wierpot en waterschep voor en tegen...
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: wierpot en waterschep voor en tegen...
Als je de inlaat dicht onder de waterlijn maakt dan wel goed kijken waar normaal een 'kuil' naast de boot is, grote kans op lucht aanzuigen, ook bij ruiger water..
Riverboy twee filters op een inlaat dat kan eigenlijk niet , verander het maar gouw ,ik heb op mijn filter een afsluiter gemaakt
Waar ik een compressor op kan zetten ,in tijd van noot blaas ik alles weer naar buiten, is in 3200 motoruren maar een keer voorgekomen en werk goed. Ik Heb twee Inlaten van 1 1/2 duim aan weerszijde van de scheg op een groot RvS filter.
Waar ik een compressor op kan zetten ,in tijd van noot blaas ik alles weer naar buiten, is in 3200 motoruren maar een keer voorgekomen en werk goed. Ik Heb twee Inlaten van 1 1/2 duim aan weerszijde van de scheg op een groot RvS filter.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Hoi Carel,
Onze boot heeft 2 wierfilters met ieder een eigen inlaat, maar wat ik wel kan is om bv. de rechtse wierfilter op de linkse inlaat zetten. Dat betekend dat ik tussen beide wierfilters kan switchen. Kijk ook maar eens naar de foto, daar zie je een horizontale pijp tussen beide wierfilters en onder iedere filter een slang naar beneden gaan naar de eigen aanzuigopening.
Als ik ga hellingen zal ik dan ook 2 schelpjes dienen te verwijderen om indien de inlaten verstopt raken deze te kunnen doorstoten.
Met een compressor heb ik tijdens de vakantie geprobeerd, met als resultaat dat de hele machinekamer, inclusief mijn persoontje, drijfnat werd omdat de schelp alles tegenhield.
Groet, Jo
Onze boot heeft 2 wierfilters met ieder een eigen inlaat, maar wat ik wel kan is om bv. de rechtse wierfilter op de linkse inlaat zetten. Dat betekend dat ik tussen beide wierfilters kan switchen. Kijk ook maar eens naar de foto, daar zie je een horizontale pijp tussen beide wierfilters en onder iedere filter een slang naar beneden gaan naar de eigen aanzuigopening.
Als ik ga hellingen zal ik dan ook 2 schelpjes dienen te verwijderen om indien de inlaten verstopt raken deze te kunnen doorstoten.
Met een compressor heb ik tijdens de vakantie geprobeerd, met als resultaat dat de hele machinekamer, inclusief mijn persoontje, drijfnat werd omdat de schelp alles tegenhield.

Groet, Jo
-
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Ondertussen is het wel duidelijk dat er voor en tegens zijn voor met of zonder schelp,iedereen handelt zo wat naar eigen ervaringen maar er is duidelijk geen 1 foolproof systeem, de factor pech of geluk is niet uit te sluiten blijkbaar, bij de ene verstopt een zeef en bij de andere een open pijp beide zijn dus niet altijd even gemakkelijk door te prikken zeker niet wanneer de bovenkant onder de waterlijn zit zoals bij mij en ik kan niet hoger.
Mijn aanzuigpunten zitten ook vrij diep hierdoor kan ik geen lucht trekken en dit zeker niet op een kanaal...
Ik heb ondertussen terug een schelp gemonteerd diende me altijd al goed en ik heb een tweede nood voorziening gemaakt via de kuipafvoer van 2" deze zal normaal niet dienen, maar die is voor Murphy, wanneer die op de koffie komt
Mijn aanzuigpunten zitten ook vrij diep hierdoor kan ik geen lucht trekken en dit zeker niet op een kanaal...
Ik heb ondertussen terug een schelp gemonteerd diende me altijd al goed en ik heb een tweede nood voorziening gemaakt via de kuipafvoer van 2" deze zal normaal niet dienen, maar die is voor Murphy, wanneer die op de koffie komt

Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Het is oor mij niet zo goed te zien op de foto Jo, maar begrijp het .
Ik heb geen scheepjes op mijn inlaten ,wel een op de inlaat van de watergekoelde schroef as maar daar staat geen vacuüm op.
Ik heb geen scheepjes op mijn inlaten ,wel een op de inlaat van de watergekoelde schroef as maar daar staat geen vacuüm op.
-
Nou Carel je ziet het dan misschien niet goed,maar dan zie ik het ook verkeerd ik zie een ribbelslang die uitkomt op een bronze t stuk die het in tweén verdeeld daarna twee kogelkranen en dan de wierfilters.
Als het anders is ben ik benieuwd wat ik dan verkeerd zie.
Gr René ( De Stoere)
Als het anders is ben ik benieuwd wat ik dan verkeerd zie.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Misschien een foto van de andere kant geeft een ander beeld,de motor is dat een Perkins' 135 m die heb ik ook in mijn schip staan! Doet het prima
-
Goedemorgen,
10 jaar geleden een waterschepje geplaatst 0,75 m. uit het midden slechts 1x probleem door vette modder dus te ondiep kan dus ook gebeuren zonder schepje.
Wel heb ik een T stuk voorbij de wierpot waar ik een slangetje op kan schroeven en de wierpot schoon kan blazen, al diverse keren handig gebruik van gemaakt kroos en waterpest blies ik zo weer onder het vlak, de wierpot zit met bovenkant op de waterlijn en na een paar keer blazen en het water terug laten komen is de wierpot schoon.
Wel fijn dat er een plexiglas deksel op zit dan zie je ook wat je doet.
Groet Willem.
10 jaar geleden een waterschepje geplaatst 0,75 m. uit het midden slechts 1x probleem door vette modder dus te ondiep kan dus ook gebeuren zonder schepje.
Wel heb ik een T stuk voorbij de wierpot waar ik een slangetje op kan schroeven en de wierpot schoon kan blazen, al diverse keren handig gebruik van gemaakt kroos en waterpest blies ik zo weer onder het vlak, de wierpot zit met bovenkant op de waterlijn en na een paar keer blazen en het water terug laten komen is de wierpot schoon.
Wel fijn dat er een plexiglas deksel op zit dan zie je ook wat je doet.
Groet Willem.