zonnepaneel meten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel meten

Bericht door Arrejoan »

Ok, ik doe nog EEN poging: wie kan mij vertellen HOE ik de zaken die met een zonnepaneel te maken moet meten? ik bedoel dan waar meet ik wat :?: , hoe stel ik mijn meter in :?: wat zouden ongeveer de resultaten moeten zijn bij mijn paneel(Shell RM 95 watt 24 V) regelaar onbekend staat het volgende op: type SRL208-2000. fabr.nr 28346. Modul Max 8A. Unenn 24V. Uregel 28.2V. Last ab 22.0V An 25 V. Want voor de laatste keer :ik weet niet hoe of wat en dacht op dit forum wellicht wat wijzer te worden maar het resultaat is op zn zachts gezegd teleurstellend, want ik weet inmiddels dat wat ik doe compleet fout is ,maar NIET waarom? dat Menno`s regelaar LANG geleden gepikt is( door zijn makelaar waarschijnlijk :( ) , dat ik iets gemeten heb wat wel eens de paneelspanning zou kunnen zijn :?: (waarom ?????? :oops: ),dat er in het Friese wel eens meer wat Zonne-onderdelen verdwijnen, dat er bij forumleden plannen bestaan om hun hele huis op Zonne-energie te laten draaien (respect daarvoor) met het verhaal van de belastingen erbij, MAAR de simpele vraag (dacht ik) hoe meet ik een Zonne-paneel installatie is nog STEEDS niet beantwoord!! Misschien stel ik voor dit clubje van doorgewinterde techneuten erg domme vragen maar ik dacht: er ZIJN geen domme vragen, alleen domme antwoorden :) EN optie 3 blijkbaar: GEEN antwoorden.Erg Jammer want ik had op dit Forum wel wat uitleg verwacht :? Excuseer mijn onwetendheid :cry: groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Is kijken of ik er wat duidelijkheid in kan brengen.
Je 24 volt paneel kan max 4 ampère leveren of laden.
De regelaar kan 8 Ampère verwerken.
De accu laadspanning die de regelaar doorlaat is 28.2 Volt dat is een veilige laadspanning.
Is de laadspanning bereikt zal de regelaar niets meer doorlaten en de accu spanning geleidelijk weer wat zakken zonder verbruiker.
Je kan met de regelaar ook een last (bv verlichting) afschakelen als de accu spanning onder de 22 Volt komt de last word weer door verbonden als de accu spanning boven de 25 Volt komt.
Sluit nu de boel aan op een 24 volt accubank.
En meet bij voldoende licht op het paneel tussen de - en de + op de accu de spanning stel je meter in op gelijkstroom en op 200 volt.
Nou dat moet het wel zijn zo denk ik.
Nu heb je ook een keer aan de ingang van de regelaar de paneelspanning gemeten die was 43.5 Volt.
Een Pwm regelaar die jij waarschijnlijk bezit gebruikt die "over" voltage niet en dat is zonde.
Een Mppt regelaar gebruikt dat voltage wel en maakt daar ook laadspanning van en geeft zo meer rendement uit hetzelfde paneel.
GR Wim

PS.In mijn ogen is een topic kapen niet fraai.
Daarnaast is het boardvervuiling, de topics worden er niet duidelijker op.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Beste Ad,

Ongeacht of de regelaar goed is of niet...weggooien!
Jouw zonnepaneel heeft een open klemspanning van 43,1V
Dus meten begint als volgt, multimeter op het DC bereik zonder aangesloten regelaar de twee kabels meten als de zon er lekker op schijnt.
Je moet nu een spanning meten die ergens tussen 0 en 43,1 V ligt.
Als er bij felle zonneschijn 30V of minder uit het paneel komt, kun je de exercitie beter staken, en het paneel de zelfde weg laten volgen als de regelaar.
Goed, zolang de regelaar nog niet is weggegooid sluit je het paneel op de regelaar aan.
Om te beginnen, een 24V accu aansluiten op de batterij aansluiting van de regelaar.
Als je multimeter hierin voorziet, deze tussen de pluspool en plusaansluiting van de regelaar zetten.
Je selecteert stroommeting hoogste waarde (bijv 10 of 20A) meestal moet je ook de + meetpen hiervoor verzetten.
Sluit nu het zonnepaneel aan.
Met een tweede multimeter meet je direct op de accu de spanning.
Indien de spanning in de accu lager is als 28,2 V moet er (bij zonnestraling) stroom lopen.
Bij het bereiken van 28,2 V moet de stroom gereduceerd zijn tot 0.
Let op geen gebruikers op de accu zetten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Kijk DAT bedoel ik daar kan een electrakluns als ik wat mee :D , Dank aan Aquanaut en Sailor-Wim :P ik ga morgen gelijk weer met het geheel aan de slag om te zien of ik inderdaad OOK het amperage gemeten kan krijgen. vandaag en gisteren had ik mijn meter op gelijkstroom en 200V gezet en op de + en - van de accu aangesloten( tussen de klemmen die van de regelaar op de accu zitten) na een periode van laden met een verbruiker( amps onbekend) waarin de accuspanning langzaam opliep , ik blij : "het werkt!" :P . toen ik weggeroepen werd heb ik de verbruiker afgeschakeld en de rest aangesloten gelaten, bij terugkomst (na 2,5 uur) :shock: stond de meter op 37 V :!: dus mijn conclusie was de regelaar is niet afgeschakeld, dus als een speer gebruiker aan EN een grote erbij om het voltage van de accuset terug naar 28,8V te brengen :| . vandaag de handel weer aangesloten de hele dag MET dezelfde gebruiker aan en nu komt het systeem niet verder dan 27 V en schakelt dus niet af ivm het niet bereiken van de 28,2 V die op de regelaar staat, en als het donker word gaat het "laden" lampje uit dus DAT werkt dan weer WEL :roll: en valt alles stil zoals te verwachten is :). morgen wat minder panelenweer maar we gaan er toch mee stoeien, word vervolgd, nogmaals dank, groet Ad
sailor wim

Hoi Ad,
37 Volt dat kost je een accu die kookt zichzelf droog.
Ik weet niet wat voor een accu maar kijk het vloeistof niveau na en vul bij als die mogelijkheid er is.
Maar je regelaar moet ook zonder verbruiker de accu spanning niet hoger laten stijgen als die 28.2 Volt dus is die regelaar nog te vertrouwen zou ik zeggen.
Gr Wim
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Hallo Wim, daar was ik ook bang voor (koken) het zijn gesloten accu`s dus vullen wordt hem niet, maar is misschien wel de redding (hoop ik :oops: ). achteraf had ik beter de handel helemaal uit kunnen zetten ipv alleen de gebruiker, OF de gebruiker juist aan moeten laten... maar achteraf kijk je een koe....... :? nog even een vraagje over die mppt regelaar mijn oude is 8A maar de mppt gebruikt volgens jullie hogere stroomwaardes, is een reg-elaar van 10 A genoeg of beter een zwaardere? groet Ad
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Vraag me nu werkelijk af hoe een paneel van 24 volt openklem (iig. zo wordt mij uitgelegd), een spanning kan geven van 37 volt, ergens klopt er iets niet, zelfs als de belaste paneelspanning 24 volt is...... maar ik kan het ook fout hebben.... :?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Rene,

De Voc van dit paneel is 43,1V
Al vind ik de 37V erg veel aangezien de Vmpp 34V is, maar bij erg volle accu kan het gebeuren dat de fetjes niet meer opengaan en dus de paneelspanning op de accu kom te staan....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
sailor wim

Arrejoan schreef:nog even een vraagje over die mppt regelaar mijn oude is 8A maar de mppt gebruikt volgens jullie hogere stroomwaardes, is een reg-elaar van 10 A genoeg of beter een zwaardere? groet Ad
Hoi Ad,
10 Ampère is nu ruim genoeg maar voor €9 meer bezit je een 15 Ampère regelaar van het zelfde merk.
En bestaat dan de mogelijkheid om er ooit een 2de paneel parallel bij te knopen.
Bij een MPPT regelaar is natuurlijk de elektrische stroom (A) net zo als bij een PWM regelaar belangrijk maar nog meer de ingangs spanning (V)
Je open paneel spanning is nu 43,1 Volt dus een regelaar die 50 Volt aan kan word krap.
Kom ik dus aan een 75 Volt en 15 Ampère MPPT regelaar.
http://www.victronenergy.nl/solar-charg ... mppt-75-15
Maar kan ook bv dit worden.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... jB9GWvKFD8
Met display ingebouwd.
https://www.conrad.nl/nl/ivt-mpptplus-1 ... &WT.srch=1
Gr Wim
stevedem

Bericht door stevedem »

ik zou die van conrad en epsolar links laten liggen.
mocht je een nieuwe kopen, neem dan een victron.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Ik heb de EPSolar 20 amp., met afstandsbediening, perfect ding, icm. een 36 volt 260 wp paneel, laad als een gek, en houd de accu's perfect in conditie doormiddel van een laad karakteristiek, totaal geen omkijken naar.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Misschien kan ik een lichtje op het paneelprobleem laten schijnen :mrgreen: De situatie was als volgt: 2x Varta LFD 12V 90 Ah(C20) 77Ah(C5)RC 174 min CCA(EN) 800A MCA 1000A, nieuw bij het schip gekregen.deze heb ik met een startkabel tot 24 V gekoppeld (proefopstelling weet U nog :P ) hier aan 60 cm 2-aderig draadje 2,5qmm met aan een eind krokodillenklemmen op accupolen andere zijde in de schroefcontacten van de regelaar,deze weer aangesloten met de bestaande bedrading van het paneel (plat gelegd op 2 schragen).de multimeter heb ik ingesteld op gelijkstroom 200 V gewaarschuwd door het meten direct aan het paneel en de voelers geklemd tussen de krokiklemmen op de accupolen. de rest heb reeds eerder in dit draadje genoemd. ik hoop dat de wijzeren dan ik hier iets mee kunnen :mrgreen: , ben benieuwd, groet Ad
sailor wim

Hoi Ad,
Je opstelling was goed ook de manier van meten.
Tevens bewijst dit dat je regelaar onbetrouwbaar is.
Gr Wim
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

hallo Wim dat hoopte ik al(goed gemeten :P ) en was er bang voor(regelaar) want als de zaak een beetje getemd word door een gebruiker gaat het best alleen regelaar loopt het uit de klauw dus...... zwarte bak/het grote magazijn/de recyclebak van de doe het zelf zal zijn toekomst zijn :D ook ben ik me en beetje aan het inlezen over die MPPT regelaars en hun verschillen, ook in prijs (blijf tenslotte Zeeuw :mrgreen: )de verdeelde meningen op dit forum helpen niet echt :shock:
stevedem

Bericht door stevedem »

nee, zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel ervaringen.
Het ligt ook aan jezelf wat je belangrijk en/of fijn vind.

Ik vind het prettig om alles van victron te hebben,
je kan van victron bijvoorbeeld een bmv700 accu monitor kopen, maar ze hebben ook een MPPT controller. (soort zonnepaneel monitor)
En die hebben beide hetzelfde design, zelfde inbouwmaat, zelfde inbouwringen.
Ook zie je bij mij overal die blauwe dingen van victron terug, laadstroomverdeler, mppt regelaar, acculader, omvormer etc.

Als je daar niet van bent, dan kan je natuurlijk prima een ander merk/type nemen... als het maar een mppt is. :wink:
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie