diodebrug, cyrix,accuscheider, accuschakelaar?
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
diodebrug, cyrix,accuscheider, accuschakelaar?
Er is op het forum veel over te vinden maar ik vind het lastig te kiezen. Aan boord heb ik twee nieuwe 12v 180 Ah AGM accu's in serie staan voor mijn 24v boordnet. Geen aparte huishoudaccu's, de motor start altijd onmiddellijk, (halve seconde). Er zijn twee oude Saiilor marifoons aan tijdens het varen en een AIS-transponder/reciever. Binnenkort komen er twee zonnepanelen van 100 watt + MPPT laadregelaar bij (moet ik nog installeren). Deze zijn er vooral om in het zomerseizoen de Waeco coolfreeze (45 watt opgenomen vermogen) aan de gang te houden zonder walstroom of draaiende motor, verder verbruik ik weinig stroom, hooguit wat opladers voor telefoon, ipad, laptop, tandenborstels, elektrisch toilet, elektrische waterpomp voor kombuis en dekwaspomp. Ankerlicht op olie of ledlampje, in de kajuit ook ledlampjes, net als de navigatieverlichting. In het vooronder sinds kort een boegschroef die ik nauwelijks gebruik, op twee in serie geschakelde 12v 75Ah Yellow Tops die dus niet snel leeg zullen raken. Ze zijn nog niet op het laadsysteem aangesloten en nu dus de keuze tussen de verschillende manieren om alles op te laden en geladen te houden. Als ik walstroom heb, heb ik voor beide accubanken een aparte lader (C-tec multi xt 14000 voor de AGM's en Victron Blue Power 24/5 voor de Yellow Tops). Wat is nu de beste/slimste/handigste manier om bij draaiende motor het spul te laden? Argo Fet, accuscheider, extra dynamo (ik heb er nog 1 reserve en er kan nog 1 V-snaar bij) of met de hand via een accuschakelaar die ik nog heb liggen? De oude accubank, 2x 12v 120 Ah, jaar of 9, waar ik nog steeds moeiteloos op kon starten heb ik ook nog over.
Re: diodebrug, cyrix,accuscheider, accuschakelaar?
Ik zou zeggen een ArgoFet,
na starten laen direct alle aangesloten banken op.
Weinig tot geen spanningsverlies t.o.v. een diode.
die heb je in 2 of 3 voudige uitvoering ( 3 voudig, mocht je nog van plan zijn om een aparte start accu te plaatsen )
Echter anderen vinden zo'n relais weer geweldig, waarom heb ik nooit kunnen begrijpen,
op bepaalde momenten schakelt die je accus parralel.
na starten laen direct alle aangesloten banken op.
Weinig tot geen spanningsverlies t.o.v. een diode.
die heb je in 2 of 3 voudige uitvoering ( 3 voudig, mocht je nog van plan zijn om een aparte start accu te plaatsen )
Echter anderen vinden zo'n relais weer geweldig, waarom heb ik nooit kunnen begrijpen,
op bepaalde momenten schakelt die je accus parralel.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Aangezien je de boegschroef waarschijnlijk enkel gebruikt bij het weg varen en aanmeren kan je ook je boegschroef accus laden via je omvormer en de reeds geinstaleerde lader. Weinig extra kosten en toch een volle accu voor de boeg schroef mocht je een week varen maar geen walstroom hebben. Wil je laden vanaf de dynamo dan inderdaan een argo fet. Bij een relatief kleine start accu en grote huis batterij werk een cyrix prima daar is hij voor ontwikkeld camper of boot met kleine start accu en grote huis batterij. Als je kiest voor het laden via een dynamo denk dan goed om de diameter van de kabels ivm kabel verlies en warmte opbouw.
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
goedenavond als ik het berichtje van FKZ doorlees heb ik ook eens mazzel
ik HEB nl een startaccu 140Ah en een huishoudbank van 460Ah dus mijn Cyrix past
als ik hem niet al had zou ik ook voor de argofet gaan, meer algemeen en minder afhankelijk van andere "hardware". gr Ad

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

- FransvanNispen
Hoi,
Ik heb nooit ( tot daarnet) gekeken naar een cyrix accuscheider.
Maar volgens mij is het helemaal geen accu scheider, hij schakeld op een gegeven moment parralel. In het schema gaat de kabel van de dynamo naar accu 1 en de Cyrix, van daar uit naar accu 2. En het is helemaal niet goed om niet gelijkwaardige accu's te koppelen.
De zwakste accu trekt de goede naar beneden. Gevolg, 2 slechte accu's.
En aangezien het hier gaat om een start en een lichtaccu, zijn deze na één keer gebruikt te zijn per definitie niet meer gelijkwaardig.
Eigenlijk ga je hier met de ene accu de andere laden.
Als je meerdere accu's met één dynamo of wat dan ook wilt laden is een echte accu scheider een must.
Of mis ik hier iets in het verhaaltje en het schema van victron?
Groet
Frans
Ik heb nooit ( tot daarnet) gekeken naar een cyrix accuscheider.
Maar volgens mij is het helemaal geen accu scheider, hij schakeld op een gegeven moment parralel. In het schema gaat de kabel van de dynamo naar accu 1 en de Cyrix, van daar uit naar accu 2. En het is helemaal niet goed om niet gelijkwaardige accu's te koppelen.
De zwakste accu trekt de goede naar beneden. Gevolg, 2 slechte accu's.
En aangezien het hier gaat om een start en een lichtaccu, zijn deze na één keer gebruikt te zijn per definitie niet meer gelijkwaardig.
Eigenlijk ga je hier met de ene accu de andere laden.
Als je meerdere accu's met één dynamo of wat dan ook wilt laden is een echte accu scheider een must.
Of mis ik hier iets in het verhaaltje en het schema van victron?
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- FransvanNispen
Heb nog ff gezocht wat zij daar zelf over zeggen
Wat Victron schrijft over de Cyrix.
Het is gebruikelijk om de dynamo rechtstreeks op de startaccu aan te sluiten. De accessoire-aUccu en eventueel ook een boegschroefaccu en andere accu's worden allemaal aan de startaccu gekoppeld met een Cyrix-accuscheider. Wanneer de Cyrix vaststelt dat de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt de Cyrix ervoor dat alle accu's parallel geladen worden.
[/color]
En wat ze schrijven over het koppelen van accu's
T
De capaciteit van de accu's die je parallel schakelt moet identiek zijn. Als de ene accu 100 Ah is moet de andere accu (of accu's) ook exact 100 Ah zijn.
De fabricagedatum en het gebruik van de accu's die je parallel schakelt moet vrijwel identiek zijn. Als je accu's parallel wilt gaan schakelen koop dan vanaf dag 1 bijvoorbeeld twee identieke accu's en niet eerst één en een jaar later nog een omdat je merkte dat de capaciteit van de eerste accu toch te weinig is. Waarom dit heel belangrijk is wordt een heel lastig technisch verhaal wat we je zullen besparen. Zou je het negeren dan zal één van de twee accu's snel defect raken. Wanneer je merkt dat de capaciteit niet voldoende is van één accu koop dan een compleet nieuwe set. Koop dan twee nieuwe accu's en zet die parallel. Gebruik de andere accu niet meer. Hooguit voor noodsituaties (hou hem wel geladen!).
Mocht een van de accu's in een parallel schakeling defect geraakt zijn vervang dan alle accu's en niet alleen de defecte. Doe je het toch dan zal je snel weer een defecte accu hebben. De reden hiervan is ook een heel technisch verhaal wat we je zullen besparen.
Wat Victron schrijft over de Cyrix.
Het is gebruikelijk om de dynamo rechtstreeks op de startaccu aan te sluiten. De accessoire-aUccu en eventueel ook een boegschroefaccu en andere accu's worden allemaal aan de startaccu gekoppeld met een Cyrix-accuscheider. Wanneer de Cyrix vaststelt dat de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt de Cyrix ervoor dat alle accu's parallel geladen worden.
[/color]
En wat ze schrijven over het koppelen van accu's
T
De capaciteit van de accu's die je parallel schakelt moet identiek zijn. Als de ene accu 100 Ah is moet de andere accu (of accu's) ook exact 100 Ah zijn.
De fabricagedatum en het gebruik van de accu's die je parallel schakelt moet vrijwel identiek zijn. Als je accu's parallel wilt gaan schakelen koop dan vanaf dag 1 bijvoorbeeld twee identieke accu's en niet eerst één en een jaar later nog een omdat je merkte dat de capaciteit van de eerste accu toch te weinig is. Waarom dit heel belangrijk is wordt een heel lastig technisch verhaal wat we je zullen besparen. Zou je het negeren dan zal één van de twee accu's snel defect raken. Wanneer je merkt dat de capaciteit niet voldoende is van één accu koop dan een compleet nieuwe set. Koop dan twee nieuwe accu's en zet die parallel. Gebruik de andere accu niet meer. Hooguit voor noodsituaties (hou hem wel geladen!).
Mocht een van de accu's in een parallel schakeling defect geraakt zijn vervang dan alle accu's en niet alleen de defecte. Doe je het toch dan zal je snel weer een defecte accu hebben. De reden hiervan is ook een heel technisch verhaal wat we je zullen besparen.
bij mij werkt een agrofet 100 prima hij laad ieder onafhankelijk 1x 125 amp start 1x125amp boegschroef accu en 4x225 amp huishoud accu's
allemaal staan ze op rond 13.50 volt en heb er al langere tijd geen omkijken na ,de accu's zijn verschillend en van verschillende tijden maar daar kijkt een agro niet na .
in de vroegere tijd op mijn schip zaten er geen andere regelaars tussen dan alleen die op de dynamo zaten ,deze waren 24 v 2x80 amp om onafhankelijk 6x225amp accu's te laden ,en onafhankelijk uit schakelbaar met velt schakelaars op he bediening paneel .de motor dynamo en accus waren geheel onafhankelijk van de rest.
nu in de rust periode verbind ik de 3 banken op de agrofet dooreen kabeltje met elkaar en laden de zonnepanelen de accus zodat ik nu altijd volle accus heb .
groet wout.
allemaal staan ze op rond 13.50 volt en heb er al langere tijd geen omkijken na ,de accu's zijn verschillend en van verschillende tijden maar daar kijkt een agro niet na .
in de vroegere tijd op mijn schip zaten er geen andere regelaars tussen dan alleen die op de dynamo zaten ,deze waren 24 v 2x80 amp om onafhankelijk 6x225amp accu's te laden ,en onafhankelijk uit schakelbaar met velt schakelaars op he bediening paneel .de motor dynamo en accus waren geheel onafhankelijk van de rest.
nu in de rust periode verbind ik de 3 banken op de agrofet dooreen kabeltje met elkaar en laden de zonnepanelen de accus zodat ik nu altijd volle accus heb .
groet wout.
-
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
hoe bedoel je op de argofet de banken met elkaar verbinden? alle uitgaande + aan elkaar koppelen?
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Dit lijkt mij vragen om problemen....wrotter schreef: nu in de rust periode verbind ik de 3 banken op de agrofet dooreen kabeltje met elkaar en laden de zonnepanelen de accus zodat ik nu altijd volle accus heb .
groet wout.
Hoe bedoel je "verbind ze met een kabeltje aan elkaar" ??
De plussen aan elkaar hangen ? Dan zet je ze parralel....
Ik heb de argofet 200-3.
start, licht, en boegschroefaccu.
enkel aan de lichtaccus hangt een zonnepaneel, omdat hier ook de koelkast etc op draaid.
start word niet geladen door de zonnepanelen, en ook de boegschroef accu niet.
enkel bij lange rust sluit in een CTEK ladertje zo nu en dan aan op de start accu.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- FransvanNispen
ff kort:
cyrix=niet goed
argofet=wel goed.
de 3 plussen aan elkaar hangen,= je accu`s om zeep helpen (langzaam als je geluk hebt), lees het verhaal van Victron maar.
Wout, je kan de dynamo+de acculader+het zonnepaneel allemaal op de ingang van de argofet zetten, de rest regelt hij dan zelf.
en je accubaken blijven dan gescheiden.
Ik weet: vroeger deden we het anders, maar vroeger hadden we geen argofet in huis. (en vroeger was niet alles beter
)
ander aansluitvoorbeeld= dynamo + lader op Argofet, Zonnepaneel alleen op huishoudaccu`s
ander aansluitvoorbeeld= dynamo op argofet, zonnepaneel alleen op HH accu, beide accubanken een apparte lader.
Wat ik hier wil zeggen met de eigen tekst van victron: ze spreken zichzelf tegen, en dat ben ik van zo`n goed merk eigenlijk niet gewend., maar ja ze verkopen ook nog steeds van die 3standen schakelaars.
Groet
Frans
cyrix=niet goed
argofet=wel goed.
de 3 plussen aan elkaar hangen,= je accu`s om zeep helpen (langzaam als je geluk hebt), lees het verhaal van Victron maar.
Wout, je kan de dynamo+de acculader+het zonnepaneel allemaal op de ingang van de argofet zetten, de rest regelt hij dan zelf.
Ik weet: vroeger deden we het anders, maar vroeger hadden we geen argofet in huis. (en vroeger was niet alles beter

ander aansluitvoorbeeld= dynamo + lader op Argofet, Zonnepaneel alleen op huishoudaccu`s
ander aansluitvoorbeeld= dynamo op argofet, zonnepaneel alleen op HH accu, beide accubanken een apparte lader.
Wat ik hier wil zeggen met de eigen tekst van victron: ze spreken zichzelf tegen, en dat ben ik van zo`n goed merk eigenlijk niet gewend., maar ja ze verkopen ook nog steeds van die 3standen schakelaars.
Groet
Frans

Frans, en anderen,
Je reactie dat de Cyrix niet goed zou zijn is onzin.
Ook het gegeven dat het parallel zetten van accu's aan bepaalde voorwaarde moet voldoen is absoluut niet relevant voor gebruik van de Cyrix.
De Cyrix zet accu's alleen parallel als er geladen wordt.
Het beste hoe ik dat kan uitleggen is als volgt:
Neem twee vaten water van mij part een groot vat en een kleine, die grote lekker vol die kleine halfvol
Verbind beide vaten met eenslang (dit is parallel schakelen) het grote vat (de volle accu) zal gedeeltelijk in het kleine vat (de lege accu lopen)
Nu de sitatie met een Cyrix, nogmaals welke alleen verbindt bij het laden.
Weer de twee vaten echter nu met een t-stuk waar een kraan aan zit en een afsluitkraan in de parallel slang.
Zet de waterkraan open, het water stoomt naar het vat (de accu) waar de kaan niet door gescheiden wordt door de afsluiter.
Alleen als de kraan loopt staat mag de afsluiter geopend worden.....
Beeld je maar in wat er nu gebeurt.
Zodra het laden stopt (de kaan dichtgedraaid wordt) valt het relais af (gaat de afsluiter dicht)
De accu's komen zo nooit in rust parallel te staan en zullen elkaar dus niet nadelig beïnvloeden.
Het voordeel van het gebruik van de Cyrix t.o.v. de diode verdeler is dat lading , ongeacht van welke kant hij komt, altijd over alle accu's verdeelt wordt.
En dat je dit zelf op basis van bron kan prioriteren.
Dit kan in een aantal specifieke gevallen heel handig werken.
Daarbij, de huidige generatie solar laders MPPT of PWM zijn voltage sensing, oftewel ze moeten een accu "zien" anders gaan ze niet werken.
Je solar lader op een Argofet of Argodiode aansluiten werkt dus niet.
Argofet of Cyrix-ct, zijn allebei prima apparaten met elk hun specifieke kenmerken voordelen en beperkingen.
Welke drie standen schakelaars verkoopt Victron????
Op een ander forum kwam een jaar geleden dezelfde discussie boven water.
Toe postte ik het volgende voorbeeld om het prioriteren aan te geven, de vraagsteller daar ligt graag op het Veerse meer vandaar de genoemde ligplaats, hij heeft een HH accu en een gecombineerde start/boegschroef accu:
Je reactie dat de Cyrix niet goed zou zijn is onzin.
Ook het gegeven dat het parallel zetten van accu's aan bepaalde voorwaarde moet voldoen is absoluut niet relevant voor gebruik van de Cyrix.
De Cyrix zet accu's alleen parallel als er geladen wordt.
Het beste hoe ik dat kan uitleggen is als volgt:
Neem twee vaten water van mij part een groot vat en een kleine, die grote lekker vol die kleine halfvol
Verbind beide vaten met eenslang (dit is parallel schakelen) het grote vat (de volle accu) zal gedeeltelijk in het kleine vat (de lege accu lopen)
Nu de sitatie met een Cyrix, nogmaals welke alleen verbindt bij het laden.
Weer de twee vaten echter nu met een t-stuk waar een kraan aan zit en een afsluitkraan in de parallel slang.
Zet de waterkraan open, het water stoomt naar het vat (de accu) waar de kaan niet door gescheiden wordt door de afsluiter.
Alleen als de kraan loopt staat mag de afsluiter geopend worden.....
Beeld je maar in wat er nu gebeurt.
Zodra het laden stopt (de kaan dichtgedraaid wordt) valt het relais af (gaat de afsluiter dicht)
De accu's komen zo nooit in rust parallel te staan en zullen elkaar dus niet nadelig beïnvloeden.
Het voordeel van het gebruik van de Cyrix t.o.v. de diode verdeler is dat lading , ongeacht van welke kant hij komt, altijd over alle accu's verdeelt wordt.
En dat je dit zelf op basis van bron kan prioriteren.
Dit kan in een aantal specifieke gevallen heel handig werken.
Daarbij, de huidige generatie solar laders MPPT of PWM zijn voltage sensing, oftewel ze moeten een accu "zien" anders gaan ze niet werken.
Je solar lader op een Argofet of Argodiode aansluiten werkt dus niet.
Argofet of Cyrix-ct, zijn allebei prima apparaten met elk hun specifieke kenmerken voordelen en beperkingen.
Welke drie standen schakelaars verkoopt Victron????
Op een ander forum kwam een jaar geleden dezelfde discussie boven water.
Toe postte ik het volgende voorbeeld om het prioriteren aan te geven, de vraagsteller daar ligt graag op het Veerse meer vandaar de genoemde ligplaats, hij heeft een HH accu en een gecombineerde start/boegschroef accu:
AquanautJe hebt een aantal dagen verwaaid gelegen aan ........de Arneplaat![]()
De HH accu is zo goed als leeg en de wind is vandaag nog wel fors maar je besluit toch weg te gaan.
Het wordt een toer om het het plekje te verlaten dus je bent blij dat je een boegschroef hebt.
Je start de motor en de dynamo gaat laden.
Je Argofet verdeelt de laadstroom, omdat de de HH accu leeg is gaat de vollledige 100A laadstroom naar deze accu.
Als je nu je boegschroef gaat gebruiken zal er een gedeelte van deze laadstroom naar de startaccu vloeien.
Afhankelijk van het type accu en het grootte verschil kan dit meer of minder zijn.
In de dezelfde situatie met een Cyrix zal na het starten eerst de startaccu en later de HH accu pas stroom krijgen.
Je volledige laadstroom staat nu ten dienste van je boegschroef.
Als je vanwege omstandigheden dus lang gebruik moet maken van de boegschroef is de situatie met de Cyrix nu de betere.
Het is zelfs zo dat al zou de Cyrix al gesloten zijn en de HH accu krijgt ook stroom en je gaat de boegschroef gebruiken dat de Cyrix vanwege de spanningsval in je startaccu onmiddellijk opent en de volledige laadstroom naar je startaccu pompt.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- FransvanNispen
De cyrix schakelt de accu`s toch parralel?
Victron zegt toch dat je dat niet moet doen?
Als het tijdens alleen tijdens het laden gebeurt, heb ik daar vannacht ff overheengelezen
Herstel: argofet is beter dan cyrix (in mijn ogen, vanwege het volledig gescheiden houde van de accus, onder alle omstandigheden, ik ben trouwens niet zo`n voorstander van relais, ik kom ze in mijn werk te vaak tegen, die of plakken, of geen contact meer maken, maar dat is ieder zijn eigen...
Niet goed, was te zwaar uitgedrukt. mijn excuses hiervoor
Dat van de regelaar dacht ik gelezen te hebben, (heb m zelf ook alleen op de HH accu) moet t ff nakijken, klopt wel natuurlijk hij moet je accu zien, anders weet ie het niet meer. en (buiten de winterperiode, van niet varen maar wel de accu vol willen houden) het heeft wijnig nut om op je startaccu een zonnenpaneel te zetten, als het goed is is hij weer snel vol na het starten.
Victron verkoopt die schakelaars niet nee, die stonden bij Vetus
EN Victron heeft ook in mijn ogen alleen goed spul, ook in de goedkopere prijsklasse.
Wat betr. het voorbeeld met de boegschroef....die accu was natuurlijk leeg toen je de boegschroef gebruikt hebt bij het aanleggen, anders is het niet nodig. maar het is wel een goeie gedachte
Groet
Frans
Victron zegt toch dat je dat niet moet doen?
Als het tijdens alleen tijdens het laden gebeurt, heb ik daar vannacht ff overheengelezen
Herstel: argofet is beter dan cyrix (in mijn ogen, vanwege het volledig gescheiden houde van de accus, onder alle omstandigheden, ik ben trouwens niet zo`n voorstander van relais, ik kom ze in mijn werk te vaak tegen, die of plakken, of geen contact meer maken, maar dat is ieder zijn eigen...
Niet goed, was te zwaar uitgedrukt. mijn excuses hiervoor
Dat van de regelaar dacht ik gelezen te hebben, (heb m zelf ook alleen op de HH accu) moet t ff nakijken, klopt wel natuurlijk hij moet je accu zien, anders weet ie het niet meer. en (buiten de winterperiode, van niet varen maar wel de accu vol willen houden) het heeft wijnig nut om op je startaccu een zonnenpaneel te zetten, als het goed is is hij weer snel vol na het starten.
Victron verkoopt die schakelaars niet nee, die stonden bij Vetus

EN Victron heeft ook in mijn ogen alleen goed spul, ook in de goedkopere prijsklasse.
Wat betr. het voorbeeld met de boegschroef....die accu was natuurlijk leeg toen je de boegschroef gebruikt hebt bij het aanleggen, anders is het niet nodig. maar het is wel een goeie gedachte
Groet
Frans

- Handige Harrie
- Contacteer:
Ja een Cyrix schakelt de accus parralel.
Maar parrallelschakelen molt niet per definitie je accus.
Het is namelijk slecht op het moment dat de accus niet geladen worden.
Immers word dan de slechte accu opgeladen met de goede accu en trek je dus de goede accu leeg.
Een Cyrix schakelt alleen in als er een lader/dynamo werkt. Dus dan word het wegtrekken van de accu direct gecompenseerd door de lader.
Maar parrallelschakelen molt niet per definitie je accus.
Het is namelijk slecht op het moment dat de accus niet geladen worden.
Immers word dan de slechte accu opgeladen met de goede accu en trek je dus de goede accu leeg.
Een Cyrix schakelt alleen in als er een lader/dynamo werkt. Dus dan word het wegtrekken van de accu direct gecompenseerd door de lader.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Ook dit is niet de juiste set-up hoor.FransvanNispen schreef:
je kan op de ingang van de argofet enkel en alleen maar de laadstroom van de dynamo zetten.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Of een lader, of in een bepaald aantal gevallen zelfs beide....stevedem schreef:Ook dit is niet de juiste set-up hoor.FransvanNispen schreef:
je kan op de ingang van de argofet enkel en alleen maar de laadstroom van de dynamo zetten.
Maar nooit "zo maar doen"
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!