Jef-Tengro schreef:Ik heb een lasser die hem voor mij gaat lassen, heb het geprobeerd met electrodes maar dat is niks. Kan alleen met co2 lassen met een draadaanvoer door de handvat
Het zou toch wel met elektrodes moet kunnen hoor, als je maar de goeie hebt.
Denk er om met CO2 lassen de pijpen goed schoon maken (blank)voor het lassen maar dat zal de lasser ook wel weten.
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
Ik heb pijpen leren lassen in de kassenbouw. lengte van 6mtr aan elkaar in beugels in de tuin. gewoon met de elektrode en als er een lekje was tijdens het vullen ging er met een hoge stroom een las overheen. Is niet makkelijk maar gaat we prima. met een 2,5 mm rutiel elektrode moet dat prima gaan .
ik gebruik meestal klockner of primafix elektrodes
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Toevallig van de week bij een vriend wat doorvoeren vervangen en bleek er een heel klein lekje in de kielkoeling te zitten.
Precies wat Meester zegt een snelstollende rutiel electrode en bij ondersteboven lassen de stroom wat hoger als normaal.
Liefst van boven naar beneden lassen.
Ik heb gewoon een las over het lekje gelegd ging prima je hoorde wel de koelvloeistof koken ter plaatse van de las.
Ik denk dat dit met elektrode beter gaat als mig.
Jef heel verstandig dat je hem hebt leeggehaald,dat lassen met gevulde leidingen is geknoei.
Het gaat heus wel met gevulde leidingen,maar het blijft knoeien.
Je staat op de kant dan is toch het leeg laten lopen een makkie.
Gr René ( De Stoere)
Het lekje zat op een las en de hele buis heb ik gemeten op meerdere plekken met een dikte meter dus was gewoon een slechte las of ooit is wat geraakt dus niks om mij zorgen over te maken. Als je een slecht plekje hebt in de bodem vervang je toch ook niet de hele romp want wat is het volgende slechte plekje
Jef-Tengro schreef:Het lekje zat op een las en de hele buis heb ik gemeten op meerdere plekken met een dikte meter dus was gewoon een slechte las of ooit is wat geraakt dus niks om mij zorgen over te maken. Als je een slecht plekje hebt in de bodem vervang je toch ook niet de hele romp want wat is het volgende slechte plekje
Klopt, alleen weten wij niet dat je een dikte meting hebt gedaan. Dus het voorstel of idee van Carel-k was zo gek nog niet.
Haha weet ik was ook plagerig bedoeld. Het is indd. een goede tip! Gelukkig heb ik een diktemeter in bezit dus scheeld in mijn geval een hoop werk. Als ik indd niet de staat van de buis wist had ik hem ook zeker helemaal vervangen zo als Carel-k aan gaf