Navigatie software Seaclear

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

popeye
Contacteer:

Re: Navigatie software Seaclear

Bericht door popeye »

Etab schreef:
Ja ik heb vorig jaar 5.99 betaald en ga dit jaar weer betalen. Voor mij is het meer dan voldoende.
En IDD na downloaden is alles wat gedownlaod is offline bruikbaar!
Dit lees ik op de site van Vaarkaart Nederland.
Vaarkaart Nederland is een online vaarkaart en wateralmanak welke tijdens het varen direct alle informatie toont welke tijdens het varen van belang is.
Beetje laate reactie, maar ik ben inmiddels ook aan de smartphone. Was het niet van plan, maar als je dan eentje krijgt! :D
Kwam bovenstaande vaarkaart ook tegen, en las lovende, en minder enthousiaste ervaringen, met name ook iemand die het een gemis vond dat offline gebruik niet mogelijk is. Hoeveel data kost het eigenlijk wanneer je zo'n programma pakweg 4 uur laat draaien?
Ik heb hem vandaag ook even als tomtom gebruikt en had het idee dat de accu toen wel heel snel leeg was. :(

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
sambeek

Bericht door sambeek »

IK heb het zelfde als Etab en Menno in gebruik. Bevalt me prima. Hij houdt je km stand ook nog mooi bij.
Accu gebruik is ook beetje afhankelijk van welk apparaat je gebruikt denk ik. Ik heb een Sony die is redelijk zuinig in gebruik.
groet Terpstra / SAMBEEK
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

als je de gps op een smartphone constant laat draaien verbruikt die idd nogal wat batterijcapaciteit. Ook andere appjes gebruiken die info namelijk om te weten waar je zit. Je kan dus best de locator van alle andere appjes afzetten en enkel de gps voor seaclear gebruiken, dat spaart ook nogal wat.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

OpenCPN voor Android is beschikbaar! Ben momenteel druk aan het pielen ermee.

Gr.

Erik
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Linkje?

in Play zie ik hem niet staan. Als ik OpenCpn zoek
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

http://opencpn.org/ocpn/download .apk bestandje downloaden en uitvoeren. Het is nog beta, maar nog geen vastlopers o.i.d. gehad.

Heb 'm erop staan, interne GPS werkt, maar ik krijg de risserver-kaarten nog niet aan de praat. Nog even verder puzzelen voor mij.

Gr.

Erik
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Top ga ook eens pielen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

Waar zit het probleem van de kaarten?
Het plaatsen op het Android apparaat of het zichtbaar maken binnen open cpn ?

Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

RuudMal schreef: Waar zit het probleem van de kaarten?
>100 bestandjes van PC naar de juiste map in Android zien te krijgen :evil: Uiteindelijk maar gewoon via een SD-kaartje gedaan. Vervolgens in Opencpn het juiste mapje aan zien te vinken. Uiteindelijk allemaal gelukt

Nu het volgende; Als een kaartdeel voor de eerste keer geopend word door Opencpn moet het kaartdeel kennelijk ingelezen/omgezet/geconverteerd worden. Dit gaat errug traag op een Samsung Tab2. Voordat ik heel NL langs ben in Opencpn ben ik een etmaal verder.

Gr.

Erik
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

In de pc versie kan je je database op bouwen. Alleen ik denk dat het op zich niet zo erg is en dat keer ook geen/weinig last van zal hebben. Probeer eens in te zoomen op een klein gebied en dan de kaart zichtbaar te krijgen op open cpn.

Er moet ook inderdaad veel detail informatie geladen worden dus dit kan ook even duren. Een complete database opbouwen op een pc duurt even.

Heb je overigens ervaringen met de pc versie van open cpn?

Ik heb het draaiend op een pc. Toen ik jouw berichtje las dacht ik dit ga ik ook proberen, maar als ik het zo beluister, toevallig zou ik het op een zelfde tablet willen installeren, denk ik dat het niet veel soelaas zal bieden.

Binnenkort gaan we op vakantie en dan zal het wel een combi worden van opencpn op de pc en Vaarkaart NL op de Samsung tablet.

Ik blijf het wel even volgen en zal het ook "even" installeren op mijn Samsung tablet.

Gr
ruud
Ancora Imparo
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

waar kan je in opencpn android aan gegeven in welke directory de kaart gezocht moeten worden ?

Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Hoe ik het heb gedaan; Van de risserver met de laptop de kaarten gedownload naar de laptop. Bestanden uitgepakt waardoor je een directory krijgt met allemaal .0000 bestandjes. Gehele directory gekopieerd naar SD-kaart en in de tablet gestoken. In Opencpn kun je nu de directory (of meerdere directories) op SD-kaart aangeven via het zevende knopje van links, lijkt op een soort toverstokje. Als je de goede directories hebt aangegeven merk je dat doordat je tablet eerst een uurtje moet gaan rekenen.

Op de tablet lijkt het nog steeds allemaal (te) traag te gaan. Het werkt, maar traag. Heb het idee dat het beter gaat eens alle kaarten zijn ingeladen, we gaan het zien of Opencpn een werkbare oplossing is.

Gr.

Erik
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

Als ik opencpn open verschijnt er eerst een scherm met dat het een beta versie is. Als ik daarop verder ga lijkt het apparaat iets te willen opstarten, er verschijnt een vollopend rondje midden op het scherm. Halverwege het opbouwen houdt het op en kom ik weer in het menu.
nu denk ik dat mijn android versie 4.2.2 het niet aan kan. Met welke versie draai jij?

Ruud
Ancora Imparo
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

Als ik opencpn open verschijnt er eerst een scherm met dat het een beta versie is. Als ik daarop verder ga lijkt het apparaat iets te willen opstarten, er verschijnt een vollopend rondje midden op het scherm. Halverwege het opbouwen houdt het op en kom ik weer in het menu.
nu denk ik dat mijn android versie 4.2.2 het niet aan kan. Met welke versie draai jij?

Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Geen idee van de Android versie. Samsung Galaxy Tab2, niet de oudste en niet de nieuwste.

Als het goed is krijg je na het beta-versie scherm een heel grove kaart van de wereld. GPS aanzetten, wachten op een fix en Opencpn zet een stipje op de goede locatie. Ook zonder GPS kun je al aan de gang met het laden van kaarten zoals eerder beschreven.

Bij mij laad hij wel een kaartdeel en zet het vervolgens netjes neer, over het stukje IJmuiden - Oranjesluizen deed 'ie 2 uur om de database te bouwen. Nadat de database gebouwd is gaat het inzoomen en wisselen van kaartdelen een stuk sneller, maar te traag om fijn te werken. Ben nu een dag aan het pielen ermee, maar sta op het punt om het weer op te geven. Op het zeilersforum hadden een paar mensen Opencpn op hun Android telefoon, daarop scheen het beter te werken. Misschien nog eens verder Googelen en lezen.

A.s. vakantie via de Maas naar Frankrijk, ook zonder kaart denk ik niet dat we zullen verdwalen 8)

Gr.

Erik
Plaats reactie