Hoi,
Samen met mijn VVE klus maat en een dag met Erik hebben wij afgelopen voorjaar nagenoeg alle armaturen in de openbare ruimtes vervangen.
De PL 9 Watt eruit en terug naar armaturen met een E27 fitting met daarin een IKEA Led lamp.
De door mij voorzichtig berekende besparing was €1200 p/j maar na het opnemen van de meterstanden blijkt het nu €1800 te zijn geworden.
Voor het vervangen van de armaturen was binnen het MJOP geld gereserveerd. Met een budget overschrijding van €450 en twee 6 mm sds boren hebben wij de klus in een paar dagen geklaard.
Nu ben ik op opzoek naar ombouwsets voor onze Industiria 2000 lantarenpalen waar per paal 2 x 26 of 36 Watt PL + een ballast trafo zit.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hoi,
Ondertussen voor de VvE niet stil gezeten zit nu op 10.000 Kwh/j besparing.
Nog te gaan de 4 lantaarns en de lift Tl buizen.
Net breekt een kunststof halogeen badkamer spotje in brokken bij het wisselen van een lampje.
3x20 Watt halogeen word vervangen voor 3x3 Watt led van 300 Lumen per stuk.
Nu maar hopen dat moeders de 20 lumen per spotje niet mist .
Gr Wim
sailor wim schreef:
3x20 Watt halogeen word vervangen voor 3x3 Watt led van 300 Lumen per stuk.
Nu maar hopen dat moeders de 20 lumen per spotje niet mist .
Gr Wim
Goedgekeurd!
Een zonnepanelen offerte ontvangen voor de VvE 22 stuks op het dak.
Is kijken wat de mede eigenaren hier van vinden.
Nog vier led armaturen zoeken voor het wandmeubel dan ben ik rond.
Ik lijk wel besmet met het led virus kunnen jullie denken, maar na vier winters havenmeester is de energie rekening in huize de graaf erg laag geworden. En ik wil een verdubbeling hiervan voorkomen, tevens moest er meer licht in huis komen want opa Wim ziet geen letter meer zonder leesbril en licht.
Ik ben ook in huis al een tijdje over op LED lampen waar ze veel aan staan.
Op de overloop heb ik nog gewoon halogeen, maar wel in combinatie met een bewegingsmelder waardoor ze na 5 minuten vanzelf uitgaan, dat is een betere besparing op locaties waar de lampen niet veel aan staan.
In de woonkamer heb ik philips lampen welke als ze gedimd worden warmer van kleur worden (daarvoor zit er naast 4 witte led's 1 oranje led in), erg prettig licht!
Op de boot is alles nog werklicht, voornamelijk tl-armaturen en als buiten werklicht 400W gasontladingslampen....
Hoi,
Vandaag naar de elektra meterstand gekeken.
Vorig jaar in maart 82 KWh meer verbruikt als in deze maand.
Zou de led verlichting en het noodzakelijke vervangen van het witgoed nu toch zijn vruchten afwerpen?
Gr Wim
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Kan niet anders, Wim!
Ik hoop het maar, want het is duur genoeg. De meestgebruikte halogeen/gloeilampjes aan boord vervangen door led's. Van in totaal 160W terug naar 15W, maar dat kostte wel 124 euro!
Twee kooilampjes in dezelfde hut heb ik één voor één vervangen, juist om het verschil te zien. Van 20 naar 2W. Absoluut geen verschil in lichtopbrengst.
Thuis doe je het om de energienota te drukken, maar aan boord speelt voorkoming van uitputting van de servicebank een grotere rol. Dus dan mag het wat kosten!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Sinds juni vorig jaar zitten wij met de Zaandam ongeveer op een kleine 600 en 800kwh per maand. Verbruik hangt er een beetje van af wat de werkzaamheden zijn aan boord. Op het vorige schip heb ik het eigenlijk nooit bij gehouden, maar door een kapotte meter (bleek achteraf) maar wel even aan het bij houden. Bleek dat we in 3 maanden tijd ongeveer 7x jaarverbruik er doorheen gejaagd zouden hebben.
Aan boord dacht ik dat we alle lampen inmiddels wel vervangen hadden voor LED's maar tot op heden kom ik nog wel eens een verdwaalde gloeilamp tegen.