, toch?
Laatst gewijzigd door Heavy Metal op vr 29 apr 2016 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie Christina

We geven slechts aan wat allemaal mogelijk is.
Nergens wordt gezegd dat het moet.
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Jij vraagt. wij denken mee, als je de oplossing al weet, waarom dan de vraag?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Volgens mij was er ook al gezegd dat elke combinatie van normaal staal en rvs die je wilt gaan plakken uiteindelijk tot corrosie en lekkage leidt. De enige duurzame oplossing is een nieuwe gelaste bak erin lassen. Die tien cm verf eromheen zal je dan inderdaad opnieuw moeten opbouwen. Maar dat moet je toch als je gaat slijpen in de oude bak.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Heavy Metal
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

buggyrene schreef:Jij vraagt. wij denken mee, als je de oplossing al weet, waarom dan de vraag?

René
Voortschrijdend inzicht met behulp van alle reacties
Heavy Metal
Contacteer:

Evert schreef:Volgens mij was er ook al gezegd dat elke combinatie van normaal staal en rvs die je wilt gaan plakken uiteindelijk tot corrosie en lekkage leidt. De enige duurzame oplossing is een nieuwe gelaste bak erin lassen. Die tien cm verf eromheen zal je dan inderdaad opnieuw moeten opbouwen. Maar dat moet je toch als je gaat slijpen in de oude bak.
Al het staal zit degelijk in de verf. Het rvs zit volledig in de lijm. Dus het staal maakt niet rechtstreeks contact met het rvs. Kan het staal dan toch extreem gaan corroderen? De binnenkant van de bak komt rubberen bekleding in zodat de ketting niks kan beschadigen. Zorgt de verzinkte ketting dan toch nog voor problemen?
Plaats reactie