zonnepaneel meten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Re: zonnepaneel meten

Bericht door Marie Christina »

Nee.
Het kastje was weg.
Paneel lag nog op het dak. (Ik geef toe: dat werd uit mijn verhaal niet helemaal duidelijk. )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Blijft vervelend :(

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Marie Christina

Dat wel.
Toch gek dat de stereo, de tv, de marifoon etc er nog stonden.
Alleen dat kastje weg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

ik wil niet l*llig doen Frans: maar het paneel wat ze NIET hebben gejat is doorgebrand? Dan ziet de "buit" erg toch ook niet jofel uit , denk ik? je verhaal lijkt me een beetje op "diefstal op bestelling". Wat dan weer de vragen oproept: hoe weten ze dat er bij jou zo`n regelaar te halen is ? (bekende??), want waarom als je toch inbreekt niet alles van waarde meenemen? Hou me ten goede , ik vind het superk*t voor je dat je er mee te maken hebt maar ik zou toch in mijn naaste omgeving eens mijn licht laten schijnen? Niet helemaal mijn draadje, maar toch iets om bij stil te staan denk ik. :) sterkte :( :( Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
FransvanNispen

Ik denk dat je Menno bedoeld :D
En ja, dit lijkt op bestelling Menno, of je andere app. moeten er héél antiek uit hebben gezien :?

Groet

Frans 8)
Marie Christina

Om het topic dan maar even helemaal te kapen:

Het is al jaren geleden.

Hij stond te koop in de hal van het Aquaverium te Grou.
Ik verdenk er maar één: de makelaar.
Ik noem het inbraak, maar er was geen schade en de deur zat weer op slot.
Het slot waar de makelaar de sleutel van had.
Maar het kastje was wel weg.

Oh ja, de bewakingscamera die op enige meters afstand boven mijn boot hing stond uit.
Hij begreep ook niet hoe dat kon....
Of ik wel zeker wist of dat kastje daar gezeten had?

Nee, joh.
Je hebt gelijk.
Kan best dat hij er nooit gezeten heeft. ... :roll:

Als vergoeding kreeg ik een kastje van een paar tientjes. uit "zijn" watersportwinkel.
Goed voor 1 accu.
Ik heb er 3....
Dat ding had Ik dus geen reet aan.

Het kastje heb ik via Marktplaats verkocht, de rest bijgepast, eenzelfde kastje als ik had terug gekocht en terstond mijn boot uit de verkoop gehaald bij hem.

Wat mijn vermoeden nog verder onderstreept is het feit dat de man het accepteerde dat ik niks betaalde op voorwaarde dat ik de naam van zijn bedrijf niet in de media zou noemen.

Aangezien ik wél zelfrespect heb doe ik dat dus ook niet.
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Sorry Frans ik bedoelde natuurlijk Menno die bestolen draadjesdief :lol: zoals de waard is ... :wink: maar alle gekheid op een stokje , even "mijn" draadje terug pikken: op aan raden van Rene heb ik de hele handel aangesloten (in de juiste volgorde hoop ik) en wat schetst mijn verbazing: prima zonnepaneelweertje in Zeeland :D , dus gaan met die banaan! daar ik nog steeds niet wat waar en hoe te meten( bv instellingen van mijn multimeter
:oops: )ben ik begonnen met waar ik teruggefloten werd het paneel geeft in de volle zon 43,5 V, mijn accu`s gaven 24,7 V, en na aansluiting binnen een half uur 26,8 V ( ik denk gaat lekker :P )heb een gebruiker opgezocht(6" ventilator 24 v 4000 rpm Amps niet bekend)op de accu`s meet ik 25,5V met de ventilator in volle gang (alleen aan/uit) en stijgend, na een uur op 26,7 V .Toen moest ik even weg en de zon ook( paneel in de schaduw) dus ik denk laat maar gaan zien we straks wel hoe of wat. kom er na 2,5 uur bij staan mijn accu`s op 37 ( ZEVENENDERTIG) V alles los gemaakt en een grote gebruiker(werklamp) erbij tot de accuspanning terug gezakt was naar 27,4 V.Dus mijn conclusie( LEEK weten jullie nog :oops: ): paneel voldoende krachtig voor mijn eisen, regelaar voor het stort/ grote magazijn, dus een andere,dan kan de handel weer naar de TADI 3 en aan de gang want morgen WEER panelenweer!
Marie Christina

Draadjesdief.... :lol: :lol:
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

EN wat ik nog toe te voegen heb aan Menno`s verhaal: op de verkoopfoto`s van de TADI 3 was een gedemonteerd paneel en een gemonteerd regelkastje te zien :) toen ik ging kijken was dit allemaal weg: op mijn vraag (met de foto`s op de foon paraat) werd gezegd dat het paneel er nooit bij had gehoord en de regelaar zonder paneel waardeloos was, dus overgebouwd in de boot van een andere klant? dit verhaal speelde in Heeg dus ik denk ,wantrouwend en complotgeil als ik ben dat er sprake is van Friese Paneel Maffia !! :mrgreen: einde bericht, groet Ad
Marie Christina

Met het piratennest in Grou!
Is er al een commissie samengesteld om dit uit te zoeken?
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Nee er moet EERST een EXTERN buro een paar ton aan verdienen voor dat gaat werken Menno :P tegen die tijd zal er wel `zonbelasting `geheven worden :?
FransvanNispen

Die tijd komt er ook wel.
Eerst leg jij het dak van je huis en schuur vol met panelen, in het kader van, ik doe iets voor het millieu. krijg je geen subsidie voor, want die is op.

Dan zegt de overheid, ;"mijheer u moet betalen, u levert terug aan het net, daar krijgt u geld voor, dus bent u ondernemer, dus mag u wat in het belasting potje stoppen".

Ik hoop dat dit geen werkelijkheid gaat worden, dat ik het te donker :wink: zie.

Groet

Frans 8)
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Als dat gebeurt komt hier thuis ook een tractie-set te staan, of een flink aantal yellow-tops, of misschien wel zo'n tesla-thuis-akku. Dan ga ik mijn huis met 3 stuks multi-plus voeden, en wordt de net-aansluiting de 'walstroom'. Dan saldeer ik hier thuis wel.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
stevedem

Bericht door stevedem »

Arrejoan schreef: kom er na 2,5 uur bij staan mijn accu`s op 37 ( ZEVENENDERTIG) V alles los gemaakt en een grote gebruiker(werklamp) erbij tot de accuspanning terug gezakt was naar 27,4 V.Dus mijn conclusie( LEEK weten jullie nog :oops: ): paneel voldoende krachtig voor mijn eisen, regelaar voor het stort/ grote magazijn, dus een andere,dan kan de handel weer naar de TADI 3 en aan de gang want morgen WEER panelenweer!
Zo dan.... en je weet 100% dat je niet per ongeluk de spanning van het paneel gemeten hebt ???

Ik zou gewoon lekker een nieuwe mppt regelaar kopen, de victron kan ik aanraden.
Kost nog geen 100 euro.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

81 euro om precies te zijn...inclusief verzenden!

@Guido, en alle andere geïnteresseerden.
Indien je de accu van de MPPT moet afkoppelen kun je bij het her-koppelen de panelen ook afdekken of het koppelen s' avonds doen als het donker is.
De MPPT regelaar hetken je aan het opschrift MPPT.
Let op naast het MPPT principe speelt ook de regelsnelheid een grote rol.

Met de zonneschijn zoals we die hier in Nederland kennen moet de MPPT per seconde regelen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Plaats reactie