stuurstroom schakeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

stuurstroom schakeling

Bericht door Wouter »

Van de elektrisch onderlegde mensen kan ik wel wat hulp gebruiken:

Ik wil graag mijn dakramen elektrisch open laten gaan. De motoren hebben 24 VDC nodig, en door de polarisatie om te draaien opent en sluit het raaam.
Nu is er bij elk raam 24 VDC aanwezig, echter dit is in serie, dus het moet ter plaatse de goede kant om geschakeld worden.
Daarvoor heb ik 24 volt stuurstroom door een Cat 5 kabel (ook in serie)
In eerste instantie wou ik het mbv een protocol (modbus oid) regelen, maar dat lijk me niet handig vanwege kosten / onderhoud / etc..., het beste lijkt me om het zo simpel mogelijk te houden.

Dan kom ik uit met 1 stuurstroom draad per raam.
Met een driepolige "rocker switch" kan ik hier +24 V / - 24 V / neutraal (zwevend) op zetten.

Hiermee zou ik dan het volgende moeten kunnen maken:
Afbeelding

Als 1 de open of dicht uitgang bekrachtigd wordt kan de polariteit geschakeld worden.

Mijn vraag is of dit electrotechnisch kan, en welke componenten daarvoor gebruikt moeten worden.

Alvast bedankt!! Wouter
ErikH
Contacteer:

Re: stuurstroom schakeling

Bericht door ErikH »

Is het een bestaand systeem met eindschakelaars? Of is het de bedoeling te werken met pulsdrukkers waarbij je zelf de knop los moet laten in de eindstanden?

Gr.

Erik
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Even een vraagje om het duidelijk te krijgen

je wilt met een aan-uit-aan schakelaar een motor links of rechts laten lopen?

dat is namelijk met de beter schakelaar direct mogelijk

of je kan het met 2 relais doen
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Schakelaartjes kan je zo kopen,
Ik dacht dat het een DPDT schakelaartje heet
Heb hier helaas ff niet de mogelijkheid hem uit te tekenen
Maar google maar ff op 2standenschakelaar
Heb je 'm zo
Ik begrijp dat je gewoon met één + en één mindraad je motortje 2 kanten op wil laten draaien. En dat kan dus.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Handige Harrie
Contacteer:

Afbeelding

dat is de makkelijkste oplossing

kan je doen met eentje als https://www.conrad.nl/nl/marquardt-wips ... 01300.html
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

De oplossing van Harrie schakelt de voedingsdraad. Ik begrijp dat dat niet gaat, want er is 1 kabel met voedingsspanning die langs alle ramen loopt.

Het aantal mogelijke situaties dat je wilt schakelen is erg bepalend voor de schakeling.

- Hoeveel ramen heb je?
- WIl je die per stuk kunnen openen of sluiten?
- Zoals Erik vroeg, hebben de liniaire uitzetters een eindafschakeling?
- wil je ze vol openen en helemaal sluiten, of ook per raam een tussenstand kunnen gebruiken?

Als je een schakelbord maakt met 1 keuzeschakelaar voor open of dicht, en voor elk raam een pulsschakelaar voor het bedienen van dat raam zou het als volgt kunnen:

Je maakt 1 ompoolschakelaar om centraal de voeding voor alle ramen te laten schakelen/ompolen.
Verder maak je een pulsschakelaar per raam.

Dan is er per raam 1 eenpolig relais nodig om de actuator al dan niet aan de voeding te schakelen. In je CAT5 kabel benoem je dan 1 ader tot massa (voor alle relais gemeenschappelijk) en de resterende aders kunnen elk een relais schakelen.

Je zou dan nog een meerpolige pulsschakelaar kunnen monteren die alle relais tegelijk bekrachtigt voor de situatie dat je alle ramen tegelijk wilt sluiten (bij regen) of openen (bij thuiskomst op een zomerse dag).

Ik hoop dat het te volgen is.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Hoi heren, sorry voor de late reactie.

Het betreft een actuator met eindschakelingen, dus de spanning kan er gewoon op blijven.

De eerste paar antwoorden zijn voor schakelaars die werken zoals je in de auto elektrisch het raam bedient.

Het probleem is dat ik deze schakelaar niet ter plekke in het circuit kan opnemen, maar deze van een afstand de stuurstroom wel kan ompolen.
Voor die stuurstroom heb alleen maar 1 draadje beschikbaar, dit wordt dus +24 V, 0 V, of zwevend.

Karel had het goed bekeken, en geeft me een nieuwe invalshoek, door de doorgeluste voedingskabel centraal om te polen, en met het ene draadje stuurstroom enkel een plaatselijk relais te schakelen.
Helaas moet deze voedingskabel ook nog andere dingen voeden die het niet leuk vinden om omgepoold te worden. Ik vind het wel een elegante oplossing :)

De 24 Volt voedingskabel is dus doorgelust (daisychain) en de polariteit ligt vast.

Het lijkt me dat de schakeling ter plaatse bij de ramen moet meten wat het spanningsverschil is tussen de voeding en de stuurstroom, en afhankelijk daarvan met relais oid de polariteit van de uitgang omwisselen.
Als ik de stuurstroom vanaf de schakelaar nou eens 0 / 12 / 24 volt maak met behulp van weerstanden dan wordt het misschien eenvoudiger.

Ik ben er nog niet uit ...
KarelE

Bericht door KarelE »

Cat5 heeft 4 aderparen.

Ik weet niet hoeveel ramen je hebt. Als dat er 7 of minder zijn, of als je ze in 7 'schakelgroepen' kan verdelen kan je in plaats van de voedingskabel ook de stuurstroomkabel centraal ompolen. 1 ader is gemenschappelijk (massa of +, afhankelijk van de polariteit), de 7 andere zijn schakeldraden. Nu zet je diodes tussen de stuurstroomkabel en de relais en zo bepaalt de polariteit welk relais er wordt bekrachtigd.

Dan heb je nog de keuze of je een bistabiel relais gebruikt of niet.

Nu ik toch over de diodes begin, ik weet niet hoeveel andere verbruikers er op de stuurstroomkabel zitten, en hoeveel deze verbruiken. Je kan ook diodes gebruiken om die andere verbruikers de juiste voeding te geven, onafhankelijk van de polariteit van de voedingskabel. Dan kan je mijn eerste suggestie nog overwegen.
Kermit the Frog.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Een relais aansturen over een Cat5 kabel word tricky, afhankelijk van de lengte. Ik geloof dat het iets te maken heeft met spanningsval en hele dunne adertjes. Vraag me niet hoe ik dit weet....

Voedingskabel centraal ompolen gaat niet werken vanwege verschillende looptijden van de ramen. Elk raam heeft z'n eigen relais of schakelaar nodig.

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/pr ... -asun-651/ en dan bijvoorbeeld deze erbij; http://www.hetklikaanklikuitsysteem.nl/kakudemo/

Gr.

Erik
Handige Harrie
Contacteer:

Heb er een tijdje naar zitten kijken. en het lukt me nog niet op een makkelijke manier met een enkele draad.

Had een h-brug uitbedacht met relais. maar zodra de schakelaar zwevend gaan voeden de relais elkaar.

kan je niet 2 kabeltjes in de cat5 gebruiken? of zijn die al voor andere doeleindes gebruikt.

maar misschien moet ik dit ook niet om 12 uur s'nachts doen

en erik, daarvoor zijn spanningsvolgers uitgevonden
KarelE

Bericht door KarelE »

In de modelspoorwereld wordt al lang geschakeld met hoogfrequent signalen over de rails (= voeding). Iedere wissel, seinpaal enz., maar ook de locomotieven worden onafhankelijk aangestuurd terwijl er een constante spanning op de rails staat. Iedere ontvanger heeft een eigen adres. De ontvangertjes kosten een habbekrats, een zender weet ik niet, maar misschien is er met Arduino iets vergelijkbaars te realiseren. Maar ja, dan heb je wel weer electronica, waar je het zo simpel mogelijk wilde houden.
Kermit the Frog.
Richard

Bericht door Richard »

Ik zou het zo doen:

Afbeelding

Als de 3-standenschakelaar S naar de plus schakelt komt via de diode relais B in en draait de motor de ene kant op.
Als S naar de min schakelt komt relais A in en draait de motor de andere kant op.
Als S neutraal staat is de stuurdraad "zwevend" en is de zaak in rust.
Een "auto-relais" van 12V trekt 0,15 A. Hoeveel relais je via een ader van een UTP-kabel kunt aansturen hangt van het aantal relais en de kabellengte af. Deze relais kunnen 10 A schakelen dus je zou ook lichtere relaistjes kunnen toepassen.Eventueel kun je de relais nog via een transistor schakelen.

Gr. Richard
Handige Harrie
Contacteer:

Richard schreef:Ik zou het zo doen:

Afbeelding

Als de 3-standenschakelaar S naar de plus schakelt komt via de diode relais B in en draait de motor de ene kant op.
Als S naar de min schakelt komt relais A in en draait de motor de andere kant op.
Als S neutraal staat is de stuurdraad "zwevend" en is de zaak in rust.
Een "auto-relais" van 12V trekt 0,15 A. Hoeveel relais je via een ader van een UTP-kabel kunt aansturen hangt van het aantal relais en de kabellengte af. Deze relais kunnen 10 A schakelen dus je zou ook lichtere relaistjes kunnen toepassen.Eventueel kun je de relais nog via een transistor schakelen.

Gr. Richard
Ah ja dat had ik ook uitgedacht. Maar helaas heb je dus altijd stroom door de relais lopen en kunnen dus bekrachtigt worden
Richard

Bericht door Richard »

Je hebt gelijk, Harrie.
Maar de stroom die er dan loopt is (uitgaande van autorelais) maar 0,07A per raam.
Als dat bezwaarlijk is kun je de relais ook via een transistor schakelen.
Bijvoorbeeld zo:

Afbeelding

Dit beperkt meteen de stuurstroom over de ader van de CAT-kabel aanzienlijk, omdat de relais nu plaatselijk gevoed worden. Het aantal ramen en de afstand is dan minder kritisch.

Gr. Richard
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Nu maar hopen dat de voedingskabel dik genoeg is. 24V, een paar ramen, aanloopstroom ... :roll:

Gr.

Erik
Plaats reactie