meester schreef:Ik ga ook voor een elektromotor. Ik denk aan 18,5 kw bij 1500 rpm voor mijn pakschuit. 220/380 en de Frequentie regelaar heb ik al. Alleen nog een motor. Ik krijg wel tips maar je moet vaak ook weer tijd maken om ergens naar toe te rijden. Ik heb niet veel tijd maar vooral een hekel aan autorijden.
Hoeft ook niet altijd; mijn tweedehands elektromotor is bij me bezorgd

het meeste heb ik wel zelf gehaald.
Aggregaat heb ik al gevonden en staat netjes te wachten gelukkig voor een scherpe prijs! Het juist inschatten van de schroefafmetingen blijft moeilijk. Ik heb nu een student die daar mee bezig is. afwachten!
Is dat nog geen exacte wetenschap? Ik ben benieuwd hij mijn schroef het gaat doen.
Ik ga overigens ook geen stuwlager gebruiken en probeer de motor in lijn met de schroefas te plaatsen. hoe minder componenten hoe beter.
Dat betekent dat de motor koud op het staal komt? Frequentiegeregelde motoren maken doorgaans meer herrie dan 3 fase motoren rechtstreeks op het net aangesloten. Zelf heb ik dat getest en wil de motor daarom op rubbers hebben. Aan het einde van dit filmpje is het ook te horen:
filmpje van een proefloop
Bij de Jacob van Lennep, een pakschuit die in amsterdam als rondvaartschip vaart hebben ze de E-motor boven de schroefas gezet en drijven deze aan met v snaren. gaat allemaal al jaren goed maar alleen het stuwdruklager begeeft het.
Als het stuwdruklager de radiale krachten opvangt verbaast me dat niet helemaal: een stuwdruklager is voor axiale lasten gemaakt en niet voor radiale.
De v-snaren zorgen voor een stuk demping, dat is wel gunstig.