AIS inbouwen
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
AIS inbouwen
In het komende boekjaar mag ik beginnen met het inbouwen van AIS. De Johanna is 23,90 meter, dus ik mag niet meer zonder AIS varen na 1 januari.
Heeft iemand recente ervaring met AIS-inbouw, recent dat wil zeggen na de gesubsidieerde inbouw? Zijn er goede (goedkope) adresjes? Ik ving ergens op dat het in Belgie goedkoper kan, ervaring van onze Vlaamse leden is dus ook welkom!
Heeft iemand recente ervaring met AIS-inbouw, recent dat wil zeggen na de gesubsidieerde inbouw? Zijn er goede (goedkope) adresjes? Ik ving ergens op dat het in Belgie goedkoper kan, ervaring van onze Vlaamse leden is dus ook welkom!
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Re: AIS inbouwen
Karel,
ik ben ook wel benieuwd. ik ga dit draadje zeker volgen.
ik denk er ook over om het te gaan inbouwen.
ruud
ik ben ook wel benieuwd. ik ga dit draadje zeker volgen.
ik denk er ook over om het te gaan inbouwen.
ruud
Ancora Imparo
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Ik zal die eindafrekening er eens bijzoeken, maar ik dacht zo uit mijn hoofd dat het inbouwen zelf niet gesubsidieerd was. Alleen alle hardware dus. Ik kom er nog op terug.
Ik was overigens zeer tevreden over Shiptron in Enkhuizen. Nette firma, aardige lui, nooit te beroerd om advies te geven, en keurig op tijd op de dag van installatie. Zij zonden het bedradings- en antennepakket met een goede handleiding een weekje vooruit om dat zelf vast aan te leggen. Dat scheelde uiteraard aanzienlijk in hun montagetijd, dus kosten.
Ik was overigens zeer tevreden over Shiptron in Enkhuizen. Nette firma, aardige lui, nooit te beroerd om advies te geven, en keurig op tijd op de dag van installatie. Zij zonden het bedradings- en antennepakket met een goede handleiding een weekje vooruit om dat zelf vast aan te leggen. Dat scheelde uiteraard aanzienlijk in hun montagetijd, dus kosten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
ik heb eens gezocht op ris.vlaanderen.be en bij de pleziervaartfederaties maar kan nergens vinden dat AIS voor pleziervaart verplicht zou zijn of worden. In NL wel dan? En vanaf welke lengte ?
groetjes, Dirk
groetjes, Dirk
- KarelE
Pleziervaart is geen begrip in de vaarreglementen, alleen kleine en grote schepen worden onderscheiden. Vanaf 1-1-2016 moeten alle schepen langer dan 20 meter die in Nederland op water varen dat onder het BPR (Binnenvaart-Politie-Reglement) valt een Class A (inland) AIS apparaat hebben en gebruiken. Voor RPR (Rijnvaart-Politie-Reglement) wateren gold dit al.
Dat geldt dus voor alle vaart (beroeps en plezier) langer dan 20 meter.
Dat geldt dus voor alle vaart (beroeps en plezier) langer dan 20 meter.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
@Dirk, @karel, dat geldt in heel Europa voor schepen langer dan 20 meter. In de haven van Antwerpen is het trouwens al verplicht m.i.v. januari 2015.
@Karel, ik kom nog even terug op de subsidie: inderdaad alleen de hardware viel daaronder.
In mijn geval werd 2100 euro betaald door 'jullie'
, en 250 euro betaald door mijzelf aan Shiptron voor installatie, ingebruikstellen en keuren.
Denk om de aftersales als je je heil in het buitenland zoekt! Voor mijn Carbon Pro was bijvoorbeeld nieuwe software beschikbaar, en dan is het handig dat ik daarvoor even in Enkhuizen terecht kon. Gratis overigens.
@Karel, ik kom nog even terug op de subsidie: inderdaad alleen de hardware viel daaronder.
In mijn geval werd 2100 euro betaald door 'jullie'

Denk om de aftersales als je je heil in het buitenland zoekt! Voor mijn Carbon Pro was bijvoorbeeld nieuwe software beschikbaar, en dan is het handig dat ik daarvoor even in Enkhuizen terecht kon. Gratis overigens.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
Misschien wat naïef van me: maar is dat zo'n heksentoer dan, dat inbouwen?
Mijns inziens behelst dat niet veel meer dan het inbouwen van een VHF.
Plekje bedenken waar hij komt, gaatje bedenken waar de antennekabel door naar buiten gaat, antenne plaatsen, aansluiten op de voeding.
Klaar.
Toch?
(Waarschijnlijk niet....
)
Plekje bedenken waar hij komt, gaatje bedenken waar de antennekabel door naar buiten gaat, antenne plaatsen, aansluiten op de voeding.
Klaar.
Toch?
(Waarschijnlijk niet....

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
Klopt. Maar dan komt het. Er is maar een beperkt aantal bedrijven bevoegd om het apparaat 'in bedrijf' te stellen. Daarbij hoort het vastleggen van de scheepsgegevens, van de plaats van de GPS-antenne op de romp van het schip en 'certificeren' dat het allemaal goed gebeurd is. En daarvoor moet je ze langs laten komen, dan wel zelf langsgaan. Dat laatste is alleen mogelijk als ik de stoute schoenen aantrek en er zonder werkzame AIS naartoe vaar....
Alhoewel
Als-ie stuk is mag je naar de eerstmogelijke reparatieplek varen. En zolang die van mij het nog niet doet is-ie stuk. Toch?
En anders langszij een ander schip meeliften. Want als een gekoppeld samenstel meerdere rompen met AIS omvat mag alleen de AIS van het schip waarvanaf het stel wordt bestuurd zijn AIS inschakelen. Dat zie je bijvoorbeeld bij de pousseurs. De spits die voorop geknoopt zit kan in bijna alle gevallen ook nog als los schip varen. En dan moet de AIS weer aan.
Overigens, volgens mij wordt dan niet de plek van de GPS-antenne in relatie tot het samenstel ingevoerd in het AIS apparaat....
Alhoewel

Als-ie stuk is mag je naar de eerstmogelijke reparatieplek varen. En zolang die van mij het nog niet doet is-ie stuk. Toch?
En anders langszij een ander schip meeliften. Want als een gekoppeld samenstel meerdere rompen met AIS omvat mag alleen de AIS van het schip waarvanaf het stel wordt bestuurd zijn AIS inschakelen. Dat zie je bijvoorbeeld bij de pousseurs. De spits die voorop geknoopt zit kan in bijna alle gevallen ook nog als los schip varen. En dan moet de AIS weer aan.
Overigens, volgens mij wordt dan niet de plek van de GPS-antenne in relatie tot het samenstel ingevoerd in het AIS apparaat....
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
HAHAHA! Verdwaald in de regelgeving! Daar helpt zelfs geen GPS tegen.
Maar geen nood, Shiptron komt voor montage en keuring aan boord op je ligplaats. Voor een schouw (als nodig, meestal zijn foto's genoeg) rekenen ze geen reiskosten.
Menno, er kwam meer bij kijken dan ik dacht. Ook speciaal gereedschap. Het was niet zomaar het aankoppelen van wat kabeltjes. Die kabels plus antennes 'mocht' ik overigens wel zelf aanleggen, net als een passend gat in de stuurtafel zagen. Dat drukte de kosten. Het moest wel aan allerlei normen en eisen voldoen, ook de plek in de stuurhut, maar dat stond in een duidelijke handleiding.
Maar geen nood, Shiptron komt voor montage en keuring aan boord op je ligplaats. Voor een schouw (als nodig, meestal zijn foto's genoeg) rekenen ze geen reiskosten.
Menno, er kwam meer bij kijken dan ik dacht. Ook speciaal gereedschap. Het was niet zomaar het aankoppelen van wat kabeltjes. Die kabels plus antennes 'mocht' ik overigens wel zelf aanleggen, net als een passend gat in de stuurtafel zagen. Dat drukte de kosten. Het moest wel aan allerlei normen en eisen voldoen, ook de plek in de stuurhut, maar dat stond in een duidelijke handleiding.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Toendertijd heb ik gebruik gemaakt van een aanbieding van Alewijnse.
Kon me nog herinneren dat de kosten voor de hardware precies evenveel waren als de maximum subsidie dus die zijn er niet op achteruit gegaan.
In bedrijf stellen hebben ze aan boord gedaan voor een schappelijk prijsje.
Alewijnse deed ook de afhandeling van de subsidie, was er goed over te spreken.
Kon me nog herinneren dat de kosten voor de hardware precies evenveel waren als de maximum subsidie dus die zijn er niet op achteruit gegaan.
In bedrijf stellen hebben ze aan boord gedaan voor een schappelijk prijsje.
Alewijnse deed ook de afhandeling van de subsidie, was er goed over te spreken.
Heb het bij mij ook door shiptron laten doen. Een klein bedrijf met echte vaklui. Speelde ook mee dat ik ze al ken.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Dat is voor hele volksstammen al een flinke klus!Marie Christina schreef:Misschien wat naïef van me: maar is dat zo'n heksentoer dan, dat inbouwen?
Klaar.
Toch?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- Marie Christina
Had mij maar gebeld.
Ik doe het voor een Harteveld.

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
De mijne is te klein!(Voor AIS)Marie Christina schreef:Had mij maar gebeld.

Maar voor een borrel ben je altijd welkom aan boord!

Groet Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Vanwege de lengte van mijn schip, 14.20 m, hoef ik geen AIS te hebben. Twee jaar geleden heb ik mezelf er toch 1 cadeau gedaan, een Vesper Marine Watchmate XB-8000, destijds voor €850. Dit is eigenlijk alleen een klein kastje wat overal makkelijk in te bouwen is. Ik heb bewust voor dit model gekozen omdat het alleen de transponder/reciever betreft, geen scherm. Daarvoor gebruik ik mijn ipad. Ik heb in de stuurhut weinig ruimte om apparatuur te plaatsen maar een ipad kan ik makkelijk kwijt en daar draait de AIS via WiFi, in combinatie met iNavX op, zo heb ik een kaart/plotter programma gecombineerd zonder dat ik met bedrading, laptops of andere ruimte innemende apparatuur zit. De keuze voor deze oplossing werd mede bepaald door het feit dat de boot midden in Amsterdam ligt en moeilijk inbraakvrij is te maken, met een vorig schip heb ik op dat gebied slechte ervaringen opgedaan. Nu is er in de stuurhut niets te zien/aanwezig, het kastje is in de kajuit achter een luik uit het zicht weggebouwd. Ik heb bij agentschap Telecom een MMSI-nummer aangevraagd en gekregen, gekoppeld aan mijn radioroepnaam en verder heb ik niks gedaan. Ik weet dus niet of ik dit, nu ik niet verplicht ben AIS te hebben, moet laten keuren. Maar het werkt prima en was zeer eenvoudig in te bouwen en ook de gegevens van het schip invoeren stelde niets voor (en ik ben zwaar digibeet): toen ik dit schip kocht zaten er twee marifoons in dus die heb ik op mijn naam laten registreren en de antenne van mijn vorige schip heb ik er bij gezet voor de AIS. De AIS is via WiFi ook op andere apparaten te gebruiken, ook op een iPhone of laptop. Dure grap,zonder subsidie, maar erg prettig te hebben.