Kachel inbouwen, tips ?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Kachel inbouwen, tips ?
Mijn Webasto wordt door een kamerthermostaat aangestuurd. Aan het aantal branduren per dag (plusminus 4-6 uur bij stevige vorst) blijkt dat hij tussen de 15 en 20 minuten per uur draait. De thermostaat heeft een nauwkeurigheid van ongeveer 1 graad. Hij gaat dus bij 5 graden aan en bij 6 graden weer uit. Dan wordt het vaak nog 7 graden, er zit ook wat vertraging in de opwarming van de thermostaat zelf. Als ik aan boord ben merk ik dat hij ongeveer elk half uur tot elke 20 minuten aangaat. Dan brandt hij dus tussen de 10 en 15 minuten per keer. Ik verwarm een ruim van pakweg 12 x 3,5 x 2,5 meter, dus ruim 100 kubieke meter, met een 15kW kachel.
Ik denk dat de kans dat je thermostaat geregeld die brandduur van 60 minuten overschrijdt wel heel erg klein is, of je moet hem bij -20 buitentemperatuur zo hoog instellen dat hij die binnentemperatuur never nooit kan bereiken.
Voor mijn eigen gemoedsrust had ik op een paar plekken aan boord (stuurhut, onverwarmd; voorkant ruim (ver van de kachel); achterkant ruim(dichtbij de kachel)) 3 goedkope digitaal thermometertjes van Conrad of bouwmarkt gezet. Die dingetjes hebben een interne voeler en een externe aan een dun draadje. Bij die in de stuurhut en achterkant ruim hing ik de externe voeler buiten. Die dingen houden per voeler een min. en max. gemeten temperatuur bij. Ik heb een paar winters lang die dingen 1 a 2 keer per dag afgelezen, in een logboek genoteerd en weer gereset. Ik kan precies zien wat de laagste temperatuur is op de meetpunten en bij welke laagste buitentemeratuur dat is opgetreden. Zo weet ik dat ik mijn kachel bij 1 nacht -5 nog niet hoef aan te zetten, als de temperatuur overdag maar boven 0 komt. 2 of 3 nachten -2 gaat ook goed. Pas bij wat langer aanhoudende vorst zet ik de kachel aan. Dan wordt de minimum temperatuur binnen 5 graden, lager gaat de thermostaat niet.
Als het echt hard vroor verhoogde ik die temperatuur op de thermostaat naar 8 a 10 graden. Hiermee geef ik het schip iets meer 'bufferwarmte' voor het geval de kachel uitvalt. Als ik er dan 's morgens en 's avonds langsga is de zaak nog niet bevroren als de kachel tussen die bezoeken is uitgevallen.
Ik denk dat de kans dat je thermostaat geregeld die brandduur van 60 minuten overschrijdt wel heel erg klein is, of je moet hem bij -20 buitentemperatuur zo hoog instellen dat hij die binnentemperatuur never nooit kan bereiken.
Voor mijn eigen gemoedsrust had ik op een paar plekken aan boord (stuurhut, onverwarmd; voorkant ruim (ver van de kachel); achterkant ruim(dichtbij de kachel)) 3 goedkope digitaal thermometertjes van Conrad of bouwmarkt gezet. Die dingetjes hebben een interne voeler en een externe aan een dun draadje. Bij die in de stuurhut en achterkant ruim hing ik de externe voeler buiten. Die dingen houden per voeler een min. en max. gemeten temperatuur bij. Ik heb een paar winters lang die dingen 1 a 2 keer per dag afgelezen, in een logboek genoteerd en weer gereset. Ik kan precies zien wat de laagste temperatuur is op de meetpunten en bij welke laagste buitentemeratuur dat is opgetreden. Zo weet ik dat ik mijn kachel bij 1 nacht -5 nog niet hoef aan te zetten, als de temperatuur overdag maar boven 0 komt. 2 of 3 nachten -2 gaat ook goed. Pas bij wat langer aanhoudende vorst zet ik de kachel aan. Dan wordt de minimum temperatuur binnen 5 graden, lager gaat de thermostaat niet.
Als het echt hard vroor verhoogde ik die temperatuur op de thermostaat naar 8 a 10 graden. Hiermee geef ik het schip iets meer 'bufferwarmte' voor het geval de kachel uitvalt. Als ik er dan 's morgens en 's avonds langsga is de zaak nog niet bevroren als de kachel tussen die bezoeken is uitgevallen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Karel in mijn geval omdat ik een wat oudere kachel heb,werkt het anders deze kachel heeft een hoge en een lage brander stand.
Als de kachel de gevraagde temperatuur heeft bereikt gaat hij half last draaien
Mocht dit te laag zijn gaat hij weer hooglast draaien,hij slaat dus nooit af
Wordt wel met een thermostaat geregeld.
Wat ik mij afvraag waarom zou hij maximaal maar 60 minuten mogen draaien.
Gr René ( De Stoere)
Als de kachel de gevraagde temperatuur heeft bereikt gaat hij half last draaien
Mocht dit te laag zijn gaat hij weer hooglast draaien,hij slaat dus nooit af
Wordt wel met een thermostaat geregeld.
Wat ik mij afvraag waarom zou hij maximaal maar 60 minuten mogen draaien.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- KarelE
Dat heeft misschien met de motor te maken. Bij langdurig draaien worden misschien de wikkelingen te warm?
Theoretisch kan die van mij ook halflast draaien, maar die schakeling is niet actief. Ik heb wel begrepen dat veel van de ouder kachels, die dus nog niet echt modulerend draaien, sterker vervuilen en minder rendement geven als ze halflast draaien. Ook daarom houd ik het maar op aan/uit.
Theoretisch kan die van mij ook halflast draaien, maar die schakeling is niet actief. Ik heb wel begrepen dat veel van de ouder kachels, die dus nog niet echt modulerend draaien, sterker vervuilen en minder rendement geven als ze halflast draaien. Ook daarom houd ik het maar op aan/uit.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Ik heb de beschrijving van de kachel nog eens nagelezen,als je 9 doorverbind draait hij maximaal59 minuten
Doe je dit niet draait hij onbeperkt zonder maximale tijd
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere kachels is maar bij mij is het in ieder geval zo geregeld
Gr René
Doe je dit niet draait hij onbeperkt zonder maximale tijd
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere kachels is maar bij mij is het in ieder geval zo geregeld
Gr René
Klaver vier
- KarelE
Zou dat er mee te maken hebben dat ze ook als standkachel in auto's werden/worden ingebouwd? Dan is die 60 minuten een arbitraire waarde om te voorkomen dat de kachel de accu helemaal leegtrekt. Van die van mij is de productie al in '68 gestaakt is me verteld. En 15kW, die werd gebruikt om bussen/bloementrailers en zo te verwarmen. Dat is wat anders dan een personenauto.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Ik heb een D5 gekocht bij Aerbas in Zundert.
Had 50 draaiuren voor ongeveer de helft van de nieuwwaarde.
Aerbas levert ook alle toebehoren en informatie voor inbouwen.
Prima ding.
Had 50 draaiuren voor ongeveer de helft van de nieuwwaarde.
Aerbas levert ook alle toebehoren en informatie voor inbouwen.
Prima ding.
Dat van die 60 minuten zag ik in 1 van de specs, kan het even niet terug vinden, maar op deze link staat het er ook bij vermeld.
Zowel bij de evo 4 als de evo 5.
http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... denklasse/
Nu zal die kachel ongetwijfeld nooit een uur lang volgas draaien denk ik,
zoals al gezegd, de kachel zal eerder afslaan door de thermostaat.
Nu lees ik dat sommige een aparte huiskamer thermostaat hebben.
Maar je kan ook gewoon een bedieningspaneel erbij kopen met thermostaat en timer.
Functioneren die niet goed genoeg dan ?
Iemand zei dat ik wellicht teveel uitstroom openingen heb,
maar die van de achterkajuit zal in principe altijd dicht staan,
die van de motorkamer ook, tenzij het winter is en het erg vriest.
Die aerbas heb ik toevallig gisteren gemaild hoe het zit met garantie op hun gereviseerde kachels (zijn de ook echt gereviseerd ? )
Het scheelt inderdaad bijna de helft, kan ik toch weer andere leuke dingen voor kopen
Zowel bij de evo 4 als de evo 5.
http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... denklasse/
Nu zal die kachel ongetwijfeld nooit een uur lang volgas draaien denk ik,
zoals al gezegd, de kachel zal eerder afslaan door de thermostaat.
Nu lees ik dat sommige een aparte huiskamer thermostaat hebben.
Maar je kan ook gewoon een bedieningspaneel erbij kopen met thermostaat en timer.
Functioneren die niet goed genoeg dan ?
Iemand zei dat ik wellicht teveel uitstroom openingen heb,
maar die van de achterkajuit zal in principe altijd dicht staan,
die van de motorkamer ook, tenzij het winter is en het erg vriest.
Die aerbas heb ik toevallig gisteren gemaild hoe het zit met garantie op hun gereviseerde kachels (zijn de ook echt gereviseerd ? )
Het scheelt inderdaad bijna de helft, kan ik toch weer andere leuke dingen voor kopen

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
Zo'n huiskamer thermostaat kan vaak een klokprogramma draaien. En die thermostaat van mij heeft een urenteller. Zo'n simpel thermostaatje als Webasto of Kabola erbij leveren voldoet anders ook prima hoor.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Marie Christina
Ja, dat was ik.stevedem schreef: Iemand zei dat ik wellicht teveel uitstroom openingen heb,
Maar dat was gewoon een "gut feeling", hoor.
Niet gestoeld op iets.
Ik redeneerde gewoon dat alles zijn grens heeft, dus ook het aantal uitstromers van zo'n kacheltje en 4 stuks leek me gewoon wat veel.
Dan krijg je dat de eerste uitstrome,r vanaf de kachel gezien, alles uitblaast en de laatste niets meer.
Maar als je er altijd wel één of twee dicht hebt staan lijkt me dat geen enkel probleem.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Moet je die luchtslangen nog isoleren oid ?
Ik heb plaats voor de kachel links achterin de motorruimte.
Voorin links en rechts staan 2 kunstof dieseltanks.
Ertussenin de motor en accus.
Het is denk ik niet verstandig om die luchtslang langs een tank te laten lopen neem ik aan ?
Dat word nog een uitdaging dan.
Wat heb je nog meer nodig voor zo'n water verwarmer dan ?
3 van die warmtewisselaars neem ik aan?
Flexibele slang ?
En gaat daar gewoon water in ? Dat moet je dus aftappen swinters ?
Het is denk ik niet verstandig om die luchtslang langs een tank te laten lopen neem ik aan ?
Wat heb je nog meer nodig voor zo'n water verwarmer dan ?
Flexibele slang ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
Die luchtslang is van papier, omwikkeld met aluminiumfolie. Isoleren kan je doen, om zoveel mogelijk warmte bij de uitblaasmond te krijgen. Langs de tank lijkt me geen probleem, zo heet wordt het niet, anders vliegt het papier van die slang in de fik.stevedem schreef:Moet je die luchtslangen nog isoleren oid ?
Als je voor heteluchtverwarming gaat kan je direct na de kachel een stuk geluiddempende slang plaatsen. Dat vermindert de herrie bij de uitblaasopeningen.
Je kan ook voor radiatoren (waar het wel kan) en de rest warmtewisselaars kiezen.stevedem schreef: Wat heb je nog meer nodig voor zo'n water verwarmer dan ?
Dat kan idd gewoon met flexibele slang, eventueel in rode en blauwe mantelbuis om ze uit elkaar te houden. Die vloeistof wordt ook niet warmer dan een graad of 90 in het uiterste geval, opnieuw, zeker bij gebruik van mantelbuis, geen brandrisico.stevedem schreef: Flexibele slang ?
Bij de Zeekadetten deden we er koelvloeistof in. Ten eerste is dat samengesteld om zo goed mogelijk warmte te transporteren, en ten tweede kan de zooi in de winter dan niet stukvriezen.stevedem schreef: En gaat daar gewoon water in ? Dat moet je dus aftappen swinters ?
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Heb je dan niet iets van een expansie vat nodig ?
Enkel het water in de buizen/ww/radiator is niet heel veel.
Hoeveel bedragen de totale kosten van zo'n susteem ongeveer als je ook een warm tapwater voorziening aanbrengt ?
Ruim boven de 1750 ?
Enkel het water in de buizen/ww/radiator is niet heel veel.
Hoeveel bedragen de totale kosten van zo'n susteem ongeveer als je ook een warm tapwater voorziening aanbrengt ?
Ruim boven de 1750 ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
Die kosten werden ten eerste gesponsord, hoeveel dat was weet ik niet, en zijn ten tweede niet te vergelijken. Bij het ZKK ging het om een luxe motor van 24,5 meter en een Kabola CV-ketel met tapvoorziening.
Je hebt wel een expansievat nodig. Hangt van de kachel af of het een systeem onderd druk moet zijn of een atmosferisch systeem. Bij het laatste is een open vaatje op het hoogste punt van de installatie voldoende.
Je hebt wel een expansievat nodig. Hangt van de kachel af of het een systeem onderd druk moet zijn of een atmosferisch systeem. Bij het laatste is een open vaatje op het hoogste punt van de installatie voldoende.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- sailor wim
Hoi,stevedem schreef: Wat heb je nog meer nodig voor zo'n water verwarmer dan ?
Flexibele slang ?
Ik heb er gewoon antivries met water in, het zijn tenslotte ook uitvoeringen voor vrachtwagens etc.
Het kan met slangen die je tegenwoordig in de nieuwbouw woningen vind, ik het koperen pijp gebruikt waar mogelijk.
Groet WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- FransvanNispen
kachel met warmtewisselaar:
Koelvloeistof gebruiken, geen water.
Expansievat gebruiken (worden dan meestal bijgeleverd, als je er een met warmtewisselaar neemt)
buizen voor de warme lucht, kan van de gebruikelijke papier met folie omwikkelde., of, in mijn geval (PVC) rioleringbuis.
de ene heeft goed, de andere slechte ervaring, maar ik heb de mijne bij Wilmink in Dinteloord gekocht.
Nieuw, van de Domeinen, voor een 2e hands prijs, kachel, warmtewisselaar en expansievat.
De rest zoals buis en slang, heb ik zelf ergens vandaan gehaald.
Groet
Frans
Koelvloeistof gebruiken, geen water.
Expansievat gebruiken (worden dan meestal bijgeleverd, als je er een met warmtewisselaar neemt)
buizen voor de warme lucht, kan van de gebruikelijke papier met folie omwikkelde., of, in mijn geval (PVC) rioleringbuis.
de ene heeft goed, de andere slechte ervaring, maar ik heb de mijne bij Wilmink in Dinteloord gekocht.
Nieuw, van de Domeinen, voor een 2e hands prijs, kachel, warmtewisselaar en expansievat.
De rest zoals buis en slang, heb ik zelf ergens vandaan gehaald.
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet