weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
meester
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door meester »

Als je schone delen in de kleppendeksel heb en vuile is er kans op een lekkende verstuiverleiding. tussen de koppeling buit de deksel en de verstuiver zit bij daf een verlengstuk wat in sommige gevallen bij het losmaken van de leidingen los kan komen. dan lekt er diesel in de klepdeksel en wordt je smeerolie steeds dunnen. het is vaak zichtbaar omdat de kop ter plaatse van de lekkage netjes schoon is.
Als je toch lekker bezig bent: misschien kan je de motor oplichten en even het carter openen? bij die oude dafjes lijkt het altijd of er niets mankeert maar je hebt gewoon kans dat alle lagers versleten zijn. Ik heb er zelf al 4 gereviseerd en die van bv mijn vader was totaal niet meer bruikbaar. Vorige week staan kijken bij een kennis (bij jachtbouw emaly) die zijn motor voor een vlareparatie heeft verwijderd. de Daf start goed en rookt amper. ze hebben het blok open gemaakt omdat het kon. alle lagers inclusief krukas versleten en de olieschraapveren van de zuigers vielen er zo af. Geen probleem want er staan nog 5 blokken. Allemaal lopend uit de vrachtwagen gekomen. ze zijn allemaal uit elkaar en hij moet nu van 5 blokken een goede gaan samenstellen. Een daf start inderdaad altijd nog.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Als je schone delen in de kleppendeksel heb en vuile is er kans op een lekkende verstuiverleiding. tussen de koppeling buit de deksel en de verstuiver zit bij daf een verlengstuk wat in sommige gevallen bij het losmaken van de leidingen los kan komen. dan lekt er diesel in de klepdeksel en wordt je smeerolie steeds dunnen. het is vaak zichtbaar omdat de kop ter plaatse van de lekkage netjes schoon is.
Als je toch lekker bezig bent: misschien kan je de motor oplichten en even het carter openen? bij die oude dafjes lijkt het altijd of er niets mankeert maar je hebt gewoon kans dat alle lagers versleten zijn. Ik heb er zelf al 4 gereviseerd en die van bv mijn vader was totaal niet meer bruikbaar. Vorige week staan kijken bij een kennis (bij jachtbouw emaly) die zijn motor voor een vlareparatie heeft verwijderd. de Daf start goed en rookt amper. ze hebben het blok open gemaakt omdat het kon. alle lagers inclusief krukas versleten en de olieschraapveren van de zuigers vielen er zo af. Geen probleem want er staan nog 5 blokken. Allemaal lopend uit de vrachtwagen gekomen. ze zijn allemaal uit elkaar en hij moet nu van 5 blokken een goede gaan samenstellen. Een daf start inderdaad altijd nog.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sambeek

Bericht door sambeek »

Als ik dit zo lees, zou je toch denken dat ook een daf het zou moeten begeven, bij dergelijke slijtage?
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

NOOIT!!, een DAF heb je voor het leven, reparatiekit bestaat uit: hamer (een grote), schroevendraaier, rolletje ijzerdraad, en (belangrijk!!) twee postbode-elastieken :mrgreen: !.Alle gekheid opeen stokje het "altijd lopen "was voor mij EEN van de redenen om dit scheepje aan te schaffen, alleen de mate van onderhoud valt me (fatsoenlijk gezegd) een BEETJE tegen :cry: maar je kan er niet in kijken tenslotte :? maar zaken als een carterdop die met TWEE man, een pijp op een sleutel ,EN een hoop verbaal- EN zinloos -geweld bijna niet los te krijgen was, klepspeling soms 1mm waar 0,5 voorgeschreven is, een oliefilteraftapplug die warm gestookt moet worden om te lossen, diverse verstuivers die ALLEEN met twee personen te lossen zijn :? sludge in het carter van 10,15, 20 jaar??, brandstofpomp zo goed als ZONDER olie, brandstofaanvoer die via de langst mogelijke omweg van tank naar de pomp was aangelegd ,was,want inmiddels aangepast, een tank, mooi en nieuw )RVS), geplaatst op twee velletjes rubber, ontluchting van deze tank aangesloten op de vulleiding ) dekdopzijde ) waardoor er vacuüm in de tank ontstaat tijdens het varen )gelukkig niet ver dus geen schade), maar bij het tanken na 10 liter alles over het dek en EERST repareren voor je het IJsselmeer op gaat :( de retourleiding van de verstuivers aangesloten op de vulleiding )tankzijde) waardoor er door demontage van de verstuivers via de open retourleiding 4,5 liter gasolie in de motor is gekomen) je zal het niet zien en starten :evil: )dus.......lang verhaal kort, na een wereld van werk ben ik zover dat er morgen gestart kan worden, en mijn toetsenbord doet rare dingen daarom welterusten en wordt vervolgd, Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

nog even een kleintje voor de meester er is duidelijk iets gebeurd onder het kleppendeksel maar dat alle 6 de verstuivers lekken geloof ik niet in, morgen gaan we starten en komen we meer te weten. voorlopig houd ik het op ernstig achterstallig onderhoud. :D wordt vervolgd groet Ad :mrgreen:
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

goedenavond allen! vanmiddag Daatje "een schop gegeven" en halleluja ze loopt :D !! en ook nog eens buiten verwachting super mooi en (ik kon het in het schemerdonker niet scherp meer zien maar er was na de verwachte blauwe rook( nieuwe verstuivers en wat vettigheid op de zuigers) bijna geen rook te zien en ze was nog niet eens echt warm dus heb ik goede hoop.Morgen gaan we bij daglicht weer draaien en checken op eventuele lekkages, heb er nog geen kunnen ontdekken, maar toch en het wel/niet roken te "analiseren" :D uitgaande van een goed resultaat, word het volgende project de koel- en drinkwatervoorziening. het koelgedeelte wil ik nog gereinigd/ontkalkt hebben, en de drinkwaterinstallatie moet op de schop van tank tot dop: het geheel is nieuw aangelegd met een nieuwe tank en nieuwe leidingen en dat is gelijk het probleem. de vulslang is compleet met een flinke "zak" aan het plafond van de vetloods gehangen( moet ,want vuldop achter de stuurhut en de tank onder de voorroef) en uit gevoerd in doorzichtige gewapende 2 duims slang dus een legionella fabriek( moet wel dood maar er is geen haast bij :lol:)de aanvoerslang ,ook doorzichtig gewapend plastic, maakt de route omgekeerd van de tank naar de kraan = door de machinekamer want de "keuken" is achter in de stuurhut,ook hier weer volop licht en temperatuur dus legionella in topproductie :? :? en lek. het plan is: vulleiding in pvc/metaal met een goede isolatie (laatste meter is achter het roefschot) de aanvoer in 12mm koper met uiteraard goede isolatie, tot boven de stuurhut vloer. de drukschakelaar van -of de waterpomp geheel vervangen want de pomp slaat niet af dus houd volle druk op de slang naar de kraan ,deze "zweet/lekt" dus waterballet in de mk net boven de boordnet accu`s :cry: nogmaals dit alles is NIEUW aangelegd :x voor aankoop.als dit dan weer geregeld is gaan we in de vonken knutselen (bedrading checken en beugelen, omvormer/lader plaatsen/aansluiten,verlichting 220 en 12 aanleggen ) EN tussendoor de hele vetkuil soppen ontvetten van plafond tot de bilge en de motor schoon en geverfd.het is weer een lange geworden dus voor nu welterusten en word vervolgd,groet Ad :mrgreen:
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

"Verder met een DAF" is een kreet die niet overdreven is, vrijdag gestart ,gedraaid EN gevaren,wat een genot om met dit scheepje te varen! Ik dacht dat de DAF aardig liep maar nu is het duidelijk dat het werk en kosten niet voor niks zijn geweest :D wat nu volgt is de waterleidinginstallatie daar gaan we morgen aan beginnen , dus waarde lezer u kunt weer (boze-)verslagen en ongetwijfeld domme vragen tegemoet zien :?: :idea: :wink: en als altijd: word vervolgd :mrgreen:
edje

Bericht door edje »

maar een daf afleren te roken is een utopie...... als ze stoppen met roken steken er enkele benen uit het carter 8) een beetje daf moet roken dat is de charme van dit merk motoren.

veel succes met jouw project
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

hahaha dank je Ed voor je steun en aanmoediging, ik zal je mening over het roken uitprinten en kopiëren kan ik dat uitdelen in sluizen en bij bruggen :mrgreen: maar alle gekheid op een stokje , Daatje is ondanks de (nu) mooie loop zeker niet rookvrij en ik vrees ook behoorlijk versleten :? ,ik kan alleen hopen dat ze nog een paar jaar mee kan met mijn liefdevolle verzorging, terwijl ik spaar voor een revisie/ruiler, want ik ben en blijf ook fan van die goeie ouwe dikke DAF( DA 475 uit een 1600 Dikke Daf vrachtwagen 1962/63) :wink: het vervolg van het project heeft inmiddels een aanvang genomen nl het reinigen van de vetloods en het opknappen van bedrading en leidingen :( Vandaag zag ik op de 2"waterslang, doorzichtig en gewapend,
staan dat hij geleverd is door mijn vrienden van v/d Ouden (VETUS dus) en er vol trots opgedrukt staat VETUS DW(drinkwater-)slang 2"/50 mm. maar zoals ik al in een eerdere post heb vermeld: de idioot die deze slangen gebruikt om heen en weer door een machinekamer, 35cm boven de kar EN onder tl-en gloeiverlichting door,een drinkwatervoorziening te creëren, heeft waarschijnlijk nog nooit van legionella gehoord! terwijl ze hem ter plaatse liefkozend "McGyver" noemen :evil: :evil:.
tenslotte nog dit: dat ontvetterspul van de Wibra, n.l "Dasty" werkt tot hier aan toe perfect, ik sproei het puur op laat een paar minuten weken sproei na met schoon water en droog met een poetsdoek af, weet niet hoe oud de machinekamer verf is maar het komt "als nieuw" voor de dag :D tot zover de update van de TADI 3, word vervolgd Ad :mrgreen:
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Klinkt allemaal weer erg leuk en interessant. Zou je eens wat foto's bij je verhalen kunnen plaatsen?Dat maakt het nog duidelijker waarmee je bezig bent!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Arrejoan schreef:hahaha dank je Ed voor je steun en aanmoediging, ik zal je mening over het roken uitprinten en kopiëren kan ik dat uitdelen in sluizen
Dat kost maar weer papier en dure printerinkt. Zo halen we de doelstellingen van Parijs in 2021 nooit! :mrgreen: Wat dacht je van uitzetten tijdens het schutten? Winwin, toch? :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

quichot schreef:
Arrejoan schreef:hahaha dank je Ed voor je steun en aanmoediging, ik zal je mening over het roken uitprinten en kopiëren kan ik dat uitdelen in sluizen
Dat kost maar weer papier en dure printerinkt. Zo halen we de doelstellingen van Parijs in 2021 nooit! :mrgreen: Wat dacht je van uitzetten tijdens het schutten? Winwin, toch? :wink:
Mijn dieseltje rookt absoluut niet, maar wanneer ik met andere jachten in een (kleine) sluis lig gaat de motor gewoon uit!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond iedereen :) eerst maar even op het rijtje af: Peter,ik kan de foto`s maken met de foon,met een klein gelukje ze ook nog mee naar huis nemen(er liggen er al een paar in het grote magazijn telefoons :oops: )en aldaar het spul op de pc zetten, maar om ze dan naar dit onvolprezen forum te krijgen gaat nog even boven mijn digi-pet ,maar als er zo`n overweldigende aanvraag is ga ik het weer een keer proberen :D Guido: fijn dat je bezorgt bent om het milieu en mijn portemonnee :wink: maar printen doe ik bij mijn dochter in de zaak dus costa nada, gratis! :P. Jack: sinds jaar en dag is het mijn gewoonte om in een sluis of bij wachten voor een brug of zoiets ,de regel bij mij aan boord: touwen vast, motor uit en dat blijft zo rook of geen rook :D noem het goed zeemanschap, beleefdheid tegenover een ander , of zorg voor het milieu ik deed het al toen we nog niet eens milieu HADDEN :mrgreen: zo ben ik het geleerd en niet ALLE dingen van vroeger hoeven in de vuilnisbak, toch? Tot slot: vanuit de TADI weinig nieuws ik heb net 36 uur geveld gelegen met griep/voedselvergiftiging vandaag voorzichtig wat geklust in de schuur en 1,5 uur gesopt in de vetloods aan boord :( wordt weer vervolgd, groet Ad
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Trouwens: hoezo walmt een dafje altijd? 8)
Afbeelding
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Rookt hij niet Quichot? Dan zal ik maar snel je oliepeil checken :lol:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie