Radio valt spontaan uit.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

popeye
Contacteer:

Radio valt spontaan uit.

Bericht door popeye »

Daad draadje over de bedrading :mrgreen: (de antenne van mijn radio is het enige stuk installatiedraad met harde kern) bracht me op een ander probleem waar ik afgelopen jaar tegenaan liep. De radio valt af en toe spontaan uit. Even later, (kan ook een of twee uur later zijn) staat er weer stroom op en kan ik weer een zender kiezen of cd draaien. Het gebeurt soms bij het aan- of afslaan van de waterpomp, maar ook zomaar, zonder aanwijsbare elektrische activiteit.
Er zitten op de radio twee aansluitpunten voor voeding. Een waarbij de stroom eraf gaat bij het uitschakelen (van de auto) en 1 voor rechtstreeks naar de accu zodat je instellingen niet verloren gaan. Ik heb indertijd alles voor het gemak op 1 draad aangesloten. Wanneer de stroom er af wordt gezet moet ik nadien dus altijd weer opnieuw de zenders opzoeken.
Zou die manier van aansluiten de oorzaak kunnen zijn, of kan het ergens anders door komen?
Het zou natuurlijk ook gewoon aan de (nieuwe) radio kunnen liggen!
Ik had trouwens een paar stripjes om de radio uit het front te kunnen trekken. Heb geen idee waar ze gebleven zijn! :x

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Dirk

Re: Radio valt spontaan uit.

Bericht door Dirk »

De radio bij ons is ook zo aangesloten ; spanning uit, alles uit.
Dat kan volgens mij niet de oorzaak zijn van het uitvallen .
Valt je spanning fel weg als je een zware verbruiker aanzet ?
Kan wel zijn dat de radio onder, ik zeg maar wat ,bvb 11V het niet meer doet ...?
groetjes, Dirk
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Zijn je accu's nog in orde?
Als die wat minder zijn en een verbruiker die wat meer trekt slaat aan kan het zijn dat de radio het op dat moment opgeeft.

Ik heb dat gehad met de digitenne.
Als we water tapten én de hydrofoor sloeg aan,kapte de digitenne er mee.
Met de nieuwe accu's was het probleem weg.

Bij draaiende motor zou dit probleem zich dan niet voor moeten doen, omdat de dynamo dan voldoende stroom levert.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

multimeter aan de voedingskabels hangen. kijken of de fout in de 12v voeding zit of de radio zelf

radios zijn vreemde gevallen die zich kunnen gedragen maar ook gigantisch kunnen lopen kloten
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

ik zou eerst proberen om de draden voor het "geheugen" en het draadje voor "contact" meestal rood en geel in de kabelboom van de radio apart te zetten werkt dat nog niet naar behoren rood aan geel en v.v aansluiten heb hetzelfde probleem in een vrachtwagen( nieuw met nieuwe accu`s en nieuwe radio`s) gehad met verschillende Kenwood radio`s en daar waren de problemen met het wisselen van rood (accu) en geel (contact) aan het eind van de kabelboom verholpen. Simpelweg het rode draadje in het gele stekkertje en andersom.
bij mij werkte dat perfect.Enne je mist niet ZO veel met 24 uur per dag kerstliedjes vind ik :D groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
E.S.

Bericht door E.S. »

massa probleem deze controleren of opnieuw aanleggen rechtstreeks op accu
Marie Christina

Kwestie van het juiste station kiezen, Ad.
Radio 10 heeft momenteel de top4000.
Zit niet veel kerstmuziek tussen, :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ik heb ooit een soortgelijk probleempje gehad met een heklicht. Alles gecheckt, kon niks vinden. Schakelaar aan, overal 12v, ook in de fitting. Zette ik de lamp terug, niks. Toen de fitting doorgemeten mét lamp. Nog maar een paar volt. Bleek de op het oog puntgave zekering als er geen stroom gevraagd werd keurig 12v door te laten, maar met ingeschakelde stroomgebruiker niet. Nieuwe zekering, einde probleem.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

hoi Menno, ik probeer maar een oplossing aan te dragen :D ik heb momenteel een radio/omvormer/acculader uit een caravan ) jawel) in proefopstelling in de schuur staan waar ik mijn mast aan het lakken ben :D en terwijl ik de mast schuur en lak hoor ik ALLEEN christmassongs voorbij komen, zal zeker aan het station liggen maar ben nog niet verder dan de schakelaar voor de omvormer gekomen :mrgreen: maar dank voor de tip :mrgreen: :mrgreen:
P.S heb je mijn plaatjes al gevonden= nieuwe kosten 5,95 per stuk dus zal wel een ° blind° board worden :P :P
gr Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Marie Christina

Joh, Ad, ik had er 5,95 per plaatje voor over als ik ze vond.
Ik ben voorlaatst weekend nog op de boot geweest voor een klusje en heb nog maar weer eens gezocht.
Ik heb een heleboel dingen gevonden, van sommige wist ik niet eens meer dat ik het kwijt was, maar die plaatjes..... :?
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Er zijn nog al wat reacties die een gebrek aan spanning als oorzaak aanvoeren. Ik heb daar zelf ook aan gedacht. Ik heb een klein simpel schakelpaneel waarbij je de accu ook kunt testen, en wanneer ik dat deed vorige zomer stond de wijzer nog maar net in het groen, hoewel de accu nog vrij nieuw is. (twee jaar?) Ik start op dezelfde accu , en heb nooit problemen met het starten. De motor heeft nog nooit zo mooi gestart als de laatste tijd. maar dat kan ook aan de motor liggen natuurlijk. :D
Het uitvallen van de radio kon trouwens op elk willekeurig moment gebeuren. Bijvoorbeeld gewoon overdag terwijl er helemaal geen stroom gevraagd wordt, en de stroom komt er daarna ook zonder een aanwijsbare reden weer op.
Heb van alles geprobeerd om de spanning bij uitval weer op de radio te krijgen, maar niets hielp.
Zou het ook een slecht contact op de accupolen kunnen zijn? Ik heb daar geen vaseline op. Hoe meet je trouwens de spanning van de accu? Accukabels eraf en dan meten, of kunnen die er op blijven zitten?
Ik ben op dit moment druk met lakken, en kan motor en accu niet zo goed bereiken.

Groet, Jack.

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Als het zo onregelmatig gebeurt kan er ook ergens een breuk in een spoortje op een print zitten. Die kan dan met warm worden van de radio net dat beetje uitzetten dat de stroom onderbroken wordt.

Ik zou in ieder geval eens met een multimeter de spanning meten als de radio het doet, en nogmaals als-ie het niet doet. Gewoon met de kabels op de accu aangesloten, en dan bij voorkeur meten op de laatste aansluiting voor de radio.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

KarelE schreef:Als het zo onregelmatig gebeurt kan er ook ergens een breuk in een spoortje op een print zitten. Die kan dan met warm worden van de radio net dat beetje uitzetten dat de stroom onderbroken wordt.

Ik zou in ieder geval eens met een multimeter de spanning meten als de radio het doet, en nogmaals als-ie het niet doet. Gewoon met de kabels op de accu aangesloten, en dan bij voorkeur meten op de laatste aansluiting voor de radio.
Je bedoelt, dan weet je of het in de radio zit of niet?

Groet, Jack.

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Ja, als je hetzelfde meet bij zowel functionerende als niet-functionerende radio heb je uitgesloten dat het aan de voedingsspanning ligt.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

popeye schreef: Ik had trouwens een paar stripjes om de radio uit het front te kunnen trekken. Heb geen idee waar ze gebleven zijn! :x
Er schoot me vandaag ineens een plek te binnen waar ik een paar had zien liggen. Radio eruit, triplex onder de radio weg geschroefd, en daar liggen de twee op die eigenlijk bij de radio horen. Heb er nu dus twee paar. :mrgreen:

Toen ik de radio naar voren trok zat alleen de stekker met de antenne er nog in. Andere stekker was er uit. Waarschijnlijk zat de stekker met de overige aansluitingen er dus maar half in, want toen ik hem later wel stevig aangedrukt had kon ik hem er daarna zowat niet meer uit trekken. Ik ga er van uit dat er daardoor een slecht contact was, en dat het probleem nu opgelost is. De tijd zal het leren.
Bedankt voor het meedenken!

Groet, Jack.

Plaats reactie