lassen en slijpen aan vuilwatertank
Moderators: sailor wim, frank
lassen en slijpen aan vuilwatertank
Hey allen,
ik ben aan het nadenken om het (reserve) toilet dat rechtstreeks boven op de vuilwatertank (100x110x50cm)staat, te verplaatsen.
Dan heb ik meer ruimte om ook wasmachine en droogkast bovenop die vuilwatertank te plaatsen.
Misschien een domme vraag maar kan je zomaar zonder gevaar aan een vuilwatertank slijpen en lassen ?
Geen gevaar ivm dampen in de tank ?
Ik was al aan het denken om enkele keren te spoelen met water en weer uit te pompen en dan voor het werken ook weer enkel decimeters water erin te laten zitten ...
Zou dat voldoende zijn ?
dank en groetjes, Dirk
ik ben aan het nadenken om het (reserve) toilet dat rechtstreeks boven op de vuilwatertank (100x110x50cm)staat, te verplaatsen.
Dan heb ik meer ruimte om ook wasmachine en droogkast bovenop die vuilwatertank te plaatsen.
Misschien een domme vraag maar kan je zomaar zonder gevaar aan een vuilwatertank slijpen en lassen ?
Geen gevaar ivm dampen in de tank ?
Ik was al aan het denken om enkele keren te spoelen met water en weer uit te pompen en dan voor het werken ook weer enkel decimeters water erin te laten zitten ...
Zou dat voldoende zijn ?
dank en groetjes, Dirk
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: lassen en slijpen aan vuilwatertank
1 x vullen met water en dan leegpompen is voldoende. Dan heb je bij het vullen alle eventuele methaan en/of ammoniakdampen verdreven via de ontluchting, en deze bij het leegpompen weer vervangen door buitenlucht, ook via de ontluchting.
Het grootste probleem is denk ik een langetermijnprobleem. Na het lassen is de bescherming tegen corrosie aan de binnenkant van de tank ter plaatse van het laswerk verdwenen, of is het een RVS tank?
Het grootste probleem is denk ik een langetermijnprobleem. Na het lassen is de bescherming tegen corrosie aan de binnenkant van de tank ter plaatse van het laswerk verdwenen, of is het een RVS tank?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Marie Christina
Als je op die plekken even een paar lekker dikke lagen bitumen coating smeert is dat probleem ook getackeld.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Kijk, daar had ik weer niet aan gedacht, aan corrosie.
Het is een stalen tank, 4mm dik, ik weet niet of er ooit wel een corrosiewerende laag is in aangebracht ...
Ik denk het niet, want buiten de opening waar de vuilwaterpomp in gemonteerd staat , dat is pakweg 30cm in het rond, en die opening staat in een van de hoeken, is er geen mangat om overal aan te kunnen ...
Buitenzijde staat gewoon in de menie.
De tank is denk ik 15 jaar oud nu .
Heb bij aankoop van de boot de dikte ervan op enkele plaatsen laten meten en die was nog steeds 4mm (toch op de plaatsen die toen bereikbaar waren, dat was ook 1 van de zijkanten) ...
Misschien is het geen slecht plan de tank dan nu te vervangen door een RVS tank ... ???
Maar die zal dan zo goed als helemaal ter plaatse moeten gelast worden, dat is ook weer zowat ...
er is geen opening groot genoeg om die oude tank in zijn geheel er uit te halen en een nieuwe naar binnen te brengen...
De 'oude' tank eruit halen zal enkel gaan door ze kapot te slijpen vrees ik, zal lekker stinken, ik neem aan dat er wel een aardig laagje aangekoekte faecalien op de bodem zal zitten om het netjes uit te drukken ...
;-D
dat wordt weer even nadenken dus !
;-D
D
Het is een stalen tank, 4mm dik, ik weet niet of er ooit wel een corrosiewerende laag is in aangebracht ...
Ik denk het niet, want buiten de opening waar de vuilwaterpomp in gemonteerd staat , dat is pakweg 30cm in het rond, en die opening staat in een van de hoeken, is er geen mangat om overal aan te kunnen ...
Buitenzijde staat gewoon in de menie.
De tank is denk ik 15 jaar oud nu .
Heb bij aankoop van de boot de dikte ervan op enkele plaatsen laten meten en die was nog steeds 4mm (toch op de plaatsen die toen bereikbaar waren, dat was ook 1 van de zijkanten) ...
Misschien is het geen slecht plan de tank dan nu te vervangen door een RVS tank ... ???
Maar die zal dan zo goed als helemaal ter plaatse moeten gelast worden, dat is ook weer zowat ...
er is geen opening groot genoeg om die oude tank in zijn geheel er uit te halen en een nieuwe naar binnen te brengen...
De 'oude' tank eruit halen zal enkel gaan door ze kapot te slijpen vrees ik, zal lekker stinken, ik neem aan dat er wel een aardig laagje aangekoekte faecalien op de bodem zal zitten om het netjes uit te drukken ...
;-D
dat wordt weer even nadenken dus !
;-D
D
- KarelE
Ik heb destijds een paar liter koolteer in mijn zwartwatertank gegoten, berekend voor een laagdikte van 5mm. Vervolgens om de paar uur de tank op een andere kant gezet om e.e.a. te verdelen. Tenslotte ingebouwd, kan er nu ook niet meer uit. Ik vraag me af, is dat afdoende geweest? Het staat zo slordig als-ie opeens begint te lekken. De tank is nog niet in gebruik geweest.
[sorry Dirk, ik kaap je topic een beetje]
[sorry Dirk, ik kaap je topic een beetje]
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Wat ik begrijp is je hebt een al in gebruik, vuilwatertank. Nu wil je het toilet verplaatsen die daar boven staat.
Is het niet mogelijk om je afvoerbuis alleen aan te passen? Is het de bedoeling dat ook de wasmachine er op gekoppeld wordt?
Zo ja, zou je een terugslagklep in afvoer wasmachine kunnen doen zodat toilet niet in wasmach. leegt.
Of lees ik het nu verkeerd?
Is het niet mogelijk om je afvoerbuis alleen aan te passen? Is het de bedoeling dat ook de wasmachine er op gekoppeld wordt?
Zo ja, zou je een terugslagklep in afvoer wasmachine kunnen doen zodat toilet niet in wasmach. leegt.

Of lees ik het nu verkeerd?
groet Terpstra / SAMBEEK
-
Dirk ik zou de tank lekker laten zitten,als hij een tijd terug nog 4 mm dik was
Ik moet er niet aan denken zo,n tank er uit te slijpen.
Van de week heb ik in een woning nog oud riool weggehaald vreselijk vies werk
En wat de tank van Karel betreft als daar 5mm koolteer in zit hoef je volgens mij helemaal niet bang te zijn
Hoewel je volgens mij de koolteer nooit zo dik krijgt,5mm is nogal niet wat
Gr René ( De Stoere)
Ik moet er niet aan denken zo,n tank er uit te slijpen.
Van de week heb ik in een woning nog oud riool weggehaald vreselijk vies werk
En wat de tank van Karel betreft als daar 5mm koolteer in zit hoef je volgens mij helemaal niet bang te zijn
Hoewel je volgens mij de koolteer nooit zo dik krijgt,5mm is nogal niet wat
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- KarelE
Nou, dan zal het in ieder geval op de bodem dikker zijn. Maar ik heb de tank een week lang of zo iedere 12 uur op een andere kant gezet, met het mangat dicht en ook de lassokken afgedopt. Ik ben blij dat dat dan zo'n beetje genoeg zal zijn. Het was de enige plek waar ik buiten het zicht nog een beetje van mijn koolteer af kon komen, samen met de ankerkettingbak.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Jaren geleden had ik een van de eerste kunstoftanks van meneer Vetus als zwartwateropvang. Daar had ik dan weer in staal een eigenbouw opzuig- en afvoer installatie in gemaakt om dat zooitje overboord te werken.
Maar.. jaren later zoog de pomp steeds valse lucht, bij inspectie bleek dat de aanzuigbuis van staal volkomen opgelost was. Niet doorgerot maar het ijzer was opgelost door de zuren in de tank, flinterdun en als een scheermes zo scherp.
Bij het beetpakken met de blote hand natuurlijk sneed ik me gruwelijk aan de scherpe resten en ben meteen naar het nabijgelegen ziekenhuis gebracht om wat te naaien en Tetanusinjecties te krijgen. Die zuster kon trouwens goed naaien en ik heb er weinig aan overgehouden.
De tank heb ik met een decoupeerzaag in stukken gezaagd en in het park bij de vuilton gezet. Opgeruimd staat netjes.
Nu heb ik alles vernieuwd, alles kunststof en geen ijzer meer. Kijken hoe lang dat meegaat.
Maar.. jaren later zoog de pomp steeds valse lucht, bij inspectie bleek dat de aanzuigbuis van staal volkomen opgelost was. Niet doorgerot maar het ijzer was opgelost door de zuren in de tank, flinterdun en als een scheermes zo scherp.
Bij het beetpakken met de blote hand natuurlijk sneed ik me gruwelijk aan de scherpe resten en ben meteen naar het nabijgelegen ziekenhuis gebracht om wat te naaien en Tetanusinjecties te krijgen. Die zuster kon trouwens goed naaien en ik heb er weinig aan overgehouden.
De tank heb ik met een decoupeerzaag in stukken gezaagd en in het park bij de vuilton gezet. Opgeruimd staat netjes.
Nu heb ik alles vernieuwd, alles kunststof en geen ijzer meer. Kijken hoe lang dat meegaat.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Sambeek ; het (reserve) toilet staat gewoon direct bovenop de vuilwatertank, de sifon van de WC sluit bovenop de tank aan in zo'n rubberen mof..
De tankstond in een apart hokje waar ook een zitdouche in was, die wand heb ik er echter uit gesloopt zodat de tank nu in een grotere ruimte staat.
De tank hoogte wil ik benutten om daar wasmachine en droogkast op te zette,n dan hoeft mijn Lieve zich niet zo te bukken bij het vullen en leeghalen (artrose en een hernia helpen niet echt). Maar als ik die wasmachine en droogkast mooi vooraan op de tank wil zetten dan staat nu die aansluiting van de WC in de weg, die zet ik dan liever achter in de hoek , achter droogkast en wasmachine. Het is toch maar een reservetoilet voor als de vermaler van het toilet dat we normaal gebruiken de geest geeft we toch nog een toilet hebben ...
Ik ga als ik die WC aansluiting verplaats de boel van binnen eens bekijken en zuiver maken, dan heb ik twee extra gaten in de hoeken, als het meevalt laat ik de tank zitten en als ik twijfel zal ze er toch uit moeten ...
Frank ; van de zomer heb ik de vuilwaterpomp vervangen. Die zat met een stalen pijp tegen het deksel aan, die pijp was aardig dun geworden, ik heb t nu met een rubberen slang gemaakt ..
Als het staal van de tank in dezelfde conditie is dan zal er niet getwijfeld maar gesloopt gaan worden ...
;-D
ik probeer deze week eens een fotootje te maken, dat is misschien helderder...
;-D
dank en groetjes, Dirk
De tankstond in een apart hokje waar ook een zitdouche in was, die wand heb ik er echter uit gesloopt zodat de tank nu in een grotere ruimte staat.
De tank hoogte wil ik benutten om daar wasmachine en droogkast op te zette,n dan hoeft mijn Lieve zich niet zo te bukken bij het vullen en leeghalen (artrose en een hernia helpen niet echt). Maar als ik die wasmachine en droogkast mooi vooraan op de tank wil zetten dan staat nu die aansluiting van de WC in de weg, die zet ik dan liever achter in de hoek , achter droogkast en wasmachine. Het is toch maar een reservetoilet voor als de vermaler van het toilet dat we normaal gebruiken de geest geeft we toch nog een toilet hebben ...
Ik ga als ik die WC aansluiting verplaats de boel van binnen eens bekijken en zuiver maken, dan heb ik twee extra gaten in de hoeken, als het meevalt laat ik de tank zitten en als ik twijfel zal ze er toch uit moeten ...
Frank ; van de zomer heb ik de vuilwaterpomp vervangen. Die zat met een stalen pijp tegen het deksel aan, die pijp was aardig dun geworden, ik heb t nu met een rubberen slang gemaakt ..
Als het staal van de tank in dezelfde conditie is dan zal er niet getwijfeld maar gesloopt gaan worden ...
;-D
ik probeer deze week eens een fotootje te maken, dat is misschien helderder...
;-D
dank en groetjes, Dirk

dat issem dan . De aansluiting voor de WC zie je vooraan rechts, die staat dus misschien beter achteraan rechts.
Achter de WC stond nog een (nooit gebruikte) zitdouche.

tank is 100x110x50cm.
Ga ze eens openmaken de komende tijd, als ze meniet aanstaat kan ik ze beter nu eruit halen dan over 10 jaar he, nu kan ik overal mooi aan ...
Misschien is het ook wel handiger om een minder diepe tank te hebben maar die dan over de hele breedte ligt (als die kachels weg zijn ). Dan is de ruimte gewoon beter benut...
zaterdag en zondag varen we onze Wodan naar zn nieuwe plek in Hasselt (B) ik kijk er al naar uit ...
ff weg !
geniet van de feestdagen allemaal !!!
groetjes, Dirk
- KarelE
Als je de tank over de hele breedte maakt zou ik er wel een slingerschot in maken, het is bij een halfvolle tank toch 250 kg die heen en weer gaat.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Goede vaart en prettige feestdagen. 

groet Terpstra / SAMBEEK
goeie tip ivm dat slingerschot, denk dat er nu niks in zit, kan toch niets zien als ik de pomp eruit haal ...
is het een optie om twee tanks naast elkaar te zetten met een dikke verbinding ertussen of zorgt dat alleen maar voor mogelijke verstoppingen?
Er zijn opt internet wel kunststoftanks voor vuil water van pakweg 200L te vinden die ik nog in hun geheel binnen gedragen krijg, een grotere tank zal ik ter plaatse moeten lassen (in inox dan best denk ik ) en daar heb ik weinig izn in, stof en stank weet je wel .
https://bootplus.nl/vuilwatertanks/3221 ... vetus.html
Iemand ervaringen met deze tanks van Vetus of heeft iemand een ander voorstel ?
Als ik twee van die 215L naast elkaar kan zetten heb nog 430L ipv nu 500L, dat met toch voldoende zijn den ik ik he ...
groetjes, Dirk
is het een optie om twee tanks naast elkaar te zetten met een dikke verbinding ertussen of zorgt dat alleen maar voor mogelijke verstoppingen?
Er zijn opt internet wel kunststoftanks voor vuil water van pakweg 200L te vinden die ik nog in hun geheel binnen gedragen krijg, een grotere tank zal ik ter plaatse moeten lassen (in inox dan best denk ik ) en daar heb ik weinig izn in, stof en stank weet je wel .
https://bootplus.nl/vuilwatertanks/3221 ... vetus.html
Iemand ervaringen met deze tanks van Vetus of heeft iemand een ander voorstel ?
Als ik twee van die 215L naast elkaar kan zetten heb nog 430L ipv nu 500L, dat met toch voldoende zijn den ik ik he ...
groetjes, Dirk
- KarelE
Er zijn ook bedrijven die kunststof tanks op maat in elkaar zetten, er is er volgens mij wel eens eentje langs gekomen op het forum. Ik meen dat daarvoor HDPE gebruikt wordt. Dan heb je zeker te weten geen last van corrosie.
Twee tanks verbinden is ook weer een afweging van voor- en nadelen. Je noemde verstopping al, dat is met een verbinding van voldoende doorsnede wel te voorkomen. Maar je krijgt wel weer extra doorvoeren, koppelingen en een kraan, dat zijn weer wat kwetsbare punten bij elkaar.
Twee tanks verbinden is ook weer een afweging van voor- en nadelen. Je noemde verstopping al, dat is met een verbinding van voldoende doorsnede wel te voorkomen. Maar je krijgt wel weer extra doorvoeren, koppelingen en een kraan, dat zijn weer wat kwetsbare punten bij elkaar.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.