Schroef eraf stoken:
-moer paar slagen los, zodat als de schroef er niet af valt als ie plots loskomt na een tik met de hamer.
-komt niet los met hamer? (evt. balkje hardhout ertussen tegen beschadigen)
-warm stoken, liefst met grote brander ivm snel opwarmen.
-voorzichtig klapjes met hamer, niet los? af laten koelen, nogmaals warm stoken en 99% zeker krijg je 'm los.
Schroefas maken
Moderators: sailor wim, frank
Re: Schroefas maken
Ik heb afgelopen maand een nieuwe schroefas voor de opduwer van mijn zonen gedraaid met ook een nieuwe koker en glands. Als je het as materiaal moet kopen kan je er beter een via marktplaats nieuw kopen. Maar ik had ook het materiaal in de werkplaats (lekker harde as, beste is cx H8)geregeld en heb de conus 1:10 gedraaid. Tekening van web gedownload voor een 30mm as. cous plus de verjonging voor de schroefdraad en in de draaibank er een schroefdraadje M18 opgesneden, daarna in de freesbank geklemd onder de goede hoek die je controleerd door je frees er even overheen te laten lopen. toen de 8mm spiebaan gefreesd op de opgegeven diepte.
Omdat mijn zonen slechts een 8,5pk lister (gekregen) in de boot zetten hoeft er geen dikke as in. Maar ik denk dat er wel eens wat zwaarders in zou moeten. Ik heb een paar oude 45mm glands verbust met bronzen bussen met een binnnen diameter van 30mm. Die heb ik door mijn buurman erin laten hardsolderen. Hierna is je passing weer helemaal naar de klote en kan je alles opnieuw zuiveren. Nu de 2'' koker erin lassen en dan kan alles afgemonteerd worden. Ik zal hier eens een post over maken.
Voor een tijdelijke reparatie van een krom blad ga ik meestal even zwemmen. met een grote baco aan een touwje om mijn pols. je plaatst de baco over het blad en draaid de bek dicht. nu kan je de plooi rustig uit het blad drukken. met de meeste moderne sch
roeven gaat dat vrij goed en heb je bijna geen trillingen meer.
vr gr Nico
Omdat mijn zonen slechts een 8,5pk lister (gekregen) in de boot zetten hoeft er geen dikke as in. Maar ik denk dat er wel eens wat zwaarders in zou moeten. Ik heb een paar oude 45mm glands verbust met bronzen bussen met een binnnen diameter van 30mm. Die heb ik door mijn buurman erin laten hardsolderen. Hierna is je passing weer helemaal naar de klote en kan je alles opnieuw zuiveren. Nu de 2'' koker erin lassen en dan kan alles afgemonteerd worden. Ik zal hier eens een post over maken.
Voor een tijdelijke reparatie van een krom blad ga ik meestal even zwemmen. met een grote baco aan een touwje om mijn pols. je plaatst de baco over het blad en draaid de bek dicht. nu kan je de plooi rustig uit het blad drukken. met de meeste moderne sch
roeven gaat dat vrij goed en heb je bijna geen trillingen meer.
vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Hoi Terpsstra,
Misschien een beetje laat,als je dop achter de schroef verwijderd,en daarna de lange bout weer in de schroef draait [zonder dop ]
dan heb je al een poullietrekker,ff aandraaien paar tikken,en je tenen eronder vandaan houden.
Je hebt er wel een erg mooi schip van gemaakt,groeten van Schottel.
Misschien een beetje laat,als je dop achter de schroef verwijderd,en daarna de lange bout weer in de schroef draait [zonder dop ]
dan heb je al een poullietrekker,ff aandraaien paar tikken,en je tenen eronder vandaan houden.

Zoiets bedoelde je?schottel schreef:Hoi Terpsstra,
dan heb je al een poullietrekker,ff aandraaien paar tikken,en je tenen eronder vandaan houden.![]()

De schroef zat muurvast. Ik was bang dat ik de inwendige tandwielen/lagers in schottel zou beschadigen. Vandaar het kort stoken.

groet Terpstra / SAMBEEK