Uitlaattemperatuur DAF 575
Moderators: sailor wim, frank
Uitlaattemperatuur DAF 575
Hallo forumleden, ik heb me aangemeld op dit forum omdat er voor mij (als oud WTK) allerlei interessante onderwerpen werden besproken.
Ik sta op het punt een motorkajuitboot te kopen met een DAF 575 motor en zit met wat vragen en hoop dat ik hier wat extra informatie kan krijgen.
Tijdens de proefvaart vond ik de motor nogal flink roken, grijs-blauw dus ik denk dat er behalve diesel ook wel wat smeerolie wordt verbrand. Het roken schijnt een bekend euvel van dit type motor te zijn heb ik via diverse sites begrepen. Kleppen goed afstellen en de inspuitdruk verhogen naar 220 Bar schijnt te helpen (natuurlijk niet voor versleten voeringen, slechte schraapveren en ruime klepgeleiders).
Heeft iemand hier ervaring mee ?
De temperatuur van het uitlaatspruitstuk werd met infra rood meting bepaald, per cylinder van 125 tot 128 gr. C. Dit bij draaien op 75 % vollast en 10 gr. C. buitentemperatuur.
Dit leek me nogal laag, ik verwacht bij deze belasting een uitlaattemperatuur van pakweg 320 gr. C en dan een oppervlakte temperatuur van het spruitstuk van zo'n 270 gr. C.
Zijn er medeforumleden die eenzelfde motor hebben en de uitlaattemperatuur op deze manier meten ?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Groeten,
Teun
Ik sta op het punt een motorkajuitboot te kopen met een DAF 575 motor en zit met wat vragen en hoop dat ik hier wat extra informatie kan krijgen.
Tijdens de proefvaart vond ik de motor nogal flink roken, grijs-blauw dus ik denk dat er behalve diesel ook wel wat smeerolie wordt verbrand. Het roken schijnt een bekend euvel van dit type motor te zijn heb ik via diverse sites begrepen. Kleppen goed afstellen en de inspuitdruk verhogen naar 220 Bar schijnt te helpen (natuurlijk niet voor versleten voeringen, slechte schraapveren en ruime klepgeleiders).
Heeft iemand hier ervaring mee ?
De temperatuur van het uitlaatspruitstuk werd met infra rood meting bepaald, per cylinder van 125 tot 128 gr. C. Dit bij draaien op 75 % vollast en 10 gr. C. buitentemperatuur.
Dit leek me nogal laag, ik verwacht bij deze belasting een uitlaattemperatuur van pakweg 320 gr. C en dan een oppervlakte temperatuur van het spruitstuk van zo'n 270 gr. C.
Zijn er medeforumleden die eenzelfde motor hebben en de uitlaattemperatuur op deze manier meten ?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Groeten,
Teun
Laatst gewijzigd door Teun op di 15 mar 2016 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitlaattemperatuur DAF 575
Hier staat wel iets maar nog niet helemaal wat je vraagt.
viewtopic.php?f=5&t=786
viewtopic.php?f=5&t=786
groet Terpstra / SAMBEEK
Wat is het vermogen van de motor en wat is de lengte van de boot?
Gr.
Erik
Gr.
Erik
@sambeek, bedankt voor de link, zit ik met mijn schatting van de uitlaattemperatuur dus misschien nog aan de lage kant. Ik kan verder nergens informatie over temperaturen bij vollast of deellast vinden.
Als mijn sommetjes kloppen moet ik wellicht concluderen dat er een laagje roet in de uitlaat zit.
@erik, de boot is 13.2 meter lang en het vermogen zou 120 PK moeten zijn.
Als mijn sommetjes kloppen moet ik wellicht concluderen dat er een laagje roet in de uitlaat zit.
@erik, de boot is 13.2 meter lang en het vermogen zou 120 PK moeten zijn.
Mijn ervaring is dat een infrarood thermometer afwijkt op ronde oppervlakken.
Ik meet dan ook te lage waarden.
Wellicht nog een keer meten met een goede contactthermometer.
Gr Dirk
Gr Dirk
Afwijkingen van infrarood meting hangt ook nog af van kleur te meten onderdeel. (in dit geval waarschijnlijk donkere kleurDirkR schreef:Mijn ervaring is dat een infrarood thermometer afwijkt op ronde oppervlakken.
Gr Dirk
van onderdeel en dat is gunstig voor de meting) infrarood meting altijd zien als een 'bij benadering' indicatie.
groet Terpstra / SAMBEEK
Ik had gehoopt dat de deskundigen hier wel op zouden inhaken, ik ben geen dieseldeskundige. Denk dat de lage uitlaattemperatuur te maken heeft met een te lage belasting van de motor.Teun schreef: @erik, de boot is 13.2 meter lang en het vermogen zou 120 PK moeten zijn.
Gr.
Erik
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Ben niet deskundig, maar heb wel die motor.
Bij een motorkajuitboot met dat ding erin lijkt me de balans een beetje zoek.
Ik heb laatst bij de sleepboot met een 475 op het spruitstuk gemeten om te kijken of de verstuivers goed werkten. kwam bij 2000rpm op 275 graden en bij de slechte verbranders op 125gr. Alle goede verstuivers stonden op 190 dus die andere twee ook daarop gesteld. Nu geen rook meer bij deellast.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- FransvanNispen
Mn vorig bootje was 10.50 en daar lag een 615 in.
En dat vaarde prima.
Is een beetje overdreven, dat dan weer wel dat ben ik zeer zeker met je eens.
Maar het ging als de brandweer.
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet