zonnepaneel meten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

zonnepaneel meten

Bericht door Arrejoan »

gegroet allen, de elektro nitwit heeft een paar vraagjes : ik vond bij het opruimen van mijn schuur het 24v zonnepaneel wat ik in een eerder draadje al eens heb laten passeren. na grondig schoonmaken was ik wel benieuwd of het nog functioneert na diverse jaren in het donker op een zolder te hebben gelegen :cry: .dus vol goede moed de multimeter erbij en meten :) : met de meter op 200 V gelijkstroom meet ik tussen 42 en 36 V, verschilt met lichtinval, met de meter op 20 A gelijkstroom meet ik 2,2 A direct aan het paneel zonder regelaar er tussen. MET de regelaar er tussen geeft de regelaar aan dat er geladen word (groene led) en als ik een grote gebruiker aansluit op de "last" aansluiting geeft de regelaar aan Bat low (rode led) en schakelt af.de accu`s staan aan boord en het paneel is thuis dus met accu`s kan ik nog even niet meten :( .het gaat om een Shell ( jawel) paneel type RM (geen wc) 95 (24V)met een anonieme regelaar erbij. de vragen luiden: paneel goed :? ? meetmethode juist :? graag suggesties uit ons onvolprezen forum? groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: zonnepaneel meten

Bericht door buggyrene »

Meetmethode compleet fout!
Paneel lijkt me goed, regelaar onbekend, dus waarschijnlijk een PWM regelaar, deze kopt het voltage af, en doet met het overtollige voltage niets. Een MPPT regelaar, zet het overtollige voltage om naar amperes: P = U x I = P = U X I, waardoor er dus een hogere amperage gehaald kan worden.

Paneel aansluiten op de regelaar, de regelaar aan de accu aansluiten, dan kun je gaan meten wat de regelaar aan amperes doorlaat, let wel, de meeste opbrengst van een paneel is wanneer er direct zonlicht op de juiste hoek wordt gestraald, dus in dit jaargetijde kun je het maximale niet meten.

Mijn advies: aansluiten op de boot, en afwachten of dit paneel aan je verwachtingen voldoet.

René
Laatst gewijzigd door buggyrene op do 22 okt 2015 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
paure nesci

Bericht door paure nesci »

En weer even een nieuw kwartje in de zon gooien zodat die ook weer gaat schijnen ! :lol:
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

hoi Rene, je begint met de meetmethode is fout? ik wil graag iets leren dus uitleg graag :) dat het paneel werkt dacht ik ook al en dat de regelaar een update verdient had ik ook al bedacht, maar ik hoor zoveel shit over mppt-regelaars dat ik ook daar mijn twijfels over heb :? ? nogmaals ik weet ECHT niks van electronica, dus ben ik afhankelijk van wat de wijzen me vertellen en daarom mijn vragen op dit forum, alleen een opmerking "meetmethode fout" kan ik niet zo veel mee? Hoe dan wel? Ik hoef niemands brood te stelen maar wil WEL graag wat wijzer worden! groet Ad :D
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

hoi P.N., twwe vraagjes : waar haal je kwartjes tegenwoordig? :D EN waar zit het gleufje in de zon? want dan gaan ALLE kwartjes die ik heb/kan vinden erin :mrgreen: :mrgreen:
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Ad,

Zoals ik al stelde, aansluiten zoals het hoort en dan de waardes gaan meten.
Verder is het van belang om de specs. van het paneel te weten (voltage, wp, max amp, typenummer zou heel makkelijk zijn, enz), ik zie in je post dat er geen gegevens beschikbaar zijn van de omvormer, dit is jammer, want deze vormt wel een essentieel onderdeel van de installatie.

Rene
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

hoi Rene ik ga op zoek naar de gegevens en kom er nog op terug. ik wilde alvorens een berg werk te creëren om te installeren even zekerheid over het feit of dat paneel het ook werkelijk doet,het gaat voornamelijk over backup van de dynamo want het gebruik(24V) zal van de ankerlier komen die gebruikt word als de motor loopt. groet Ad.
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Rene heb je een pb gestuurd :D
stevedem

Bericht door stevedem »

Dat je een voltage meet aan het paneel betekend in ieder geval dat het paneel nog werkt, en er niet ergens een breuk zit.
Hoeveel A die precies lever kan je zo dus niet meten inderdaad.
Dat je een load aansluit en dan de batt low melding krijgt komt wellicht omdat de load iets meer trekt dan het paneel op dit moment levert.
Zowiezo moet je altijd EERST de accu aan de laadregelaar aansluiten, en daarna pas het paneel.

Mocht je en pwm regelaar hebben, dan zou ik deze zeker vervangen voor een mppt.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

hoi Steve, ik heb een reactie gekregen dat het vervangen door een mppt niet/weinig nut heeft daar het paneel "maar" max 4A met een open klemspanning van 24V levert en omdat dit een beetje weinig is en dus ook niet veel over blijft voor de mppt om wat mee te doen :?:
stevedem

Bericht door stevedem »

wie heeft je dat verteld ?
Een mppt regelaar (bv die van victron, de 75/15) is ongeveer een 30% efficiënter dan een gewone.

Als ik je niet kan overtuigen, dan kan aquanaut dat wel.

En anders heb je hier nog wat leesvoer,
https://www.zonnepanelenopdeboot.nl/ken ... dregelaars

https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... rs&lang=NL

En hier en filmpje waar het verschil ook duidelijk word
https://www.youtube.com/watch?v=4yvyoxzgdIc
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Waaraan kun je zien of een regelaar een mppt of een pwm is?
En als je de accu om wat voor reden ook moet loskoppelen, moet je dan eerst het paneel van de regelaar losmaken? Of volstaat het lichtdicht afdekken van het paneel ook?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Aansluiten is: eerst acuu dan paneel.
loskoppelen net andersom.

en ja, er staat spanning op die draadjes.
ik schuif altijd even een kroonsteen over de +

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Dat deden inbrekers niet, toen ze mijn paneel jatten, een paar jaar geleden.
Gevolg: paneel doorgebrand.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

dus het paneel dat men jatte, is doorgebrand :cry:
hadden ze er tenminste verder geen plezier van.
wel knap lullig :(

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie