Nu nog één kiezen en uitvoeren.

Moderators: sailor wim, frank
Hoi, ik had inderdaad naar naam laatste foto gekeken.varg schreef:Hallo Sambeek. De Heavy Metal is niet mijn schip, ik blijf het liefst op zoet water.
Ik heb de foto van de voorpiek gevonden op de blog van HeavyMetal en hier geplaatst om de discussie wat helderder te maken.
Mijn keuzes? Ik zou kiezen voor een MS Polymeer kit van Den Braven. De constructie in hout (WBP plaat) maken en vastkitten aan de oude ankerbak. De zaak verder goed afsteunen op de spanten, ankerketting is zwaar! Binnenkant in de epoxy zetten. Als je dat een klereklus vindt: gewoon bilgeverf gebruiken en na 2 jaar alles schoonmaken en opnieuw verven.
Een vaste zuigleiding voorzien een vuilkorfje aanbrengen richting bovenkant, geen electra en pompen onderin, dat is niet te servicen. Boven een eenvoudig en betrouwbaar handpompje monteren (membraanpomp denk ik).
Al eerder gezegd: geen rvs gebruiken bij gegalvaniseerde ketting.
Verder....dat gipsen van je kettinggat...dat was ik vergeten, maar ik ben het vroeger wel tegengekomen bij verhalen van zeezeilers. Leuk het hier weer tegen te komen!
Arnold (schipper van een eenvoudig motorjacht)
Voortschrijdend inzicht met behulp van alle reactiesbuggyrene schreef:Jij vraagt. wij denken mee, als je de oplossing al weet, waarom dan de vraag?
René
Al het staal zit degelijk in de verf. Het rvs zit volledig in de lijm. Dus het staal maakt niet rechtstreeks contact met het rvs. Kan het staal dan toch extreem gaan corroderen? De binnenkant van de bak komt rubberen bekleding in zodat de ketting niks kan beschadigen. Zorgt de verzinkte ketting dan toch nog voor problemen?Evert schreef:Volgens mij was er ook al gezegd dat elke combinatie van normaal staal en rvs die je wilt gaan plakken uiteindelijk tot corrosie en lekkage leidt. De enige duurzame oplossing is een nieuwe gelaste bak erin lassen. Die tien cm verf eromheen zal je dan inderdaad opnieuw moeten opbouwen. Maar dat moet je toch als je gaat slijpen in de oude bak.