Verwarming via koelwater?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door varg »

@ sailor Wim: Heeft het kachelcircuit dan een eigen pomp?
Arnold
sailor wim

Bericht door sailor wim »

varg schreef:@ sailor Wim: Heeft het kachelcircuit dan een eigen pomp?
Arnold
Hoi Arnold,
Ja er zit een eigen pompje in het cv systeem dezelfde als bij een Eberspracher waterverwarmer.
http://standheizung-ersatzteile.com/sho ... pump-u4846 Voorbeeld Webasto.
Kan natuurlijk ook de cv pomp uit dezelfde ketel halen en via je omvormer aansluiten.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Het is een echt vaatje. Vreemde constructie. Precies halverwege komter een dikke zwarte rubberen slang uit, die aan de andere kant open is, dat is dus een overloop. Aan de bovenkant komt er een gewapende nylon slang in die uit de dikke stalen buis van de motor naar de warmtewisselaar loopt en aan de onderkant weer een dikke zwarte rubberen slang naar dezelfde stalen buis van motor naar warmte wisselaar. Als ik een luik in de vloer van de stuurhut openmaak kan ik boven bij het expansievat komen om te checken of er voldoende koelwater is. (links boven op laatste foto's.) Voor het al of niet gebruikmaken van de 'verspilde' motorwarmte speelt natuurlijk wel een rol dat voor iedere euro die ik er aan uit zou geven, ik ook parafine voor de Wallas kan kopen en dan waarschijnlijk een stuk goedkoper uit ben. Maar het gaat om het idee dat er warm/heet water is, wat gewoon naar buiten verdwijnt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
sailor wim

Hoi Arnold,
Leuk dat je ons een kijkje in jou vetkuil geeft.
Voor mij geeft het vaatje de indruk om ook als lucht vanger gediend te hebben.
Gr WIm
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Wim duurt het nu niet veel langer voor de motor op temperatuur komt
35kw is al een behoorlijke cv ketel
Dit moet toch maar uit de motor temperatuur komen
Het lijkt mij trouwens wel het mooiste systeem
Gr René( De Stoere)
Klaver vier
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Je hebt dus een open koelwatersysteem.

Nergens op het expansievat een radiator dop en wel een open overstort.
Dan draai je zeker ook niet zo'n hele hoge koelwater temp met de motor. Max 80grd.

Als je nu inderdaad rechtstreeks een verwarmingselement gevoed door je koelwater in de stuurhut zet dan komt dat niet goed.
Je kunt je afvragen waarom er niet gekozen is voor een systeem onder lichtte druk.

Ben wel bang dat als je het systeem onder druk bent dat je her en der eerst wat lekkages moet oplossen. Ook die je eigenlijk geheel niet wilt zien.
Langs nu nog redelijk goede afdichtingen, die onder druk gaan lekken.

Dus als je wat wilt is de veiligste optie denk ik een extra warmtewisselaar, met radiator, pomp en drukvat.

Wat je mogelijk wel kunt doen is een deel van je buitenboordwater vanaf de uitgaande kant koeler geleiden door een verwarmingselement in de stuurhut en weer overboord. Misschien niet wat een ander zo een twee drie zou doen, maar dan is het met een regelafsluiter betaalbaar te construeren.

Navigo
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

sailor wim schreef:Hoi Arnold,
Gr WIm
Hallo Wim,
De vetkuil is van Eduard, bij mij staat er alleen een yanmartje van 50 pk, nauwelijks de moeite waard om een foto van te maken en veel warmte krijg ik er ook al niet van.
Groet
Arnold
sailor wim

varg schreef:
sailor wim schreef:Hoi Arnold,
Gr WIm
Hallo Wim,
De vetkuil is van Eduard, bij mij staat er alleen een yanmartje van 50 pk, nauwelijks de moeite waard om een foto van te maken en veel warmte krijg ik er ook al niet van.
Groet
Arnold
Sorry Arnold :P
Afbeelding
Eduard, het kan toch niet zo zijn dat erop de motorwaterpomp geen kachel aansluiting zit, kijk eens of je geen aansluiting kan vinden daar.
De D8 op de foto is het de plug bovenop.
Gr Wim
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Wim, ik heb gekeken of ik op foto's kon zien of er een kachel aansluitpunt is maar kan dat niet goed zien, tenzij het om het afgedopte stuk gaat dat je op bijgaande foto ziet (voor de poelie van de waterpomp). Ik zal morgen de vetkuil in duiken en kijken of er zo'n punt is, en meteen nog wat foto's maken.
Afbeelding
Eduard

Bericht door Eduard »

Wim, ik heb nog even gekeken, maar het enige mogelijke kachelaftappunt dat ik kan vinden is het afgedopte bochtje naast het waterpompbuis. Ook nog even twee foto's van bovenaf van het expansievaatje. Heb jij ook toevallig een foto van de stuurboordkant van die D 8, de kant waar de brandstofpomp zit? Ik zoek nog steeds naar een manier om de moyot uit te zetten, nu doe ik dat door aan een touwtje te trekken...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie