En ja het is makkelijk (gebruik m al 10 jaar)
met 10ltr water van b.v. 70 grdn, heb je dus 20ltr om je eigen te kunnen douchen o.i.d.
zelf heb ik een 20ltr Plieger die zijn aardig geisoleerd.
Walstroom, of tijdens het varen via de omvormer.
Frans

Moderators: sailor wim, frank
Daarom wil ik hem ook via de motor verwarmen,Carel-k schreef:Als je de motor ook wil gebruiken om de boiler op te warmen , moet je de boiler onder het exspansietankje plaatsen anders
Loop je koelvloeistof weg ,of je moet het exspansietankje hoger plaatsen,in de vetus catalogus staat een tekening
Ik heb een vetus boiler van 55 liter en staat buiten de omvormer om want als je hem vergeet uit te zetten zijn met 1000 watt
je accu's gauw leeg ,dus ik heb enkel walstroom en het koelwater van de motor om het spul te verwarmen
Op 220 kan ik het verwarmings element instellen van 50 tot 80 graden en op het koelwater van de motor word het net zo warm als het koelvloeistof in de motor succes !! En vergeet het drukventiel niet
Hoi,stevedem schreef: drukventiel staat genoteerd.
Komt daar veel water uit ?
m.a.w. is er noodzaak om dit via de huiddoorvoer van de bilgepomp te laten lopen, of is een bakje/emmertje voldoende ?
De pomp in het schema moet je zien als de waterdruk die je thuis hebt in je koudwaterleiding. (zo simpel is het) Door een expansie vat te gebruiken in je koudwaterleiding werkt je pomp ook wat rustiger. (staat ie niet zenuwachtig te jutteren.)stevedem schreef:of heb je maar 1 pomp nodig ?
op deze tekening staat er maar 1, zorgt de druk van die pomp er dus ook voor dat wanneer je de warm water kraan open draait, het warme water uit de boiler gaat stromen ??
Zomaar een idee waar je nooit meer over hoeft na te denken; Een relais geschakeld door je contactslot en/of de walstroom?stevedem schreef: via de omvormer loop je inderdaad snel de kans om hem vergeten uit te zetten na het varen.
makkelijker ben ik met je eens,FKZ schreef:Ik denk dat als je een groot boiler vat kan plaatsen (40LTR of groter) het nuttig is om motor warmte te gebruiken. Bij kleinere volumes is electrisch velemalen makkelijk en goedkoper te instaleren.