Ervaringen met lasinverters
Moderators: sailor wim, frank
Ervaringen met lasinverters
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een las inverter. Daarmee wil ik 4mm electrodes kunnen lassen. Welke ervaringen hebben jullie met dergelijke apparaatjes?
Omdat ik ook wil TIG-lassen leek het me misschien handig om een combi apparaatje kopen. Ik kwam deze tegen: http://www.freetech-equipment.com/shop/ ... toestellen
Iemand ervaringen met dit merk? Iemand smeuïge roddels gehoord met betrekking tot de kwaliteit?
TIG en MMA gecombineerd is geen must hoor, maar het kan handig zijn, dan hoef ik straks geen los TIG-apparaat te kopen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groeten,
Dirk
Ik ben op zoek naar een las inverter. Daarmee wil ik 4mm electrodes kunnen lassen. Welke ervaringen hebben jullie met dergelijke apparaatjes?
Omdat ik ook wil TIG-lassen leek het me misschien handig om een combi apparaatje kopen. Ik kwam deze tegen: http://www.freetech-equipment.com/shop/ ... toestellen
Iemand ervaringen met dit merk? Iemand smeuïge roddels gehoord met betrekking tot de kwaliteit?
TIG en MMA gecombineerd is geen must hoor, maar het kan handig zijn, dan hoef ik straks geen los TIG-apparaat te kopen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groeten,
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Ervaringen met lasinverters
Aan boord van de Zaandam hebben we een lief ding. last moeiteloos 4mm sterretjes weg. zal morgen ff een foto maken van dat ding. Wij hebben hem gekregen en lassen er momenteel vrolijk op los. Nadeel van die combi's vind ik altijd dat als het 1 stuk is het hele ding het gelijk niet meer doet. Kan je altijd nog de ander ff pakken om je klus af te maken. Maar het is mijn mening, kan zijn dat jij hier anders over denkt.
gr Ed

gr Ed
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Ik heb een ESAB, geen MIG, alleen elektrodes, lichtnet, tot 160A. Mij destijds aangeraden door de werfbaas. Geweldig apparaat, maakte mij van een beginnende koekebakker een net niet meer beginnende lasser 

Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Ja, jullie hebben een Selco Genesis 1500 toch? Volgens mij ook wel een betaalbaar type.edje schreef:Aan boord van de Zaandam hebben we een lief ding. last moeiteloos 4mm sterretjes weg. zal morgen ff een foto maken van dat ding. Wij hebben hem gekregen en lassen er momenteel vrolijk op los. Nadeel van die combi's vind ik altijd dat als het 1 stuk is het hele ding het gelijk niet meer doet. Kan je altijd nog de ander ff pakken om je klus af te maken. Maar het is mijn mening, kan zijn dat jij hier anders over denkt.
Welk type? Ik hoorde van een onderaannemer op mijn werk dat de caddy's veel storingen gaven. Geen idee of dat echt zo is hoor!KarelE schreef:Ik heb een ESAB, geen MIG, alleen elektrodes, lichtnet, tot 160A. Mij destijds aangeraden door de werfbaas. Geweldig apparaat, maakte mij van een beginnende koekebakker een net niet meer beginnende lasser
- KarelE
Hij doet het al jaren naar tevredenheid, de laatste paar jaar gebruikt mijn zoon hem aan boord voor vloer/spantreparaties. Die kraanmachinsten lossen nogal eens wat ruig. Mijn zoon is er best tevreden mee. Een paar maanden geleden met een grote reparatie heeft de werf er ook een paar dagen mee gelast. Dat zal zo'n werfmedewerker niet doen als het slechter is dan het eigen materiaal. Ik zal mijn zoon eens vragen naar het type.
Op de werf had ik 'm soms achter meer dan 85 meter verlengsnoer (3x2,5 mm2), maar hij bleef het doen. Aan boord van de Johanna wil hij het niet op de 3-fase generator doen, daar heb ik dan last van nulpuntverschuiving schijnt het. Op mijn oude enkel-fase 5kVA chinees deed-ie het dan weer wel. Voor dat lassen op de generator moet ik mijn jaren geleden uitgeleende ouderwetse trafo maar eens terughalen, die kan ook op 400V werken, tussen twee fasen dus. Ik heb goede hoop dat ik dan weer op de generator kan lassen.
Op de werf had ik 'm soms achter meer dan 85 meter verlengsnoer (3x2,5 mm2), maar hij bleef het doen. Aan boord van de Johanna wil hij het niet op de 3-fase generator doen, daar heb ik dan last van nulpuntverschuiving schijnt het. Op mijn oude enkel-fase 5kVA chinees deed-ie het dan weer wel. Voor dat lassen op de generator moet ik mijn jaren geleden uitgeleende ouderwetse trafo maar eens terughalen, die kan ook op 400V werken, tussen twee fasen dus. Ik heb goede hoop dat ik dan weer op de generator kan lassen.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- KarelE
Ik heb de OrigoArc150
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- sailor wim
Hoi,KarelE schreef:Ik heb de OrigoArc150
Even off topic,
Ik heb aan boord de FERM WEM1042 Welder Lastrafo 100Amp.
De elektrodes zijn vacuüm getrokken door de slager met zakjes silica gel erbij.
Het geheel in een pvc koker met schroefdeksels afgesloten.
De "old skool" trafo is voor nood reparaties onderweg en heeft geen moeite met de stroom uit een oude boord aggregaat van wie dan ook.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- KarelE
Er komt morgen ook een ervaring van ZKK Gouda. Zij hebben een 150A apparaat, ook voor tig. Weten het merk niet uit het hoofd.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Handige Harrie
- Contacteer:
Heb zo'n freetech ding hier staan. alleen nooit voor electrode gebruikt
pak liever een esabje, zijn compacter/lichter
pak liever een esabje, zijn compacter/lichter
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ik gebruik een Esab 145 machientje, last redelijk, kan beter.

Het is de goedkoopste ESAB geloof ik, wellicht van binnen geen echte esab maar OEM modelletje.
Op m'n werk hebben we een iets duurdere versie, geloof Lincoln, je merkt wel verschil die doet het beter.
Maar desondanks bakt ie alles prima aan elkaar, 4mm elektroden zou ik er niet mee lassen.
Oja en voor deze gevoelige elektronische apparaten: zorg dat je met slijpen geen slijpstof erin mikt, dan gaan ze stuk (m'n baas had 'm geleend...dus nieuwe gehad...)
Ik zou voor de zwaarste 230volt versie gaan, iets duurder maar last lekkerder en meer power. Ook zal ie minder snel stoppen op temperatuur (inschakelduur bij vollast is niet zo hoog)

Het is de goedkoopste ESAB geloof ik, wellicht van binnen geen echte esab maar OEM modelletje.
Op m'n werk hebben we een iets duurdere versie, geloof Lincoln, je merkt wel verschil die doet het beter.
Maar desondanks bakt ie alles prima aan elkaar, 4mm elektroden zou ik er niet mee lassen.
Oja en voor deze gevoelige elektronische apparaten: zorg dat je met slijpen geen slijpstof erin mikt, dan gaan ze stuk (m'n baas had 'm geleend...dus nieuwe gehad...)
Ik zou voor de zwaarste 230volt versie gaan, iets duurder maar last lekkerder en meer power. Ook zal ie minder snel stoppen op temperatuur (inschakelduur bij vollast is niet zo hoog)
Ik heb al een jaar of twaalf een sea rainbow. Destijds hadden we de vereniging van lasapparaten verkopers aan boord en was ik op zoek. Heb toendertijd zelf het apparaat daar op de zaak mogen proberen en heb er een gekocht. Sindsdien al vaker profs er mee laten lassen en die waren er ook erg tevreden mee.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Heb laatst een Kemppi AC/DC TIG aangeschaft. Het instellen is wel vrij lastig (zoveel mogelijkheden)
Daarbij moet ik me zelf aanleren om er veel rustiger voor te gaan zitten.
Ben meer elektrode en MIG lassen gewend. Even vlug vlug werkt niet.
Het apparaat kan gewoon op 230V en deze is lucht gekoeld. Tevens MMA lassen mogelijk. (electrode)
Kan er staal, RVS en aluminium mee lassen.
Denk er wel om dat je de juiste gas gebruikt bij het juiste materiaal.

Daarbij moet ik me zelf aanleren om er veel rustiger voor te gaan zitten.
Ben meer elektrode en MIG lassen gewend. Even vlug vlug werkt niet.
Het apparaat kan gewoon op 230V en deze is lucht gekoeld. Tevens MMA lassen mogelijk. (electrode)
Kan er staal, RVS en aluminium mee lassen.
Denk er wel om dat je de juiste gas gebruikt bij het juiste materiaal.
groet Terpstra / SAMBEEK
Dirk,
ik heb afgelopen jaar deze gekocht:
http://www.hugoschipper.nl/machines/las ... rters.html
set compleet met handschoenen, lichtgevoelige kap, bikhamer en koffer rond de 295 euro.
http://www.hugoschipper.nl/tb-lasinvert ... v-set.html
heb er de complete opduwer van mijn zoons meegelast. 2,5. 3 en 4mm electroden geen probleem.
Ik was erg verrast dat het zo goed werk. alleen de laskabels zijn gesmolten maar daar heb ik de oude van mijn eerste inverter (15 jaar plezier van gehad en nog steeds) voor gebruikt. Ik heb er ook een set voor de scouting gekocht en kreeg nog een leuke korting.
ze hebben ook nog een A klasse toestel wat wij in de werkplaats gebruiken:
http://www.hugoschipper.nl/mw-packmig16 ... sfles.html
ik heb afgelopen jaar deze gekocht:
http://www.hugoschipper.nl/machines/las ... rters.html
set compleet met handschoenen, lichtgevoelige kap, bikhamer en koffer rond de 295 euro.
http://www.hugoschipper.nl/tb-lasinvert ... v-set.html
heb er de complete opduwer van mijn zoons meegelast. 2,5. 3 en 4mm electroden geen probleem.
Ik was erg verrast dat het zo goed werk. alleen de laskabels zijn gesmolten maar daar heb ik de oude van mijn eerste inverter (15 jaar plezier van gehad en nog steeds) voor gebruikt. Ik heb er ook een set voor de scouting gekocht en kreeg nog een leuke korting.
ze hebben ook nog een A klasse toestel wat wij in de werkplaats gebruiken:
http://www.hugoschipper.nl/mw-packmig16 ... sfles.html
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Ha, bedankt voor jullie reacties! De ESABjes zijn dus zo slecht nog niet. En Kemppi is echt mooi spul, maar boven mijn budget.
Meester, als ik het goed begrijp ben je erg tevreden over de TB LASINVERTER, bijna net zo tevreden als over de van Metal Works uit jullie werkplaats?
Groeten,
Dirk
Meester, als ik het goed begrijp ben je erg tevreden over de TB LASINVERTER, bijna net zo tevreden als over de van Metal Works uit jullie werkplaats?
Groeten,
Dirk
- KarelE
Als m'n zoon die van mij 'kapot' last vraag ik van hem in ieder geval dat setje dat Meester aanbeveelt terug! 

Kermit the Frog.
Kermit the Frog.