weer een verrassing
Moderators: sailor wim, frank
- Handige Harrie
- Contacteer:
Re: weer een verrassing
Vlamstarters hebben tegenwoordig regelunits. Maar voorheen zat dit gewoon op de gloeistand van de starthendel gedrukt
10 seconden de vlamstart gloeien, en afhankelijk van het exacte model begint hij dan zelf met het dieselbranden of heb je een losse klep voor het branden. In het laatste geval zit dit gekoppeld aan de start stand van de starthendel zodat de brander alleen aan staat als je daadwerkelijk start.
uiteraard kan dit ook gewoon onder losse schakelaars op het dashboard gemaakt worden
Edit: kijk anders eens af bij een perkins m4.108 , die komen af fabriek met een vlamstart.
10 seconden de vlamstart gloeien, en afhankelijk van het exacte model begint hij dan zelf met het dieselbranden of heb je een losse klep voor het branden. In het laatste geval zit dit gekoppeld aan de start stand van de starthendel zodat de brander alleen aan staat als je daadwerkelijk start.
uiteraard kan dit ook gewoon onder losse schakelaars op het dashboard gemaakt worden
Edit: kijk anders eens af bij een perkins m4.108 , die komen af fabriek met een vlamstart.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Hh,
Okay als mogelijkheid bestaat ook nog dat je het daadwerkelijke handle waar de morse kabel op gemonteerd iets kan uittrekken. Als koud start optie.
Heb je toevallig deze uitvoering, is dan maar een paar mm. Terug duwen gaat dan niet, totdat hij draait, dan gaat dit automatisch.
Navigo
Okay als mogelijkheid bestaat ook nog dat je het daadwerkelijke handle waar de morse kabel op gemonteerd iets kan uittrekken. Als koud start optie.
Heb je toevallig deze uitvoering, is dan maar een paar mm. Terug duwen gaat dan niet, totdat hij draait, dan gaat dit automatisch.
Navigo
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Klopt.Navigo schreef:Hh,
Navigo
De CAV-pomp heeft dat zeker, van Bosch weet ik het niet. Het werkt zeer effectief. Een heel klein klikje hoor je, als je de lever maar een paar mm uittrekt. De regulateur boven laat je gewoon op stationair staan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
bij mijn 615m was de morse handel uittrekken voor vrijloop dan eenmaal helemaal naar onder drukken en terug ,en in vrijloop iets gas geven ,dan starten en bij min 20 liep hij gelijk ,eigen lijk zoals je een moderne auto diesel ook start .
stond toen een cav pomp op.
hij liep eigenlijk altijd meteen bij het omdraaien van de sleutel .
helaas past er geen dafje in het bootje wat ik nu heb ,anders !
stond toen een cav pomp op.
hij liep eigenlijk altijd meteen bij het omdraaien van de sleutel .
helaas past er geen dafje in het bootje wat ik nu heb ,anders !
- Handige Harrie
- Contacteer:
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
goedenavond allen, eerst weer maar een update over TADI 3 na twee dagen waarin wegens gezondheidsperikelen weinig tot niks gedaan
is ben ik vandaag weer fluks (nou ja) aan het project verder gegaan. in de vetloods was nog een werkje of wat
dus daar weer maar een aanvang gemaakt met het soppen, het enige leuke hieraan is dat je kan zien waar je gebleven bent en hoeveel @$%%-klinknagels er in je schuit zitten. ik ben tot ongeveer een derde gekomen van plafond tot onderkant fundatie ,de bilge komt op het allerlaatst, is al wel schoon maar dat is omdat dan de Dasty en het spoelwater makkelijker naar de lenspomp loopt.de reacties scheppen in ieder geval weer enige duidelijkheid omtrent het koude start gebeuren, diverse "kenners" hebben Daatje al bekeken en komen allemaal tot de conclusie: geen koudstartknop, te weinig toeren starter,te weinig compressie enz. enz. maar niemand die een echte oplossing weet. die knop op de voorkant wist ik nog van vroeger maar die zit er ECHT niet op
die stoplever was nieuw voor mij ( of ik wist het niet meer
), het is 38 jaar geleden dat ik met die DAFjes werkte
. Het vlamstart verhaal vind ik nog steeds erg interessant alleen heb ik geen contactslot enkel een hoofdschakelaar en een start- en stopknop, dus een optie met een schakelaar aan/uit en zelf de brandtijd bepalen lijkt me wel wat maar EERST gaan we Daatje even aan haar stoppertje trekken
.Morgen een fijne kerst en wordt vervolgd, groet Ad 

mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
goedenavond ,de kerst zit er alweer voor de helft op en ik kan niet zeggen dat dit me spijt, mijn vrouw is bij me weg ( mede door de TADI), de dochters die samen voor de naam staan "doen niet aan kerst" dus na 58 jaar nooit gewerkt te hebben met kerst ben ik dit jaar maar in de overall geschoten om aan boord dan maar alleen te zijn
. Lekker gesopt in de vetloods, dat Dasty-spulletje werkt toch wel erg lekker.Tevens heb ik een ontdekkingsreis ondernomen naar de brandstofpomp
: en, OH kerstmiswonder , er zit een klikje in de stoplever als je hem uittrekt , dus heb ik goede hoop dat de koudstart er WEL opzit en werkt
. Het starten is even overgegaan want de kerk was net zijn gasten aan het verwelkomen, en ik ben dan wel niet gelovig, maar uit respect ga ik dan geen lawaai en rook maken en ook Daatje was nog ingepakt vanwege het soppen wat morgen weer verder gaat en als het goed gaat zal er dan ook (koud-)gestart worden
Ik voel me nu dat kleine jongetje met een cadeau onder de boom, dus toch nog een beetje kerstgevoel ,hahaha, wordt vervolgd

-
Daar zijn we weer, aan het einde van het kerstfeest, heb ik eindelijk na een kl@teweek ook een lichtpuntje: door het tekeningetje van handige Harrie wijzer geworden heb ik de koudstart van Daatje gevonden EN getest en................? jawel hij doet het !!!
waarvoor dank Harrie! nu ik het weer gezien heb wist ik het achteraf ook want vroeger dacht ik al: welke idioot zou dat verzonnen hebben: een "starthulp" onder de "stopknop" maar ja van origine Engels dus niets is te dol
het sopwerk in de machinekamer is weer lekker op geschoten vandaag, nog drie spanten dan zijn we schoon van plafond tot aan de fundatie, het middenstuk met Daatje komt na het schilderen en leidingen verlegen etc. het stukje dat nog moet is WEL het stukje op de foto`s dus daar zit een en ander in de weg
. Maar ook dat komt goed, ik heb al links en rechts het nodige verwijderd
. over verwijderen gesproken: toen ik deze week de denk-,meet- en maak plannendagen had omdat niks anders ging dacht ik in mijn onschuld even brainstormen en meten aan het nieuwe dashboard. Eronder was meer mis dan ik me herinnerde (alles werkt, maar.....?) 

bij de accu: knip en aan het andere eind weer knip en alles opnieuw lijkt me de beste/snelste oplossing
wordt vervolgd 

bij de accu: knip en aan het andere eind weer knip en alles opnieuw lijkt me de beste/snelste oplossing

- Handige Harrie
- Contacteer:
Nouja hij heeft teminste de moeite genomen om rood en zwart te gebruiken
. Heb wel een een boot gezien die de hele kabelboom blauw had. dat is pas een pretje.
En ja engelsen en logica. Bij de fordson in de Brutus zit hij ook bij het stopmechaniek.
Zal wel te maken hebben dat het stopmechaniek in verbinding staat met de boom die de brandstoftoevoer in de lijnpomp bepaald. Dus dan is het maar een simpel palletje om deze te bewegen dat hij meer brandstof geeft inplaats van minder.

En ja engelsen en logica. Bij de fordson in de Brutus zit hij ook bij het stopmechaniek.
Zal wel te maken hebben dat het stopmechaniek in verbinding staat met de boom die de brandstoftoevoer in de lijnpomp bepaald. Dus dan is het maar een simpel palletje om deze te bewegen dat hij meer brandstof geeft inplaats van minder.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Maar ik zie dat het gecodeerd is , wat is het probleem ?
Bundelbandjes doen wonderen, jajtoevallig waren die bij de installatie even op!

Bundelbandjes doen wonderen, jajtoevallig waren die bij de installatie even op!
Ancora Imparo
- FransvanNispen
Mocht je niet zeker zijn van je zaak,
dan noteer je waar je welk draadje losknipt.
maak er naast de notities ook een schematisch tekeningetje bij.
evt alles nummeren.
ik ben E monteur, maar bij zo`n spaghetti kan je niet anders. anders raak je de draad kwijt
en.. ik zou er ook alles uitrukken, en met voldoende dikte van de draad alles netjes maken.
Groet
Frans
dan noteer je waar je welk draadje losknipt.
maak er naast de notities ook een schematisch tekeningetje bij.
evt alles nummeren.
ik ben E monteur, maar bij zo`n spaghetti kan je niet anders. anders raak je de draad kwijt

en.. ik zou er ook alles uitrukken, en met voldoende dikte van de draad alles netjes maken.
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
Goedenavond, hartverwarmend de reacties weer, en inderdaad Frans, het motorgedeelte is genummerd ( gelukkig want alles rood
) maar AL het andere.........?
ik heb ook al gedeeltes gezien met meerdere kleuren met bv zwart van start ( +en -) en met blauw bij de gebruiker uit komen
, zoekt en gij zult vinden stond toch ergens geschreven
? Daarom is het wel fijn dat op het dashboard plaatjes en stickers zitten dan weet je in ieder geval wat je aan het uiteinde kunt verwachten anders blijf je proberen en meten en DAT is niet mijn sterke kant
. even naar het goede nieuws : de koudstart doet het uitstekend, start veel vlotter , minder lang rook, alleen de neerslag van vettigheid op het water staat me nog een beetje tegen, we zullen binnenkort eens wat uitgebreider varen dat ook de pijp een keer goed door en door warm wordt want met die zieke verstuivers erin zal er best wat vettigheid aangekoekt zijn en schoonbranden doet zo`n watergekoelde uitlaat natuurlijk niet, of heeft iemand daar andere gedachten over? Ik heb ook besloten de startmotor een inwendig onderzoek te laten ondergaan want ook al start het al beter, ik vind dat hij mijn 140 ah vrij vlot leegslurpt misschien dat een keer schoonmaken en smeren al een verbetering geeft ,ik had in mijn auto een starter die vol met olie was gelekt en die draaide OOK zowat niet meer
, de bedrading er heen en terug heb ik al geoptimaliseerd en gereinigd. De vetkuil-vraag van vanavond : het koelwatergedeelte van Daatje verdient ook wel een beetje aandacht, dus ook dat wil ik weer schoon en goedwerkend zien te krijgen ( nu belast en onbelast 85/90 gr. volgens de meter) en af geknepen slangen( te korte bochten) aan de oliekoeler
.Nu had ik een tijd geleden een spulletje gezien wat Ridlyme heet ofzo, om de koeling te ontkalken, ik meen in een ander draadje op dit forum, maar vind er niets meer van terug, terwijl er erg lovend over gesproken werd. Is nog wat anders wat OOK goed werkt en mijn oude karretje heel laat
Ga zelf ook nog wel even zoeken , maar laat me ook graag raad geven op dit forum, wordt vervolgd, groet Ad 

Je zou het systeem kunnen reinigen met citroenzuur als er roest en kalk in zit. Eerst vetvrij maken met wasmiddel of een vaatwastablet: thermostaat uitbouwen, het systeem vullen en wasmiddel of en vaatwastablet en op temperatuur laten komen en daarna weer aftappen.
Dan 2 of 3 keer vullen met schoon water, op temperatuur laten komen en weer aftappen. Dan vullen met water en citroenzuur, ik hoorde dat 1 kilo op 40 liter goed zou werken. Dan weer op temperatuur laten komen en 2 a 3 uur laten staan.
Aftappen en nog een paar keer spoelen. Dan zou die schoon moeten zijn
Maar er zijn producten voor op de markt. Google maar eens op "radiator flush"
Dan 2 of 3 keer vullen met schoon water, op temperatuur laten komen en weer aftappen. Dan vullen met water en citroenzuur, ik hoorde dat 1 kilo op 40 liter goed zou werken. Dan weer op temperatuur laten komen en 2 a 3 uur laten staan.
Aftappen en nog een paar keer spoelen. Dan zou die schoon moeten zijn

Maar er zijn producten voor op de markt. Google maar eens op "radiator flush"
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
goedemorgen Deconel, dank voor je inbreng ga het zeker meenemen en ook die link even bekijken, komen we weer een stap verder wellicht.
dat citroenzuur verhaal stuit op wat bezwaren: daar we geen water meer hebben op ons steiger ( voor de "VORST"
) en ik het dus van huis mee moet nemen in jerrycans
.maar in ieder geval nogmaals bedankt.
groet Ad
dat citroenzuur verhaal stuit op wat bezwaren: daar we geen water meer hebben op ons steiger ( voor de "VORST"

- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Arrejoan schreef:.Nu had ik een tijd geleden een spulletje gezien wat Ridlyme heet ofzo, om de koeling te ontkalken, ik meen in een ander draadje op dit forum, maar vind er niets meer van terug, terwijl er erg lovend over gesproken werd. Is nog wat anders wat OOK goed werkt en mijn oude karretje heel laatGa zelf ook nog wel even zoeken , maar laat me ook graag raad geven op dit forum, wordt vervolgd, groet Ad
Is het echt nodig? Het blijven agressieve middelen.
De naam is redlyme...er staat van alles bij over biologisch en zo, maar als het kalk oplost dan is het (een beetje) agressief.
Hier: http://www.zeilersforum.nl/index.php/ar ... f-kalktest het hele verhaal...maar bedenk: een daf is geen direct ingespoten motor. Als de motortemperatuur onder belasting nog steeds overeenkomt met de openingstemperatuur van de thermostaat dan zou ik er niets aan doen. (niets is niet agressief en ook niet vreselijk duur)
Arnold