Wouter dat filmpje gaat komen, de vraag is alleen wanneer.
Er zullen nog wel wat experimenten nodig zijn voor alles werkt.
Met een beetje geluk krijg ik zaterdag de ketting en dan gaan we weer onder de vloer verder.
Nu eerst nog een beetje isolatie en hout aan bb.
SB tot aan de keuken dicht.
BB het eerste grondhout gelijmpt.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Dat is een goeie Paul,volgens mij s,winters de kou buiten,s,zomers de kou binnen.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft,of de koude kant echt niets doorlaat zoals bij ijzer,dan zou volgens mij het condens toch naar de binnenkant moeten
Als je die dan damp dicht maakt kan het helemaal nergens heen en wordt het denk ik juist een natte boel dat glaswol.
Als dat glaswol goed isoleert heb je ook geen groot temperatuur verschil ,dus ook geen condens lijkt mij
Gr René ( De Stoere).
Bovenstaande reacties had ik kunnen verwachten en maken mijn gerustheid er niet beter op. Maar misschien merk je niet veel van het vocht. Het slaat wanneer het buiten kouder is dan binnen neer op de stalen huid, en loopt dan naar beneden in de bilge. Zet daar een pomp in, dan ben je het weer kwijt!
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
Het is in de praktijk bijna onmogelijk een isolatiepakket op een schip goed dampdicht te installeren.
Een goede aftimmering zorgt er op zich al voor dat er weinig condens op het staal ontstaat. Doordat de onderkant van de betimmering vaak open is (er wordt nooit afgetimmerd tot echt op het vlak) is er enige ventilatie achter de betimmering waardoor condens de kans krijgt weer te verdwijnen.
Wat vaak wel geadviseerd wordt is om direct tegen horizontale vlakken (gangboorden en dek) een dunne laag rubber (of kurk oid) te plakken omdat er daar vaak overvloedig condens ontstaat die kan zorgen voor verkleuringen in de plafondafwerking (en natuurlijk roest). In de praktijk volstaat men vaak met het goed invetten van de staalconstructie achter de isolatie om roest geen kans te geven.
Isoleren met een natuurlijk product als schapenwol heeft mijn persoonlijke voorkeur. Dat is geschikt voor technisch isoleren zonder dampdichte afwerking omdat het vocht opneemt en afstaat maar ook 'nat' nog een beetje blijft isoleren.
Op oude schepen zie je vaak nog gaaf staalplaat achter de betimmering vandaan komen, ook op plaatsen waar echt werd gewoond.
Toch heb ik ook wel vastgekoekte 'glaswol-met-roest plakken' staan afsteken. Let er in ieder geval op dat er nergens condenswater kan blijven staan, dat is vragen om moeilijkheden.
Arnold
De pennen waarmee de isolatie is vastgezet: gelast of plakpennen?
Hoe zetten jullie de betimmering vast? Ik zie geen grondhout en ook niet van die moderne rubberen isolatoren. Of is dit een ruimte die verder niet afgetimmerd wordt en waar ook niet gewoond gaat worden?
groet
Arnold
Tja, dat is een verhaal apart. Dat komt omdat de eisen m.b.t. trillen/geluid echt doorslaan.
Eerst komt er een zwevende vloer in (isolatiemateriaal, met daarop epoxybeton en daarop verschillende lagen epoxy). Op die vloer komen U-profielen en daarin worden wandjes gezet. Via die wandjes bouwen we verder. Het plafond wordt ook flexibel opgehangen en die draagt de rest van de constructie. Door het slim te bouwen is alles echt super stevig, verlies je niet veel ruimte en zit de betimmering uiteindelijk nergens vast aan het casco
Makkelijk is anders!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. En 'dat gaat niet' bestaat niet